توضیح شهردار کیاشهر درباره شکایتی که علیه شهرداری مطرح شده

در قانون مدیریت پسماند به صراحت قید شده که مسئولیت تامین محل دفن پسماند با وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی است.

0 35

شهردار بندر کیاشهر در نشست خبری با خبرنگاران از احداث پیاده راه فرهنگی – گردشگری در کیاشهر خبر داد و گفت: فاز نخست پیاده راه بندر کیاشهر با مساحت ۳ هزار متر مربع به عنوان پلازای شهری احداث می‌شود و فاز بعدی آن شامل طراحی مبلمان و طراحی شهری در سطح ۵ هزار متر مربع در دست اقدام است.

عصرکاسپین ، اختصاصی/شهردار بندرکیاشهر با اشاره به طرح پارک ملی بوجاق اظهار داشت: تقریبا در همه جلسات کمیته صیانت از حقوق بیت المال ، موضوع ساحل را مطرح کردیم ، محیط زیست از سال ۹۶ طرح تفضیلی پارک ملی بوجاق را می نویسد و بعد گذشت ۷ سال هنوز این طرح کامل نشده است .
عاطفی با انتقاد از این موضوع اظهار داشت: طرحی که میتوانست در یک یا دوسال به نتیجه برسد چرا باید ۷ سال طول بکشد و هنوز هم به نتیجه ای نرسد.

وی افزود: مصوبات مکرری در کمیته صیانت مطرح می شود و در حالی که این مصوبات پشتوانه قضایی دارند ، ولی متاسفانه هیچ توجهی نمی شود.
مکررا به محیط زیست فرصت داده شده که طرح تفضیلی را به سر ُانجام برساند و تکلیف ساحل را مشخص کند ، متاسفانه تاکنون این موضوع محقق نشده است.

عاطفی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در سال گذشته در طرح صیانت مصوب کردیم که شهرداری بندرکیاشهر نسبت به بازسازی اساسی آلاچیق ها، دکه ها و سرویس بهداشتی طرح سالمسازی اقدام کند و محیط زیست هم در این زمینه کمک کند، اما محیط زیست همراه نبود.

وی افزود: چون در تابستان به علت تردد مسافران و گردشگران در طرح سالمسازی امکان بازسازی نبود ، قرار شد بعد از پایان تابستان این بازسازی ها انجام شود ،
در تاریخ سوم مهر محیط زیست نامه ای زده و اعلام داشت که طرح سالمسازی با توجه به قرارگیری در محدوده پارک ملی بوجاق ، مورد تائید ما نیست و نباید اجرا بشود.
عاطفی با بیان اینکه این دوگانگی های محیط زیست باعث شد ، که مکاتبات با نهادهای نظارتی انجام دادیم و صورت جلسه سازمان بازرسی را هم ارسال کردیم که اگر ما طرح را  علیرغم داشتن مصوبه ماده ۲۳ باز کردیم ،  دلیلش این بوده که صورت جلسه طرح صیانت را داشتیم.

در ادامه مسیر با مشکل مواجه شدیم و سازمان مدیریت اعتبار شهرداری را که مبلغ ناچیزی هم بوده ، به علت نداشتن مصوبه ماده ۲۳ حذف کرده است.

عاطفی افزود: امروز ما طرح موضوع کردیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود که آیا ما میتوانیم اینجا سازه ها را بازسازی کنیم یا نه؟
که نهایت قرار بر این شد که تعداد مشخصی از سازه ها را در مصوبه بیاورند تا ما بلافاصله ، کار بازسازی را شروع کنیم.

شهردار کیاشهر با توضیح درباره شکایتی که علیه  شهرداری شده چنین گفت: شکایتی از ما شده که ما پهنه ای را در کنار پارک ملی بوجاق آلوده کردیم و به صورت اصولی زباله ها دفن نمیشود.
وی افزود: شاکی خود را به عنوان کنشگر و فعال محیط زیست معرفی کرده ، منتها فکر میکنم الفبای کسی که فعال محیط زیست هست و در حوزه پسماند هم دارای ادعا هست در مرحله اول مطالعه قانون مدیریت پسماند است و بعد اظهارنظر راجب موضوعی .
عاطفی بیان کرد: در قانون مدیریت پسماند به صراحت قید شده که مسئولیت تامین محل دفن پسماند با وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی است.
یعنی پهنه را باید وزارت جهادکشاورزی در اختیار شهرداری ها قرار بدهد و بعد شهرداری اقدام به دفن زباله کند.
پس متولی محل دفن زباله دولت است .
شهردار کیاشهر گفت:محل دفن زباله فعلی ما درطرح جامع مدیریت پسماند که به تصویب مراجع بالاتر رسیده ، تعبیه شده و محل دفن موقت است .
بندر کیاشهر نباید محل دفن زباله داشته باشد ، محل دفن زباله ما آستانه اشرفیه یا لاهیجان است که البته پهنه نهایی ما لاهیجان است و چون این دو پهنه شرایط بحرانی دارند و امکان دفن زباله مازاد ندارند .
طبیعتا در مرکز دفن های موقت ما نمیتوانیم اقدامات زیربنایی انجام بدهیم.
عاطفی افزود: شخصی که شکایت کرده خودش در جریان است که اولین کسی که نسبت به این موضوع اعتراض کرد ، خود بنده بودم که با حضور در کمیته صیانت از حقوق بیت المال به محل دفن زباله فعلی اعتراض داشتم و اعلام کردم که این محل دفن به علت همجواری با پارک ملی بوجاق ، مشکلات شیرابه و آلودگی های زیست محیطی دارد و درخواست معرفی محل دفن جدید داشتیم.
که از ما خواستند فعلا زباله ها را در همان محل ساماندهی کنیم تا آستانه شرایط بهتری پیدا کند .
وی افزود: اگر نگویم بهترین محل دفن زباله در استان هستیم ، قطعا جزو سه تا هستیم.
تمامی مسئولان استانی و شهرستانی و نهادهای نظارتی هم به صورت سرزده بازدید کردند و در گزارششان تائید کردند که وضعیت محل دفن مطلوب است و با توجه به حساسیتی که وجود دارد ، زباله ها به صورت روزانه دفن می شود البته تاکید میکنم که دفن اصولی و استاندارد نیست ، بنا به مسائلی که گفته شد و محل دفن موقت است.
اما خاک پاشی و سم پاشی روزانه در حال انجام است و زباله ای انباشت نشده ، نه بو دارد و نه مگس .

مرتضی عاطفی با اشاره به برنامه‌های مهم شهرداری کیاشهر اظهار داشت: تعیین تکلیف و اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری، بازگشایی میدان استراتژیک، معابر اصلی، پیگیری کمربندی و توسعه معابر، اجرای نهضت آسفالت احداث ساختمان جدید شهرداری، شناسایی و حفظ بناهایش با ارزش معماری، ساماندهی بازار ماهی فروشان، راه اندازی بازار آدسینه، بازطراحی و تکمیل پارک ساحلی ساماندهی پیاده روهای سطح شهر، بهسازی مبادی ورودی شهر و مکان یابی و احداث پارگینگ عمومی اهم برنامه‌های مدیریت شهری کیاشهر در حوزه عمرانی است.

عاطفی با بیان اینکه مدیریت شهری کیاشهر به مساله زیست محیطی توجه ویژه ای دارد، گفت: ساماندهی سیما، منظر و مبلمان شهری، پیگیری موضوع دفن زباله، فرهنگ سازی در کاهش تولید زباله و آموزش در جهت تفکیک از مبدا زباله، توسعه اماکن بهداشتی، مناسب سازی فضای شهری برای افراد خاص و ارائه خدمات الکترونیکی و هوشمندسازی شهری برنامه‌های مدیریت شهری کیاشهر در حوزه خدمات شهری و محیط زیست است.

به گفته وی پیگیری تصویب طرح تفصیلی رفع نواقص، رفع موانع ساخت و ساز، بهسازی و نوسازی محلات فرسوده شهر، توجه به اقلیم ویژه شهر در برنامه ریزی و طراحی شهری، تعیین تکلیف شهرک ساحلی کلان شهرها و محله بندی سطح شهر برنامه‌های شهرداری کیاشهر در حوزه شهرسازی است.

شهردار بندر کیاشهر از بازپیرایی پل چوبی این شهر خبر داد و افزود: این پل چوبی کیاشهر که دارای ظرفیت و قابلیت گردشگری بالایی است تالاب را به ساحل خزر وصل می‌کند و جاذبه‌های گردشگری کم نظیری دارد.

وی به تشریح اهم فعالیت‌های مدیریت شهری کیاشهر پرداخت و افزود: احداث بلوار میانی امیرکیاشهر و تأمین روشنایی، توسعه پارک شهروند، سنگفرش بازار ماهی فروشان، احداث میدان ثارالله، سنگفرش ورودی بوجاق، پروژه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی احداث پارک‌های محله محور و به روزرسانی تابلوهای هدایت مسیر بخشی از اقدامات مدیریت شهری کیاشهر بوده است.

شهردار بندر کیاشهر با بیان اینکه در حوزه عمرانی اقدامات مؤثری صورت گرفته است، گفت: اجرای آسفالت در نقاط مختلف شهری، لایروبی انهار و مسیل‌ها، مرمت و بازسازی گلزار شهدا و دیواره گذاری کانال آدینه، بازگشایی معابر استراتژیک و اصلی، و افزایش سرانه فضای ورزشی با محوریت ورزش‌های ساحلی بخش دیگری از اقدامات شهرداری کیاشهر بوده است.

عاطفی از جمع آوری روزانه ۱۸۰۰۰ کیلوگرم زباله در کیاشهر خبر داد و اضافه کرد: از این میزان ۱۲۰۰ کیلوگرم آن پسماند خشک است.

وی با بیان اینکه کیاشهر هوشمندسازی می‌شود، افزود: مقدمات هوشمندسازی کردن شهر بندری کیاشهر فراهم شده و زیرساخت‌های هوشمند شهری به منظور تحقق شهر هوشمند ایجاد شده است.

شهردار کیاشهر از راه اندازی سیستم ارائه خدمات الکترونیک سماک در این شهر خبر داد و اضافه کرد: سامانه سماک جهت ارائه خدمات الکترونیک، دست یابی به اهداف شهر هوشمند، کاهش مراجعه حضوری و ارائه خدمات غیرحضوری صدور پروانه و دیگر خدمات مربوط به شهرداری بندر کیاشهر راه اندازی شده و در حال بهره برداری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =