منطقه آزاد انزلی ایفای نقش و راهبردهای بین المللی، ملی، استانی و محلی را در دستور کار دارد

0 8

محمد سجاد سیاهکارزاده رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با رسانه های استان گیلان با بیان اینکه ما بین المللی می اندیشم و محلی عمل می‌کنیم، اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌ها، فرصت ها و مزیت های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه استانی و ملی بهره می بریم.

عصر کاسپین/ محمد سجاد سیاهکارزاده رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با رسانه های استان گیلان با بیان اینکه ما بین المللی می اندیشم و محلی عمل می‌کنیم، اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌ها، فرصت ها و مزیت های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه استانی و ملی بهره می بریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه تجارت، این منطقه به نمایندگی از کل مناطق آزاد کشور تفاهم نامه ای با اتحادیه فناوری ها و لجستیک روسیه امضاء کرده، افزود: براساس آن اتحادیه کشورهای کریدور شمال-جنوب با حضور ابتدایی کشورهای روسیه، ایران، هند، قزاقستان و جمهوری آذربایجان شروع به کار نمود تا در ادامه کشورهای دیگر ذی نفع در کریدور به عضویت این اتحادیه اضافه شوند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این منطقه آزاد با وجود ایفای نقش حاکمیتی به منظور رونق حمل و نقل کالا وظیفه بازاریابی را برعهده گرفته تا شرایط را برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور از بنادرانزلی و کاسپین فرآهم کند.

وی با اشاره به اینکه جهت توسعه تجارت نیازمند ابعاد نرم افزاری و زیرساخت های سخت افزاری است که با بهره برداری از راه آهن رشت- کاسپین بخشی از زیرساخت های سخت افزاری این امر به زودی محقق خواهد شد، اضافه کرد: برای اولین بار در کشورمان در طرح ملی اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین از ریل قاشقی یک پارچه استفاده شده که تأمین این ریل با حمایت سرمایه گذاران منطقه آزاد صورت گرفته و با بهره برداری از این طرح، احداث هشت کیلومتر خط ریلی داخل مجتمع بندری کاسپین در دستور کار سازمان قرار می گیرد.

سیاهکارزاده درخصوص افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی به مخالفتهای صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: هم اینک منطقه آزاد مازندران با سه لکه مجزا با همراهی همه ارکان تصمیم ساز آن استان تصویب شد، اما در منطقه آزاد انزلی با همه ضرورت های علمی، تخصصی و منطقی که در این منطقه وجود دارد این الحاقات تاکنون محقق نشده دلیل آن برخی اختلاف نظرها می باشد.

وی تاکید کرد: به دلیل نبود زمین جهت واگذاری به درخواست های سرمایه گذاری داخلی و خارجی، موضوع توسعه منطقه آزاد انزلی را در حد توان و با جدیت دنبال می کنیم و براساس تدابیری که از سوی سازمان اتخاذ شده در سالجاری ۳۰ واحد غیرفعال شناسایی و با واگذاری آنها به سرمایه گذاران جدید دوباره وارد چرخه تولید و اشتغالزایی شده اند.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تأکید کرد: بنادر نسل سوم باید فضایی برای توسعه داشته باشند؛ اکنون بندر امیر آباد با مساحت ۱۹۰۰ هکتاری بین بنادر شمالی ۵۷ درصد سهم تجارت بنادر شمالی کشور را به خود اختصاص داده و این درحالی است که منطقه آزاد انزلی با پنج روستای محدوده تنها ۲۲۵۰ هکتار وسعت دارد و فضایی برای توسعه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این منطقه برای توسعه بیشتر و جذب سرمایه گذار به حمایت همه مسئولان استانی نیاز دارد،اظهار کرد: اینجاست که باید بین المللی اندیشید و محلی عمل کرد؛ اگر چنین طرح توسعه ای محقق گردد نفع آن برای همه هم استانی ها خواهد بود؛ ما برای اوج گرفتن به الزاماتی نیاز داریم این موارد در منطقه آزاد انزلی کامل نیست.

سیاهکارزاده اضافه کرد: در دنیا ۵۸۰۰ منطقه آزاد وجود دارد که با نگاهی به مأموریت های این مناطق می توان گفت مناطق آزاد خواستگاه و نقاط تلاقی اقتصاد ملی هر کشوری با اقتصاد بین المللی است که در سیاست های بالادستی کشورمان این موارد لحاظ شده لذا یکی از سیاست هایی دنبال می کنیم توسعه صادرات، واردات کالا، انتقال تکنولوژی، خدمات اساسی، جذب سرمایه گذار خارجی و تسهیل و توسعه تولید در راستای اقتصاد بین الملل است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت گردشگری این منطقه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان اسفند ماه تعداد ورود گردشگران منطقه آزاد به ۱۲ میلیون خواهد رسید درحالی که سال گذشته این رقم حدود ۱۰ میلیون نفر بوده است.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از آماده سازی هشت هکتار پارکینگ در محدوده منطقه متبوع خود خبر داد و افزود: ایجاد پارکینگ به رفع مشکل ترافیکی منطقه کمک می کند و در کنار آن تمهیدات لازم برای حل ترافیک داخل منطقه نیز اندیشیده شده است.

وی رتبه سهولت کسب و کار در منطقه آزاد انزلی را ۹۱ در مقابل رتبه ۱۲۷ کشورمان بیان کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایلی که به این رتبه رسیده ایم عدم وجود زمین برای واگذاری به طرح های سرمایه گذاری است و با رفع این مسئله جایگاه منطقه آزاد انزلی در نظام رتبه بندی کسب و کار بین المللی ارتقاء خواهد یافت.

سیاهکار زاده درخصوص اشتغال ایجاد شده در این منطقه نیز گفت: یکی از درخواست های فعالین اقتصادی صنعتی منطقه آزاد انزلی کمبود نیروی کار متخصص در برخی حوزه ها است؛ مهمترین وظایف ما در حوزه اشتغال پیگیری مطالبات توسعه ای اقتصادی و فعال تر شدن مجتمع بندری کاسپین خواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه باعث افتخار است که در استان گیلان فعالیت می کند تاکید کرد که در هر مقام و مسئولیتی باید برای پیشرفت آن مناطق تلاش کنیم به مسائل پیش آمده در زمانی تصدی بر کرسی مدیرعاملی منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: مخالفت های اولیه برای استفاده از ظرفیت های بومی جهت مدیریت این منطقه کاملا به حق بوده و نمایندگان مجلس و رسانه ها به وظیفه خود عمل کردند؛ اما کشورهای مهاجر پذیر و توسعه یافته دنیا از ظرفیت هایی که در کنار آنها قرار می گیرد برای پیشرفت و توسعه استفاده می کنند مهم این است مسیری که طی می شود درست و صحیح باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 4 =