معاون بهداشتی دانشگاه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی پرفشاری خون، در پیشگیری از بروز این بیماری تاکید کرد

0 5

متن پیام سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به شرح زیر است.

عصر کاسپین/ بسمه تعالی

بیماری پرفشاری خون که سبب بروز سکته های قلبی، مغزی، نارسایی کلیوی و اسیب های چشمی … می شود، از تاثیرگذارترین بیماریها در حوزه ی سلامت افراد است.‌ نامگذاری یک روز در تقویم‌جهانی به نام این بیماری، نشاندهنده ی اهمیت توجه به پرفشاری خون و نقش آن در مرگ و میر و اختلالات و آسیب هایی است که در سلامتی و روند زندگی افراد ایجاد می کند.

بیماری پرفشاری خون رابطه ی مستقیمی با سبک زندگی دارد و فعالیت فیزیکی ناکافی، تغذیه ناسالم، استرس و مصرف مواد دخانی و الکل می تواند تا حدود زیادی بروز بیماری پرفشاری خون را منجر شود.

متاسفانه استان گیلان رتبه ی نخست کشور را در بروز این بیماری دارد و با اجرای پویش ملی سلامت با محوریت اندازه گیری فشار خون طی سال گذشته، بیش از ۴۶ هزار بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در سطح استان شناسایی شد که این افراد در صورت عدم اطلاع از بیماری خود، در مسیر بروز آسیب ها و عوارض شدید این بیماری شامل نارسایی کلیوی، سکته های قلبی و عروقی و آسیب های چشمی و…. قرار می گرفتند.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری سبک زندگی بسیار مهم است.بنابراین با اصلاح سبک زندگی و تحرک و فعالیت فیزیکی کافی و بهره مندی از تغذیه سالم، مدیریت استرس و دوری از مصرف مواد دخانی و الکل می توان تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد اما در صورت ابتلا به پرفشاری خون باید همواره نسبت به رصد و کنترل فشار خون حساس بود و اقدام کرد تا از بروز اسیب ها و عوارض شدید این بیماری پیشگیری شود‌.

امید است با توجه به نامگذاری این روز، توجه و آگاهی بخشی بیشتری نسبت به اهمیت سلامتی و اجتناب از سبک زندگی ناسالم در بین مردم صورت پذیرد تا روز به روز شاهد کاهش بروز این بیماری و اسیب های ناشی از ان در بین مردم عزیز استان مان باشیم.

دکتر سید محمود رضوانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.