عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری از بزرگ‌ترین چالش‌ها است

0 2

شورا به عنوان یک اصل عقلی در دین اسلام و شیوه‌ای قابل اجرا در مدیریت جامعه مورد پذیرش قرار گرفته است و در اهمیت جایگاه شورا در اسلام همین بس که سوره‌ای در قرآن به نام «شوری» وجود دارد.

عصر کاسپین/ انقلاب اسلامی ایران نیز طبق آموزه‌های اسلامی و تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشت خویش شورا را در سطوح مختلف مدیریت کشور پایه‌گذاری نمود.

در این راستا گفتگویی را با مجید عزیزی عضو شورای اسلامی شهرستان رشت ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مجید عزیزی با اشاره به مهم‌ترین وظیفه شورای اسلامی، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی شوراها در جهت پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق مشارکت و همکاری مردم و نظارت بر همه امور مربوط به مباحث اجرایی تشکیل شده که می‌تواند نقش به سزایی هم در استمرار و حرکت رو به رشد کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه شوراها پارلمان شهری محسوب می‌شوند، گفت: شورا هرگونه سیاست‌گذاری و راهبرد مدیریت شهری در کنار نظارت را بر عهده دارد که اگر شوراهای هر شهر و روستایی بر اساس وظایف تعریف شده خود خوب عمل کنند قطعاً سبب توسعه، بالندگی، شکوفایی، عمران و آبادی محدوده خود خواهد شد.

عضو شورای اسلامی رشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه نیازهای مناطق مختلف شهر و روستا با در نظر گرفتن بافت جمعیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، منابع طبیعی خدادادی و مواهب الهی متفاوت می‌باشد لذا می‌طلبد سیاست‌گذاری‌ها هم مطابق و متناسب نیاز همان مناطق در شهر و روستا باشد و اینجاست که اهمیت شوراها در این نیازسنجی‌ها بر اساس وضع موجود دارای اهمیت است.

عزیزی ادامه داد: بند دو ماده ۷۱ قانون شوراها به موضوع بررسی و شناخت کمبودها، نیازها، نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول اشاره دارد.

یک شورای همدل و کارآمد سبب پویایی در مدیریت شهری خواهد شد
وی به اهمیت جایگاه شورای اسلامی و پارلمان شهر در مدیریت شهری اشاره و عنوان کرد: در اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا همین بس که به عنوان یک اصل در قانون اساسی آورده شده است (اصل ۱۰۰ قانون اساسی) و از ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز در اداره امور کشور می‌باشد؛ لذا یک شورای همدل، متحد، متخصص و کارآمد قطعاً سبب تحرک و پویایی در مدیریت شهری خواهد شد و تجربه نشان داده که اگر منافع ملی و مردمی در تصمیمات و برنامه‌های کاری شورا قرار بگیرد خروجی آن بازگشت اعتماد ملی و مردمی خواهد بود.

عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری از بزرگ‌ترین چالش‌ها است
عضو شورای اسلامی رشت تصریح کرد: عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در مدیریت شهری و شورا است هر چند زمینه اجرای آن فعلاً وجود ندارد؛ اما بسیاری از موضوعات شهری نیازمند انسجام و هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان با تأمین منابع مالی است که چه بسا عدم درک متقابل و تفاوت در سیاست‌ها و راهبردهای دستگاه‌های اجرایی زیان‌های زیادی را به شهر تحمیل می‌کند.

عزیزی افزود: عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری سبب شده هرگونه اتفاقات، حوادث و مشکلات شهری که ربطی به مدیریت شهری نداشته مورد مطالبه شهروندان صرفاً از مدیریت شهری قرار بگیرد و مشکلاتی همچون آب و فاضلاب و نواقص در احداث شبکه برق و موضوعات زیست‌محیطی از این جمله است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین نعمت مدیران و مسئولین نظام حال چه انتخابی و چه انتصابی، اعتماد مردم است و اگر این اعتماد نباشد قطعاً خیلی از امورات به دلیل عدم همراهی همین مردم ابتر خواهد ماند همان مردمی که با امید و آرزو در جهت رشد و شکوفایی محیط زندگی، کسب‌وکار با نیت پاک و اعتقاد به توانایی و ظرفیت افراد پای صندوق‌های رأی حاضر شده و از منتخبین در شوراها انتظار وفاداری و تلاش و کوشش و امانت‌داری در کار را طلب می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 5 =