محمد باقر باقری :فرهنگ ایمنی در محیط کار باید بین کارگران و کارفرمایان ارتقا یابد تا بتوان سلامتی افراد جامعه را افزایش داد

0 7

همایش روزجهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای با حضور فعالان این عرصه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شد .
دکتر سید محمود رضوانی معاون بهداشتی دانشگاه در همایش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای اظهار کرد؛ تغییرات اقلیمی شامل، تغییرات درازمدت آب و هوا، بروز باران های سیل آسا، بارش های شدید و سنگین برف و آتش سوزی های وسیع بدون شک منجر به بروز بیماری های جدید، گسترش بیماری های عفونی و حتی مرگ می شود و نامگذاری روز ایمنی و بهداشت حرفه ای با تمرکز بر تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بر سلامت فرد و به دنبال آن سلامت جوامع و شرایط شغلی و اقتصادی، نشاندهنده اهمیت این موضوع و آگاهی بخشی در این باره است.

عصرکاسپین ، اختصاصی/ وی با اشاره به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییرات اقلیمی بر افراد و جوامع ، گفت ؛ مهاجرت ها، اثرات روانی و افزایش بحران های مختلف در کنار ناامنی هایی که در مشاغل ایجاد می شود و تغییراتی که در تولیدات و چرخه اقتصادی پیش می آید از جمله تاثیراتی است که تغییرات اقلیمی بر زندگی همه ما می گذارند.

دکتر رضوانی تاکید کرد؛ آگاهی بخشی نسبت به تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر سلامت و ایمنی افراد و مشاغل می تواند بینش همه افراد جامعه را نسبت به این موضوع مهم جلب نماید.

محمدباقر باقری مدیر گروه بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی در همایش روز جهانی ایمنی و سلامت کار اظهار داشت : هر ساله در تاریخ ۲۸ آپریل ، سازمان جهانی کار (ILO) شعاری را با توجه به مسائل مهم سال آینده در نظر می گیرد که مرتبط با سیستم های مدیریت ایمنی و سلامت کار می باشد .

وی افزود: شعار امسال بر پیامد و آثار تغییرات اقلیمی بر مسائل ایمنی و سلامت کار متمرکز شده است .

باقری بیان کرد: تغییرات الگوهای آب و هوایی در جهان ، تاثیرات قابل توجهی بر محیط های کاری و به ویژه ایمنی و سلامت نیروی کار داشته است .

محمد باقر باقری ریسک های شغلی ناشی از تغییرات اقلیمی را چنین برشمرد: استرس گرمایی، تشعشعات UV، آلودگی هوا ، حوادث صنعتی فاجعه بار ، بلایای طبیعی ، شیوع بیماری های منتقله از ناقلین و مواجهه با مواد شیمیایی.

وی اظهار داشت : سازمان جهانی کار ( ILO) برنامه هایی را جهت نحوه حفاظت از کارگران در برابر تاثیرات تغییرات اقلیمی و نحوه پاسخگویی به این تغییرات آماده خواهد کرد که با جزئیات بیشتری اعلام خواهد شد.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی ، اقتصاد را زیربنای ارتقای بهداشت حرفه ای و ایمنی محیط های کاری عنوان کرد و گفت : تهیه و تنظیم قوانین و مقررات ایمنی و بهداشت حرفه ای محیط های کاری متناسب با شرایط اضطراری و مشاغلی که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می گیرند ، راهکار مقابله با این تهدیدات است.
وی افزود: فرهنگ ایمنی در محیط کار باید بین کارگران و کارفرمایان ارتقا یابد تا بتوان سلامتی افراد جامعه را افزایش داد.

در پایان این مراسم ، پس ارائه مطالبی جامع از سوی دکتر مقدم نیا- عضو هیات علمی دانشگاه درخصوص ارتباط تغییرات اقلیمی با بیماری های تنفسی ، از بازنشستگان و برگزیدگان حوزه بهداشت حرفه ای سراسر استان با اهدای لوح، تجلیل شد.
لازم به ذکر است ؛ شعار امسال روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای « زمان رو به اتمام است، در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم» می باشد.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 2 =