از جام های زرین مارلیک ،شکوه فرهنگ عصرآهن گیلان رونمایی شد

0 302

عصرکاسپین ،از جام های زرین مارلیک ،شکوه فرهنگ عصرآهن گیلان رونمایی شد.
این جام های زرین که در حفاری های دهه۱۳۴۰ درتپه های مارلیک شهرستان رودبار کشف شد ، از تاریخ ۲۵ اردیبهشت لغایت ۱۳خرداد در موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت به نمایش عموم در می آید.
به مناسبت بزرگداشت هفته موزه و میراث فرهنگی ، مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان در جمع خبرنگاران گفت :
اشیا زرین مارلیک ، شکوه عصر آهن گیلان است که اینک پس از گذشت ۵۰ سال از کشف آنها در تپه مارلیک ، به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران در محل موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت برگزار شده است.
رضا علیزاده خاطر نشان کرد: این آثار در دهه ۱۳۴۰ توسط یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان، از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شد.
وی اظهار کرد: در این کاوش ۵۳ گور باستانی کشف شد که آثار ارزشمندی از آنها چون مجسمه های مفرغی گاو مهر های استوانه ای، دکمه های طلا و ظروف زرین و سیمین پیدا شد که نوید دستیابی به آثاری از تمدن درخشان می داد.
علیزاده، اشیاء یادشده را شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و … عنوان کرد و گفت :: اشیاء یاد شده که نشان هویت تاریخی مردمان ایران زمین و گیلان زمین هستند، پس از رشت در کشور هلند به نمایش در می آیند.
جام مارلیک، جامی از زر ناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی‌متر است و ارتفاع نقش‌های برجسته جام به ۲ سانتیمتر می‌رسد. نقش میانی جام درخت زندگی است که در هر دو سوی درخت، دو گاو بالدار از درخت بالا می‌روند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =