از جام های زرین مارلیک ،شکوه فرهنگ عصرآهن گیلان رونمایی شد

0 302

عصرکاسپین ،از جام های زرین مارلیک ،شکوه فرهنگ عصرآهن گیلان رونمایی شد.
این جام های زرین که در حفاری های دهه۱۳۴۰ درتپه های مارلیک شهرستان رودبار کشف شد ، از تاریخ ۲۵ اردیبهشت لغایت ۱۳خرداد در موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت به نمایش عموم در می آید.
به مناسبت بزرگداشت هفته موزه و میراث فرهنگی ، مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان در جمع خبرنگاران گفت :
اشیا زرین مارلیک ، شکوه عصر آهن گیلان است که اینک پس از گذشت ۵۰ سال از کشف آنها در تپه مارلیک ، به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران در محل موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت برگزار شده است.
رضا علیزاده خاطر نشان کرد: این آثار در دهه ۱۳۴۰ توسط یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان، از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شد.
وی اظهار کرد: در این کاوش ۵۳ گور باستانی کشف شد که آثار ارزشمندی از آنها چون مجسمه های مفرغی گاو مهر های استوانه ای، دکمه های طلا و ظروف زرین و سیمین پیدا شد که نوید دستیابی به آثاری از تمدن درخشان می داد.
علیزاده، اشیاء یادشده را شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و … عنوان کرد و گفت :: اشیاء یاد شده که نشان هویت تاریخی مردمان ایران زمین و گیلان زمین هستند، پس از رشت در کشور هلند به نمایش در می آیند.
جام مارلیک، جامی از زر ناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی‌متر است و ارتفاع نقش‌های برجسته جام به ۲ سانتیمتر می‌رسد. نقش میانی جام درخت زندگی است که در هر دو سوی درخت، دو گاو بالدار از درخت بالا می‌روند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + هجده =