جعفرزاده ایمن آبادی : استیضاح وزرا بعد از اخذ سه کارت زرد بدون نیاز به بررسی در کمیسیون و در اولین جلسه علنی مجلس اعلام وصول می‌شود

عصرکاسپین، عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، گفت: مواد مربوط به تحقیق و تفحص، سوال از وزیر و استفاده از تلفن همراه در صحن در قانون آیین نامه داخلی اصلاح شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در توضیح اصلاحات قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تدوین آیین نامه، گفت: نمایندگان موظفند در صحن علنی به طور مدام در مورد طرح و لوایح یا گزارشات بحث کنند و نظرات خود را اعلام کنند، این وظیفه حق ۸۰ میلیون نفر است زیرا در برخی موارد آراء به تناسب یک رأی تصویب یا رد می‌شود.

استفادده از تلفن همراه در صحن مانع از انجام وظیفه نمایندگی می‌شود

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از تلفن همراه مانع از انجام این وظیفه نمایندگی می‌شود، تصریح کرد: نمایندگان باید اظهارات موافقان و مخالفان را بشنوند و در رأی‌گیری شرکت کنند، از سوی دیگر عدم پاسخ به تماس‌های مکرر موجب دلخوری مردم می‌شود لذا ممنوعیت استفاده در ساعت حضور در صحن در کمیسیون تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه اجماع بین نمایندگان برای عدم استفاده از تلفن همراه در صحن وجود دارد، افزود: ارتباط با دفاتر نمایندگان برقرار است و موارد ضروری را می‌توان به آنها اعلام کرد، البته استفاده از تلفن غیرهوشمند در صحن هم در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مطرح شد اما به تصویب نرسید.

ملاقات مردمی نمایندگان نظم و نسق پیدا می‌کند

جعفرزاده ایمن‌آبادی یادآور شد: از سوی دیگر مقرر شد تا به ملاقات مردمی نمایندگان نظم و نسقی داده شود و روزهایی چون دوشنبه که صحن و کمیسیون نداریم، برای دیدار مردمی تعیین شود تا نمایندگان در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه که صحن و کمیسیون است به کارها و وظایف نمایندگی خود سامان دهند. البته بهتر است که ملاقات عمومی در حوزه‌های انتخابیه صورت گیرد.

توضیحات وزیر یا رئیس‌جمهور در رابطه با سوالات به رأی گذاشته می‌شود

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواد آیین نامه مربوط به نحوه رأی‌گیری سوال نمایندگان از وزرا است، نمی‌توان وارد بودن سوال را به رأی گذاشت و همکاران خود در مجلس را تقطعه کنیم، ضمن آنکه وزیر یا رئیس‌جمهور در مجلس حاضر و به نمایندگان در خصوص مسائلی توضیح می‌دهد لذا توضیحات وزیر یا رئیس‌جمهور باید به رأی گذاشته شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نکته مذکور محل اختلاف نظر روسا و نواب رئیس در مجلس بوده و در این خصوص وحدت رویه‌ای وجود نداشت لذا برای تحقق وحدت رویه قانون به شکل نام برده اصلاح شد.

ایجاد فرصت برای بیان اظهارنظر موافق و مخالف تحقیق و تفحص‌ درمجلس

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اصلاحات مواد مربوط به تحقیق و تفحص در قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، معتقد است: تحقیق و تفحص بسیار پر هزینه است اما هم‌اکنون در برخی موارد افراد هیجانی یا حماس یموضوعی را مطرح می‌کنند و به دلیل عدم اظهار نظر موافق یا مخالف، در تصمیم‌گیری اشکال به وجود می‌آید لذا مقرر کردیم موافق و مخالف اظهارنظر کنند تا نمایندگان بهتر تصمیم گیری کنند.

وی یادآور شد: تاکنون تحقیق و تفحص‌ها جواب نداده و تقریبا هیچ کدام به نتیجه نرسیده است، از این رو برای جلوگیری از بروز دشمنی و عداوت قرار شد موافق و مخالف هم صحبت کنند.

تعیین تکلیف قضایی برای گزارشات اجرای ناقص قوانین

این نماینده مردم رشت در مجلس دهم، ادامه داد: از سوی دیگر عدم تحقق نتیجه موضوعات مربوط به ماده ۲۳۶ (هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان یا کمیسیون‌ها عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور یا وزیر یا مسئولان زیر مجموعه آنها را اعلام کنند، موضوع بلا فاصله از طریق هیات رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی ربط ارجاع می‌شود و چنانچه نظر مجلس بر تایید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال می‌شود) سبب شد تا با قضات موضوع را در میان بگذاریم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد: قضات اذعان دارند که تکلیف قانونی در رابطه با ماده ۲۳۶ نداریم لذا با توجه به مفاد قانون مجازات اسلامی مقرر شد تا موضوع مربوط به ماده ۲۳۶ را برا آنها لازم الجرا کنیم و قاضی طبق قانون موظف به رسیدگی می‌شود.

استیضاح وزرا بعد از اخذ یه کارت زرد اعلام وصول می‌شود

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای در خصوص استیضاح وزرا، یادآور شد: در قانون آیین نامه داخلی مجلس به نام کارت زرد وجود ندارد و در قانون «عدم اقناع» ذکر شده است، در هر حال در جریان اصلاح و برای رفع ابهام مقرر شد طرح استیضاح وزیر بعد از اخذ یه کارت زرد با امضای ۱۰ نفر در اولین جلسه بعدی و بدون طی تشریفات کمیسیون می‌تواند اعلام وصول شود./خانه ملت

خبرهای تازه
نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.