اسحاق جهانگیری: بیشتر انباشت بیکاری مربوط به متولدین دهه شصت است

0 181

صبح کاسپین: اسحاق جهانگیری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه با مردم گفت و گو کرد.

اسحاق جهانگیری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو ،در پاسخ به این پرسش که کشور ما به چه مقدار شغل احتیاج دارد و چگونه باید ایجاد شود اظهار کرد: تا کنون در ارتباط با ایجاد شغل صحبت های زیادی شده است، کمتر البته برنامه عملیاتی درمیان آنها دیدم.

وی ادامه داد: ما انباشت بی کاری بین دو تا سه میلیون بیکار داریم. یک مجموعه متقاضی شغل هم سالانه اضافه می شود.

جهانگیری گفت: بیشتر این انباشت بیکاری مربوط به متولدین دهه شصت است، اینکه اقتصاد ایران چه توانی دارد برای ایجاد شغل باید گفت در دولت تدبیر و امید تعداد شغل های خوبی ایجاد شده ،اما هنوز کسری داریم.

وی با اشاره به برنامه ششم گفت: شغل خودش به عنوان کاری که عامل اصلی باشد نیست، باید تولید و سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرید که در نهایت به تولید شغل می‌انجام.

جهانگیری سپس گفت: اگر سالی نهصد و پنجاه هزار شغل را در نظربگیریم باید الزاماتی را در نظر بگیریم. رهبری هم به این موضوع اشاره کردند، ما در دولت اصلاحات هم به این موضوع اشاره کردیم که مجموع این الزامات باید در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی وارد کار شود.

وی افزود: اگر تولید کشور رشد پیدا کند و به سالی هشت درصد برسد با خودش شغل می آورد. باید تولید باشد، با قاچاق مبارزه شود، زمینه صادرات ایجاد شود، سرمایه گذاری فعال شود کشوری که می خواهد شصت و پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور کند تا شغل ایجاد کند باید دیپلماسی لازم را داشته باشد.

جهانگیری سپس گفت: شغل های دانش بنیان ساده ترین و مهم ترین شغل است. پیش بینی کردیم تا در آینده به ده هزار شغل دانش بنیان برسیم. در اواخر سال گذشته مصوبه ای به مجلس دادیم که یک و نیم میلیارد از منابع صندوق به ایجاد اشتغال روستایی بپردازیم.

وی ادامه داد: توسعه صنایع کوچک و متوسط نیز مهم است. بهبود فضای کسب و کار به معنی مجموعه سیاست ها با برنامه ریزی روشن برای تشویق بخش خصوصی است. این موضوع را در مرکز فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز می بینیم.

جهانگیری در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: بخش مسکن یکی از مهم ترین بخش های صنعت است. با فعال شدنش بخش های مختلفی از صنعت پیش می رود.یکی از نیاز های اصلی مردم هم مسکن است.

وی ادامه داد: در تهران بیش از ششصد هزار خانه با ارزش دویست و پنجاه میلیارد دلار خالی مانده، قیمت مسکن تقریبا ده برابر شده . اولین موضوع مسکن در دولت آینده خانه اولی ها است. صندوق سپرده گذاری بانک مسکن در این حوزه فعالیت خواهد کرد تا خانه اولی ها مسکن مورد نیازشان را تهیه کنند.

جهانگیری سپس گفت: حسن این کار این است که برای اولین بار بعد از یک دوره طولانی وامی با نرخ تک رقمی به مردم ارائه خواهیم داد.

وی در ادامه به تشریح برنامه دولت بعدی در ارتباط با بافت‌های فرسوده و ایجاد مسکن در حاشیه شهرهای بزرگ پرداخت.

جهانگیری با اشاره به واحدهای مسکونی روستایی به استحکام بخشی خانه های روستایی اشاره کرد و سپس به تشریح طرح مسکن اجتماعی پرداخت و گفت: منابع این مساله از محل کمک های حمایتی و دولت پرداخت می شود.

وی با اشاره به موضوع نقدینگی در کشور نیز اظهار کرد: حدود هزارو دویست میلیارد دلار حجم نقدینگی ما است، اما هنوز به میزان نقدینگی تولید ناخالص ملی نرسیده است. اما همواره می تواند کمک باشد و در شرایط مدیریت نادرست تهدید باشد به صورتی که مردم احساس کنند زمینه فعالیت آن ها کم وجود دارد.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به بازار سرمایه گفت که دولت باید به این حوزه توجه ویژه ای داشته باشد .

وی در تشریح موضوع نقدینگی گفت: فراموش نکردیم در سال ٩٠ و ٩١ که اعتماد عمومی به دولت از بین رفت هر پولی که داشتند را به ارز و طلا تبدیل می‌کردند، اما در سال های بعد وقتی اعتماد ایجاد شد ایران با کاهش قیمت نفت با تلاطم قیمتی در بازارش رو به رو نشد.

جهانگیری با اشاره به موضوع رکود تورمی گفت: زمانی که اوایل انقلاب رشد اقتصادی مثبت بود تورم خیلی بالا بود ، اما در یک دوره زمانی رشد منفی است و تورم خیلی بالا است. آن هم در سال ٩١تا اوایل ٩٢ بوده است. دولت یازدهم باچنین شرایطی رو به رو بود. به حمد الله با سیاست های خوبی که صورت گرفت رشد اقتصادی بالای٧درصد بوده است. دوره خوبی است اما مردم به دلیل گرفتاری‌هایی که دارند و کوچک شدن سفره هایشان متوجه آن نشدند.

وی ادامه داد: مهم ترین تصمیم ما در دولت بعدی افزایش سرعت اقتصاد است، الان اقتصاد ایران قادر است تولید شغل کند و مشکلات را بر طرف کند. باید این سرعت به حدی بالا برود که این اتفاقات مثبت را مردم متوجه شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =