محمد حسن‌پور ؛ یک دستورالعمل و چند دستاورد

0 135

عصرکاسپین / با ابلاغ دستورالعمل استاندار محترم گیلان، نه تنها مدیران استانی، بلکه فرمانداران، بخشداران و دهیاران نیز جهت پیگیری و به ثمر رساندن پروژه‌ها و همچنین رفع نیازها و پیگیری الویتهای روستاها در جهت رفع موانع پیش روی کارآفرینان و تولیدگران در این روستاها حضور فعالی داشته‌اند.

محمد(سارنگ) حسن‌پور، رییس ستاد جوانان دکتر روحانی در استان گیلان در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و بخشدار کنونی خشکبیجار در یادداشتی، به موضوع ابلاغ دستورالعمل استاندار گیلان درباره حضور یک روز در هفته مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در سطح شهرستانها پرداخته و دستاوردهای این دستورالعمل را برشمرده است.

مدت زیادی از ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل دکتر سالاری، استاندار گیلان، به دستگاه‌های اجرایی استان جهت الزام مسئولان و مدیران کل این دستگاه‌ها به حضور یک روز در هفته در سطح شهرستان‌های استان گیلان نمی‌گذرد و در همین مدت زمان کوتاه، این حضور باعث تحرک و پویایی در دستگاه‌های اداری استان شده است.

اینکه یک مدیر کل یا رییس سازمان استانی به همراه معاونین و روسای شهرستانی خود، همراه با فرماندار شهرستان مربوطه، در بخش‌های آن شهرستان حضور یابند و الویت‌های اجرایی و عملیاتی پروژه‌ها در بخش‌ها و روستاها شناسایی شود، پای صحبت مردم بنشینند و مشکلات‌شان را بشنوند و در مسیر حل آن گام بردارند، حرکت خوب و پسندیده‌ای است که با هدایت و مدیریت صحیح و با دستورات مدیر ارشد دستگاه مربوطه، می‌تواند منجر به رفع بسیاری از مشکلات و موانع پیش رو در شهرستان‌ها و در نهایت منجر به رشد و پیشرفت و توسعه منطقه‌ای بشود.

با ابلاغ دستورالعمل استاندار محترم گیلان، نه تنها مدیران استانی، بلکه فرمانداران، بخشداران و دهیاران نیز جهت پیگیری و به ثمر رساندن پروژه‌ها و همچنین رفع نیازها و پیگیری الویتهای روستاها در جهت رفع موانع پیش روی کارآفرینان و تولیدگران در این روستاها حضور فعالی داشته‌اند.

به طور مثال در شهرستان رشت، در یکماه گذشته مدیران کل ادارات راهداری و حمل نقل جاده‌ای، سازمان جهادکشاورزی، شیلات و منابع طبیعی، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکت توزیع نیروی برق و شرکت مخابرات، به‌همراه فرماندار و معاونین فرمانداری و کارشناسان مربوطه، در چند روز مختلف در بخش‌های شش‌گانه شهرستان رشت حضور یافتند و این اتفاق نادری بود که مدیران کل دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در ظرف کمتر از یکماه از کلیه بخش‌های شهرستان رشت بازدید به‌عمل آورند و به صورت میدانی در روستاها حضور یابند؛ کما اینکه این رویه در سایر شهرستان‌های استان گیلان نیز جاری و ساری است.

نگاه مدیریتی تحول‌خواه مبتنی بر توسعه منطقه‌ای، نشات گرفته از تصمیماتی است که بتواند سیستم پیر و فرسوده اداری را با نگاه کارشناسی به حرکت وا دارد و علی‌رغم وجود ایستایی‌های سیستمی، با ابلاغ دستورالعمل‌های اینچنینی می‌توان امید داشت، که زمینه خدمات‌رسانی مطلوب به مردم، بیشتر و بهتر از قبل فراهم خواهد آمد.
مردم زمانی که مسئولین دولتی را در رده‌های مختلف استانی و شهرستانی، پیگیر مشکلات و مسایل‌شان در شهرها و روستاهای خود می‌بینند و بی‌واسطه و بی‌تکلف با آنان سخن می‌گویند، تعلق خاطر بیشتری نسبت به کشور، دولت و نظام پیدا می‌کنند و این امر، مایه تقویت امید، اعتماد و قوت قلب آنان خواهد شد؛ قطعا مدیران و مسئولان نیز باید پاسخگوی این امید و اعتماد باشند و روستاییان نتایج و دستاوردهای این سفرهای شهرستانی را به‌طور ملموس و روشن در بخش‌ها و روستاها لمس کنند.

قطعا اطلاع‌رسانی و خبررسانی صحیح و به‌موقع سفرهای یک روزه مدیران استانی به شهرستان‌ها با ابلاغ استاندار محترم، از صدا و سیما و رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و جراید، از چند جهت در به ثمر رسیدن نتایج این سفرها موثر است؛ از یک سو باعث ایجاد امید در بین مردم و تضعیف آن نگاهی که قصد دارد دولت و نظام را ناکارآمد جلوه دهد خواهد شد. از سوی دیگر، پررنگ‌شدن اطلاع‌رسانی‌ها بار تعهد بیشتری برای دستگاه‌ها و نهادهای استانی در الویت‌بندی جهت انجام به‌موقع پروژه‌ها ایجاد خواهد کرد. از دیگر سو باعث تحرک و پویایی سایر ادارات، دستگاه‌ها، نهادها، ستادها و دوایر دولتی و غیردولتی در انجام مسئولیت‌های محوله و الگوبرداری از این روش جهت رفع مشکلات مردم خواهد شد.

با نگاهی کل‌نگر درخواهیم‌یافت که حضور مسئولان و مدیران استانی در شهرستان‌ها و بخش‌ها تا چه میزان تاثیرگذار، مهم و حائز اهمیت است؛ زیرا که همه ما مسئول هستیم و همه باید به قدر مسئولیت و اختیارات خویش پاسخگوی عملکردها، دستاوردها و ضعف‌های خویش باشیم و در این میان، قطعا مردم بهترین قضاوت‌کنندگان بر عملکردها هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + سه =