نخستین واکنش دولت ترامپ به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم

0 86

نخستین واکنش دولت ترامپ به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم

وزیر خارجه آمریکا به گام جدید ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای واکنش نشان داد.

عصرکاسپین / مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه به اقدام ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام واکنش نشان داد. این نخستین واکنش رسمی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به اقدام ایران است.

پامپئو در توئیتر نوشت: «اقدام جدید ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای خود به انزوای بیشتر و تحریم‌های بیشتر علیه این رژیم منجر خواهد شد. کشورها بایستی معیار قدیمی عدم‌ غنی‌سازی را برای برنامه هسته‌ای ایران احیا کنند. رژیم ایران در صورت تسلیح به جنگ‌افزارهای هسته‌ای خطری بزرگتر برای دنیا خواهد بود.»

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در دو گام از تعهدات خود در برجام کاسته و از امروز یکشنبه (۱۶ تیرماه) یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف‌ها صادر کرده است. تهران گفته در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد نشود از ۶۰ روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران اعلام کرد که به سقف ۳۰۰ کیلویی ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود.

کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند ۲۶ و ۳۶ برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 7 =