خواص بی نظیر انگور در درمان و پیشگیری از بیماریها

0 150

خواص بی نظیر انگور در درمان و پیشگیری از بیماریها

عصرکاسپین / انگور از میوه های محبوب تابستانی است. میوه ای پر خاصیت که در پیشگیری از سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و یبوست نقش موثری دارد.
انگور از جمله میوه هایی است که نژادها و رنگ های مختلفی دارد؛ رنگ های قرمز، سبز، بنفش و انگور بی دانه. نزدیک به ۸۰۰۰ سال پیش، مردم برای اولین بار درخت انگور را در خاور میانه کشت کردند. امروزه ۷۲ میلیون تن انگور در سال در سراسر جهان برداشت می شود.

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزی ها خطر بیماری های مختلف قلبی، دیابت، سرطان و چاقی را کاهش می دهد. انگور هم از جمله میوه های پر خاصیت است و در پیشگیری از سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و یبوست نقش موثری دارد.

انگور همانند هر میوه دیگری سرشار از فیبر و آب است. وجود آنتی اکسیدان های مختلف در انگور خواص شگفت انگیز آن را دو چندان می کند. در این مطلب تلاش کرده ایم به ویژگی های منحصر به فرد انگور در حفظ سلامت بدن و پیشگیری و درمان بیماری ها اشاره کنیم.

سرطان
انگور به داشتن آنتی اکسیدان های قدرتمندی به نام پلی فنول ها مشهور است. پلی فنول ها به داشتن ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شهرت دارند. رزوراتول یکی از این پلی فنول ها است که در پوست انگور قرمز پیدا می شود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که رزوراتول می تواند رشد تومور در غدد لنفاوی، کبد، معده، پستان، روده بزرگ، سرطان پوست و لوسمی را کاهش دهد یا از آن پیشگیری کند.فلاونویید کوئرستین یکی دیگر از ضد التهاب های طبیعی است که در انگور وجود دارد. مطالعات نشان داده اند این ترکیب هم در پیشگیری از سرطان یا کند کردن سرعت آن نقش دارد.

سلامت قلب
مطالعات حیوانی نشان داده اند که کوئرستین و رزوراتول خطر آترواسکلروز –تصلب شرایین- را کاهش می دهند و از آسیب های ناشی از لیپوپروتیین با چگالی پایین –LDL- یا کلسترول بد حفظ می کنند. در این مطالعات اغلب از دوزهای بسیار بالای این فلاونوییدها استفاده می کنند که از مقدار معمولی که بوسیله انسان مصرف می شود خیلی بیشتر است.

پلی فنول های انگور مثل رزوراتول به نظر می رسد عملکرد های آنتی اکسیدانی، کاهنده لیپید و ضد التهابی دارند که به کاهش خطر بیماری های قلب و عروق کمک می کنند. این کار با جلوگیری از تجمع پلاکت ها و کاهش فشار خون و خطر ضربان قلب نامنظم انجام می شود.

انگور پتاسیم و فیبر هم دارد که هردو برای سلامت قلب مفیدند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند برای کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب دریافت پتاسیم را افزایش و مصرف سدیم را کاهش دهید.وقتی دریافت پتاسیم شما بالا باشد خطر سکته مغزی در شما کم می شود، توده عضلانی تان حفظ می شود و از کاهش تراکم استخوان شما جلوگیری می شود.

فشار خون
افزایش جذب پتاسیم اثرات منفی بالا بودن سدیم در رژیم غذایی را خنثی می کند. پتاسیم محتوای پتاسیم بالایی دارد. این ویژگی اثرات منفی سدیم را در مبتلایان به فشار خون بالا از بین می برد.فیبر هم برای حفظ سلامت قلب و عروق لازم است. انگور همانطور که گفتیم فیبر بالایی دارد.

یبوست
انگور محتوای آب و فیبر بالایی دارد. وقتی انگور مصرف می کنید بدنتان هیدراته باقی می ماند و حرکات روده ای در ادامه می یابد و خطر ابتلا به یبوست در شما کم می شود.

آلرژی
اثرات ضد التهابی کوئرستین، انگور را به یک ضد آلرژی تبدیل کرده است. اگر آلرژی دارید انگور مصرف کنید تا آبریزش بینی، اشک ریزی و کهیر زدن در شما بهبود پیدا کند. البته مطالعات انسانی برای اثبات این تئوری انجام نشده است.

دیابت
مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد و در مجله «BMJ » منتشر شد نشان داد که برخی میوه ها، و نه آب آنها، می توانند خطر دیابت نوع ۲ را کاهش دهند. در طول این مطالعه که ۱۸۷۳۸۲ نفر در آن شرکت کرده بودند و ۲۲ سال طول کشید، ۶.۵ درصد از افراد به دیابت دچار شدند. با این حال، کسانی که ۳ بار در هفته انواع توت، انگور، کشمش، سیب یا گلابی مصرف کرده بودند در مقایسه با کسانی که چنین برنامه ای نداشتند ۷ درصد شانس دیابت ۲ را کاهش دادند.

سوالی که مبتلایان به دیابت می پرسند این است که با وجود محتوای بالای قند در انگور آیا آنها مجاز به مصرف آن هستند؟ انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند انگور و سایر میوه ها را تا زمانی که مقدار کربوهیدرات مصرفی شما به عنوان بخشی از برنامه غذایی حساب شده است.

وجود ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر در انگور آن را به یک خوراکی مناسب دندان شیری تبدیل کرده است.

نوروپاتی و رتینوپاتی دیابتی
نوروپاتی دیابتی بر عملکرد اعصاب تاثیر می گذارد. برخی مطالعات نشان داده اند که رزوراتول نوروپاتی دیابتی را بهبود می بخشد. دانشمندان می گویند شاید اثرات محافظت کننده عصبی این ترکیب است که چنین نتیجه رضایت بخشی از خود به جای می گذارد.همچنین مطالعات حیوانی نتایج سودمندی از تاثیر رزوراتول بر رتینوپاتی نشان داده اند؛ بیماری که بر بینایی تاثیر می گذارد.نوروپاتی و رتینوپاتی دیابتی وقتی بروز می کنند که بیمار دیابتش را به خوبی کنترل نکند.

سلامت چشم
انگور سرشار از لوتئین و زیگرانتین است که به حفظ سلامت چشم کمک می کنند. این دو ترکیب اثر رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. به این شکل که استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند و مانع آسیب به شبکیه می شوند. به این ترتیب از بیماری های چشم از جمله آب مروارید پیشگیری می شود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند رزوراتول از چندین بیماری مختلف چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، آب سیاه، آب مروارید و… پیشگیری می کند.با این حال اینکه این کار دقیقا چطور انجام می شود و چطور انسان ها از آن سود می برند هنوز معلوم نیست.

آکنه
نتایج یک آزمایش در محیط کشت –in vitro- که در مجله «Dermatology and Therapy» به چاپ رسید نشان داد رزوراتول نقش مهمی در درمان آکنه دارد؛ به ویژه اگر با بنزول پراکسید به عنوان یک درمان موضعی استفاده شود.

سایر بیماری ها
رزوراتول در بهبود علایم بیماری های دیگری مثل آلزایمر، کنترل گلوکز خون، آرتروز و تقویت سیستم ایمنی هم نقش دارد. با این وجود این سوال همچنان در برخی مطالعات مطرح است که رزوراتول برای انسان ها هم می تواند چنین نتایج سودمندی داشته باشد؟

عوارض مصرف انگور
گروهی معروف به «کارگروه محیط زیست» هر سال فهرستی از میوه ها و سبزیجات با بالاترین سطح باقیمانده آفت کش منتشر می کنند. انگور در این فهرست در جایگاه هشتم ایستاده است. خرید انگورهای ارگانیک می تواند راه حل این مشکل باشد.

بتا بلاکرها داروهایی هستند که در برخی بیماری های قلبی تجویز می شوند. این داروها ممکن است غلظت پتاسیم خون را بالا ببرند. کسانی که بتابلاکر مصرف می کنند باید در مصرف خوراکی های پر پتاسیم زیاده روی نکنند.

بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند هم بهتر است پیش از مصرف مقادیر بالای انگور با پزشک خود مشورت کنند. چون رزوراتول ممکن است اثر ضد انعقادی این داروها را افزایش دهد؛ شبیه به همان کاری که ویتامین K می کند. از داروهای رایج رقیق کننده خون می توان به وارفارین و کومادین اشاره کرد.

مصرف زیاد پتاسیم در کسانی که کلیه شان خوب کار نمی کند هم مضر است. چون کلیه نمی تواند پتاسیم اضافی را از خون دفع کند و می تواند کشنده باشد.انگور قرمز و سبز هر دو دارای رزوراتول هستند اما انگور قرمز و به ویژه پوست آن سهم بیشتری از این ماده دارند. اگر می خواهید از فواید رزوراتول بهره مند شوید به شما توصیه می کنیم بیشتر انگور تازه مصرف کنید تا محصولات جانبی انگور.

رزوراتول به شکل مکمل هم قابل تهیه است اما، با مصرف انگور علاوه بر رزوراتول از فواید دیگر آن مثل فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هم سود خواهید برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 14 =