سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان خبر داد : تایید صلاحیت ۱۵۹ داوطلب گیلانی/ آغاز رسیدگی به شکایات از امروز

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان خبر داد تایید صلاحیت ۱۵۹ داوطلب گیلانی/ آغاز رسیدگی به شکایات از امروز

0 274

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان خبر داد
تایید صلاحیت ۱۵۹ داوطلب گیلانی/ آغاز رسیدگی به شکایات از امروز

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با بیان اینکه ۴۶۵ نفر در گیلان داوطلب انتخابات مجلس یازدهم شده بودند، گفت: صلاحیت ۱۵۹ داوطلب انتخابات مجلس یازدهم احراز شد.

احمد قنبریان با بیان اینکه هیئت های نظارت استانی روز گذشته، ۲۱ دی ماه نظرات خود را درخصوص صلاحیت نامزدهای انتخابات به فرمانداری ها اعلام کردند، گفت: آن دسته از داوطلبانی که نتیجه بررسی صلاحیت آنان براساس نظر هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات رد صلاحیت یا عدم احراز شده می توانند از امروز، ۲۲ دی ماه لغایت ۲۶ دی ماه به مدت پنج روز از ساعت ۸ الی ۱۶ شخصا به محل دریافت شکایات شورای نگهبان در تهران مراجعه و مراتب اعتراض خود را ارائه کنند.

وی افزود: هیئت نظارت بر انتخابات استان به نمایندگی از شورای نگهبان آماده دریافت مراتب شکایت داوطلبان است لذا داوطلبان می توانند از امروز به مدت پنج روز از ساعت ۸ الی ۱۶ به هیئت نظارت بر انتخابات مستقر در استانداری مراجعه کنند.

سخنگوی هیئت نظارت استان گیلان با بیان اینکه براساس ماده ۲۸ قانون انتخابات نامزدها باید دارای شرایطی باشند، تصریح کرد: بدیهی است که دارا بودن این شرایط باید احراز و اثبات شود. حال در بررسی صلاحیت نامزدها ممکن است حالت های مختلفی اتفاق بیفتد؛ ممکن است دارا بودن این شرایط برای نامزد اثبات شود که تایید می شود، ممکن است نه تنها دارا بودن شرایط اثبات نشود، بلکه عدم دارا بودن شرایط اثبات شود که نامزد رد صلاحیت می شود و یا ممکن است ادله و مدارک مطرح شده برای اثبات داشتن یا نداشتن شرایط قانونی کافی نباشد که عدم احراز می شود.

قنبریان بیان احراز یا عدم احراز را مبتنی بر داشتن یا نداشتن شرایط قانونی دانست و گفت: کسانی که شرایط آنها احراز نشده و یا نداشتن شرایط آنها در هیئت نظارت استان احراز شده است، می توانند طی مدت مذکور شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. اگر نیاز به صحبت با اعضای هیئت نظارت استان هم وجود داشت پیش بینی انجام این ملاقات ها در نظر گرفته شده است.

وی متذکر شد: طبق ماده ۵۰ قانون انتخابات، هیئت های اجرایی و نظارت مکلف هستند صلاحیت ها را بررسی کنند. البته اینکه هیئت های اجرایی به وظایف خود خوب عمل کرده اند یا خیر، بحث دیگری است، اما قانون هم هیئت های اجرایی و هم هیئت های نظارت را مکلف به بررسی و احراز صلاحیت کرده است.

سخنگوی هیئت نظارت گیلان خاطرنشان کرد: پس از اعلام شکایت نامزدها از نتیجه بررسی صلاحیت ها در استان، شورای نگهبان بیست روز فرصت دارد به صلاحیت ها رسیدگی کند و اگر فردی را که در مراحل قبل تایید شده بود، شورای نگهبان رد کند آن فرد سه روز فرصت شکایت به خود شورای نگهبان را دارد و در انتها در روز ۲۳ بهمن ماه نتیجه قطعی و نهایی بررسی صلاحیت ها اعلام خواهد شد.

وی به فرصت یک هفته ای نامزدها برای تبلیغات اشاره کرد و یادآور شد: براساس قانون شورای نگهبان اجازه ندارد دلایل رد صلاحیت افراد را به صورت عمومی شفاف سازی کند و این در مواردی که کرامت انسانی مورد خدشه قرار می گیرد درست است.

قنبریان از تایید صلاحیت ۱۵۹ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ حوزه انتخابیه گیلان خبر داد و تاکید کرد: صلاحیت ۱۲۴ داوطلب احراز نشده و ۱۲۱ داوطلب هم رد صلاحیت شدند.

وی با بیان اینکه ۴۶۵ نفر در گیلان داوطلب انتخابات مجلس یازدهم شده بودند، گفت: ۶۱ نفر از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان هم انصراف دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − یک =