هشدار نسبت به توزیع الکل و مواد ضدعفونی کننده تقلبی در بازار

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح شرایط و موجودی داروها و موارد مصرفی مورد نیاز در رابطه با درمان و کنترل کرونا ویروس، نسبت به توزیع الکل متانول به جای مواد ضدعفونی کننده و همچنین مواد مصرفی تقلبی در بازار هشدار داد.

0 106

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح شرایط و موجودی داروها و موارد مصرفی مورد نیاز در رابطه با درمان و کنترل کرونا ویروس، نسبت به توزیع الکل متانول به جای مواد ضدعفونی کننده و همچنین مواد مصرفی تقلبی در بازار هشدار داد.

عصرکاسپین / دکتر فرزاد پیرویان با اشاره به وضعیت دارو و مواد مصرفی مورد نیاز در رابطه با درمان و کنترل کرونا ویروس در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدا با برنامه‌ریزی منسجم و مدون مدیریتی کار را آغاز کردیم و اقلام مورد نیاز مستقیم در درمان یا درمان‌های حمایتی این بیماری را لیست کردیم؛ به گونه‌ای که در روزهای اول متوجه شدیم ۷۱ قلم لوازم مصرفی پزشکی و ۸۹ قلم دارو مورد نیاز مستقیم است.

نحوه توزیع دارو و مواد مصرفی مرتبط با کرونا ویروس در بیمارستان‌ها

وی ادامه داد: داروهایی که به طور مستقیم در درمان کرونا استفاده می‌شود، در نظام دارویی عادی یک کشور وجود ندارد و در اصل به نظام بهداشتی تحویل داده می‌شود که خوشبختانه این داروها در دانشگاه ما نیز وجود دارد و طبق پروتکل خاص وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌های درمان کننده این بیماران قرار می‌گیرد. بخش بعدی داروها نیز شامل داروهای حمایتی مثل داروهای مورد نیاز در ICU این بیماران می شود.

وی با اشاره به نحوه تامین لوازم مصرفی موردنیاز در حفاظت شخصی پرسنل درمان مانند ماسک، گان، لباس یکسره و دستکش، با بیان اینکه بیشترین فشار وارده بر دانشگاه به خاطر تامین این اقلام بود، گفت: البته فقط این چند قلم جزو لوازم مصرفی مرتبط با این بیماری نیست و حدود ۷۱ قلم لوازم و وسایل مورد نیاز بود.

پیرویان با اشاره به نحوه تهیه و تامین این فهرست، اظهار کرد: در روزهای اول به دلیل اینکه تقاضای ایجاد شده بسیار بیشتر از موجودی بود، دچار کمبود بودیم، ولی به مرور وضعیت توسط وزارت بهداشت، هیات امنای ارزی و سازمان غذا و دارو مدیریت شد و ما نیز تیم خریدی در کمیته کرونای معاونت غذا و داروی دانشگاه برای تامین اقلام موردنیاز تشکل دادیم.

مشکل ایجاد شده به دنبال تقاضای بیشتر از موجودی

وی با اشاره به اقدام مثبت صورت گرفته در خصوص شکل‌گیری قرارگاه مدیریت متمرکز کرونا در شهر تهران، عنوان کرد: بر اساس اولین مصوبات این قرارگاه، مدیریت اقلام مورد نیاز، توسط سیستم‌های قضایی و انتظامی به نوعی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت و چون بسیاری از اقلام مورد نیاز در این انبارها احتکار شده بود، این مصوبه به رفع مشکلات مقطعی ما کمک بسیاری کرد. لذا از بحران اولیه تا حدود زیادی فاصله گرفتیم و الان در وضعیت بهتری قرار داریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ویدئویی که از سوی روابط عمومی دانشگاه منتشر شده است، با بیان اینکه روزانه سهمیه‌ای را برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: ضمن اینکه خود بیمارستان‌ها نیز به صورت موردی در رابطه با اقلام مورد نیاز اقدام می‌کنند.

تامین ماسک و ضدعفونی کننده در سطح عموم

وی در رابطه با تامین اقلام موردنیاز مانند ماسک و انواع ضدعفونی کننده‌ها در سطح عموم جامعه نیز، عنوان کرد: چون در ابتدا میزان تقاضا به صورت ناگهانی بالا رفت، در رابطه با ماسک کمبود بزرگی در بازار ایجاد شد. از طرف دیگر تنها ۱۵ شرکت تولید کننده ماسک در کشور داریم که ظرفیت آنها هم محدود است.

وی با بیان اینکه در این شرایط اولویت با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ارتباط مستقیم با بیماران مبتلا به کروناویروس بود، گفت: امیدواریم با برنامه وزارت بهداشت مبنی بر کسب مجوز واردات ماسک و توزیع آن از طریق داروخانه ها و مراکز درمانی مناطق و محلات مختلف، طی روزهای آتی شاهد تامین نیاز عمومی مردم نیز باشیم.

پیرویان در ادامه با اشاره به نیاز موجود برای سه مدل ضدعفونی کننده دست، ابزار و سطوح، اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ضدعفونی کننده‌های دست و ابزار بر پایه الکل ۷۰ درصد در اولویت است. البته ضدعفونی کننده‌های متنوعی با درصدهای مختلف داریم که همه پروانه وزارت بهداشت را دارند.

توزیع الکل و مواد ضدعفونی کننده در سطح داروخانه‌ها

وی با اشاره به کمبود ایجاد شده در رابطه با الکل ۷۰ درصد که اولویت اول وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بود، اظهار کرد: بر اساس برنامه طراحی شده برای تامین نیاز مصرفی عموم، ‌ طی همین روزها الکل در سطح داروخانه‌ها توزیع شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، توزیع ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده دست و سطوح نیز آغاز شده و به مرور موجودی داروخانه ها بیشتر می‌شود.

هشدار نسبت به توزیع مواد مصرفی تقلبی در بازار

این عضو هیات علمی گروه مدیریت و اقتصاد دارو با اشاره به مشکل بزرگ ایجاد شده در این بازار، عنوان کرد: مشکلی که الان با آن روبرو هستیم وجود برخی اقلام تقلبی و یا محصولاتی است که مورد مصرف دیگری داشته و متاسفانه به خاطر شرایط موجود، با سوءاستفاده از عدم آگاهی مردم از طریق برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.

وی با هشدار نسبت به توزیع الکل متانول یا الکل چوب به عنوان الکل ضدعفونی کننده در برخی مراکز و مغازه‌ها، تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند که این محصولات نه تنها اثربخشی نداشته و موارد مصرف دیگری دارند، ‌بلکه در صورت جذب پوستی و یا اشتباها مصرف خوراکی، ‌ بسیار خطرناک بوده و قطعا عوارض بسیار سنگینی مانند کوری و عوارض شدید کبدی به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر تهیه و خریداری مواد مصرفی از مراکز معتبر، ‌ اظهار کرد: افراد می‌توانند با بررسی پروانه ساخت محصولات، ‌ تاییدیه وزارت بهداشت و مهر تایید سیب سلامت سازمان غذا و دارو از اصالت و اعتبار کالاها آگاه شوند.

پیرویان در خاتمه با اشاره به وجود برخی مواد و محصولات تقلبی در بازار، گفت: این روزها بازار مواد ضدعفونی کننده داغ است و متاسفانه برخی با سوء استفاده از این فضا، ‌مواد و محصولات تقلبی را به عنوان ضدعفونی کننده در اختیار مردم قرار می‌دهند که بسته به محتوای آن یا هیچ اثری ندارد یا می‌تواند اثرات سنگین و منفی داشته باشد، لذا از مردم تقاضا می‌شود که برای آگاهی و استعلام اصالت کالا و همچنین گزارش موارد مشکوک با سامانه‌های ۴۰۳۰، ۱۹۰ یا ۱۴۹۷ تماس بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =