خواص چای سفید

0 116

چای سفید،نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید و دارای پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن ظاهری سفید می دهد.
عصرکاسپین/چای که بعد از خشک شدن به هیچ وجه پردازش نشده، اغلب به نام چای سفید نامیده می‌شود. نام “چای سفید” نیز به چای داده شده است که از جوان‌ترین و ظریف‌ترین برگ‌های تازه‌ی دست چین شده‌ی چای به دست می آید، که منجر به طعم ملایم چای بعد از دم کردن می‌شود. دم کرده این چای به رنگ زرد کم رنگ است.

چای سفید یک نوع چای است که از گیاه چای به نام گیاه کاملیا سنسیس به دست می‌آید. برگهای چای سفید رنگ برفی و نقره ای دارند، و به دلیل اینکه فرایند سخت و دشواری برای فرآوری دارد قیمت نسبتا بالاتری دارد. این چای در چین به طور عمده در استان فوجیان تولید میشود. برای جلوگیری از اکسایش ،این گلبرگهای تازه را در نور طبیعی آفتاب خشک و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می‌کنند.

طبیعت چای سفید سرد و خشک می باشد. چای سفید حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، کاتچین، تانن و فلوراید است.

انواع چای سفید

چای سفید انواع مختلفی دارد. ازجمله :

چای سوزن نقره‌ای:

این گونه‌ی اشرافی از چای سفید به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع چای در چین و سایر نقاط جهان شناخته می‌شود. این گونه دارای جوانه‌هایی پوشیده از پرزهای نقره‌ای است که این پرزها قابل مشاهده هستند. چای سفید سوزن نقره‌ای دارای طعمی ملایم، لطیف، با طراوت و بدون تلخی است. برای آن که به بهترین طعم و رنگ این چای دست پیدا کنید، باید اجازه دهید دو تا سه قاشق چای‌خوری از برگ‌های این چای به مدت پنج تا هشت دقیقه در آب ۷۵ درجه دم بکشد.

چای گل صد ‌تومانی سفید:

این گونه از چای با چای سوزن نقره ای تفاوت دارد. چای گل صد تومانی سفید شامل برگ‌های جدید چای به همراه جوانه‌های سوزنی‌شکل وسط این گیاه است. فرایند چیدن برگ‌های این چای درست مانند چای سوزن نقره‌ای است؛ و در فصل بهار، زمانی که بارش باران وجود ندارد، انجام می‌شود. بهترین نوع چای گل صد تومانی سفید معمولا شامل دو برگ و یک جوانه است، و باید آن‌قدر خشک شود که به رنگ سبز در بیاید و در نهایت به محصول نهایی چای تبدیل شود. این نوع چای سفید به رنگ طلایی / سبز کم‌رنگ در می‌آید و دارای طعم میوه‌ای و عجیبی است که با تمام چای‌ها و دم‌نوش‌های گیاهی متفاوت است.

برگهای چای سفید رنگ برفی و نقره ای دارند، و به دلیل اینکه فرایند سخت و دشواری برای فرآوری دارد قیمت نسبتا بالاتری دارد.

چای اصیلِ با دوام ابرویی:

این نوع چای با خشک کردن طبیعی برگ‌های بالایی و نوک چای سفید به وجود می‌آید. این نوع از چای سفید، مانند چای سوزن نقره‌ای، در استان فوجیان کشور چین کشت می‌شود و به دلیل رنگ سبز و طعم قوی‌اش در سراسر جهان شناخته شده است. نوع کم کیفیت‌تر این چای عموما بعد از دم کشیدن دارای رنگ طلایی تیره می‌شود و باید از نوشیدن آن خودداری کنید.

نوع کم‌ کیفیت‌تر چای ابرویی:

از نظر طرفداران چای سفید ، این نوع چای از کیفیت کمتری برخوردار است. این نوع از چای سفید دارای رنگ طلایی تیره و طعم قوی،‌ و غالبا قیمتِ ارزانی است.

چای پوئر سفید:

این گونه‌ی چای‌سفید بر فراز کوه‌های استان یون‌نان چین می‌روید و برگ‌های آن نیز در فصل بهار چیده می‌شود. تمام مراحل برداشت این گونه از چای سفید کاملا با دست انجام می‌شود. چای پوئر سفید به خاطر دارا بودن طعم و مزه‌ی قوی و بدون تلخی و رایحه‌ای شگفت‌انگیز شهرت دارد.

چای سفید خواص فراوانی دارد که در ادامه برخی از انها را بیان می کنیم:

سرشار از آنتی اکسیدان

چای سفید سرشار از نوعی پلی‌فنول به‌نام کاتچین است. پلی فنول‌ها درواقع مولکول‌هایی با منشأ گیاهی هستند که در بدن به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر ترکیب‌هایی به‌نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آسیب بیش‌ازاندازه‌ی رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها می‌تواند مضراتی را برای بدن به همراه داشته باشد که از جمله‌ی آنها می‌توان به بروز علائم افزایش سن، التهاب مزمن، تضعیف سیستم ایمنی و انواع مختلفی از بیماری‌ها اشاره کرد. مقابله با رادیکال‌های آزاد یکی از بهترین خواص چای سفید به‌شمار می‌رود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

یکی از خواص چای سفید، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. بیماری‌ قلبی یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ‌ومیر به‌شمار می‌رود. این بیماری کاملا با التهاب مزمن در ارتباط است که خود به‌تنهایی به عوامل متفاوتی ازجمله رژیم غذایی، ورزش و عادت‌های رفتاری مثل سیگارکشیدن بستگی دارد. پلی‌فنول‌های موجود در چای سفید می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را از چند روش مختلف کاهش دهند.تحقیقات نشان داده است که پلی فنول‌ها می‌توانند به رگ‌های خونی کمک کنند و ایمنی را افزایش دهند و همچنین می‌توانند از اکسیدشدن کلسترول مضر (LDL) جلوگیری کند.چون این نوع کلسترول باعث ایجاد بیماری قلبی می شود.

بررسی هایی که دانشمندان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که افرادی که روزانه بیش از سه فنجان چای می‌نوشند،‌ در حقیقت، این کارشان، خطر ابتلا به بیماری قلبی را به میزان ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.

به درمان سرطان کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص چای سفید، کمک به درمان سرطان می باشد.محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که چای سفید ممکن است دارای تاثیرات ضد سرطانی باشد و در برابر سلول‌های سرطانی دارای تاثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضد تکثیری است. این چای نه تنها سلول‌های بیمار را از بین می‌برد، بلکه هم‌چنین از سلول‌های سالم در برابر آسیب دیدن (DNA) محافظت می‌کند.

همچنین چای سفید منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها است که هر دو جزء ترکیبات ضد سرطانی هستند و دارای تاثیرات مثبت خاصی بر سوخت و ساز است که می‌توانند جلوی برخی عوامل سرطان‌زا را بگیرند.

مبارزه با چربی ها

مبارزه با چربی ها از فواید دیگر چای سفید می باشد. بدن ما چربی های اضافه را بصورت انتشار انرژی در بدن یا اکسیداسیون آزاد می کند. اکسیداسیون چربی با افزایش وزن مدر ارتباط است و با مطالعاتی که صورت گرفته است مشخص شده که افراد لاغر دارای اکسیداسیون چربی بالایی هستند و افرادی که چاق هستند اکسیداسیون چربی کمتری دارند. اگر شما فردی چاق هستید می توانید با نوشیدن چای سفید میزان اکسیداسیون بدن را کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که کافئین موجود در چای سفید می تواند اکسیداسیون چربی را به حداقل میزان از طریق فعال شدن سیستم عصبی مرکزی تحریک کند و باعث تخریب چربی از سلول های چربی بالغ می شود.

خاصیت چای سفید برای پوست و مو

چای سفید برای داشتن پوست سالم و جوان مفید می باشد، این چای به دلیل خواص آنتی اکسیدانی زیادی که دارد به بهبود سریع آسیب های پوستی کمک کرده و همچنین از پوست در برابر اثرات نور ماورا بنفش محافظت می کند.

چای سفید به درمان پسوریازیس و اگزما کمک می کند و با توجه به محتوای فنول تقویت کننده الاستین و کلاژن است و باعث جلوگیری از چین و چروک پوست صورت می شود. آنتی‌اکسیدان‌ها هم‌چنین می‌توانند به درمان اختلالات مربوط به مو نظیر ریزش مو و نظایر آن کمک کنند و در درمان مشکلات پوستی نظیر ، چین و چروک، آکنه روزاسه، و جراحات مفید است.

از این چای می توان به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی استفاده کرد. مالیدن عصاره چای سفید به پوست به دلیل مقادیر بالای پلی فنول هایی که دارد باعث محافظت در برابر اشعه های مضر نور خورشید شده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

درمان دیابت با چای سفید

یکی دیگر از فواید و خواص چای سفید، درمان دیابت می باشد.این چای در درمان و پیشگیری از دیابت موثر می باشد. کاتچین موجود در چای سفید بر خواص ضد دیابتی آن افزوده است؛ زیرا طبق یافته‌های پژوهشی، کاتچین نقشی مهمی در درمان یا پیشگیری از دیابت نوع ۲ ایفا می‌کند.

سلامت دهان و دندان

چای سفید یکی از بهترین منابع فلوراید، کاتچین‌ها و تانن‌ها به‌شمار می‌رود.مقادیر بالای ترکیباتی مانند پلی فنول ها و تانن موجود در چای سفید با جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان و تشکیل پلاک بر روی دندان ها، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که فلوراید طبیعی موجود در چای سفیدبه سلامت دهان و دندان کمک می کند

چای سفید سرشار از کاتچین‌ها (نوعی آنتی‌اکسیدان گیاهی) است. تحقیقات نشان داده‌اند که این آنتی‌اکسیدان می‌تواند رشد پلاک‌های باکتریایی را مهار کند.

تانن‌ها نوع دیگری از پلی فنول‌ها هستند که در چای سفید وجود دارند. ترکیب تانن‌ها و فلوراید نیز همانند کاتچین‌ها می‌تواند از میزان رشد پلاک‌های باکتری جلوگیری کند.

ز این چای می توان به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی استفاده کرد. مالیدن عصاره چای سفید به پوست به دلیل مقادیر بالای پلی فنول هایی که دارد باعث محافظت در برابر اشعه های مضر نور خورشید شده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

کاهش وزن

کسانی که قصد کاهش وزن و لاغری را د ارند می توانند این نوع چای را در برنامه غذایی خود قرار دهند. چای سبز یکی از مؤثرترین نوشیدنی های چربی سوز به حساب می آید؛ اما باید بدانید که چای سفید نیز می‌تواند به‌همان‌اندازه در چربی سوزی مؤثر باشد.

عصاره‌ی چای سفید می‌تواند فرایند شکستن چربی را تحریک کند و از شکل‌گیری سلول‌های چربی جدید جلوگیری کند. بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند که چای سفید می‌تواند در افزایش سوخت و ساز بدن به‌میزان ۴ تا ۵ درصد مؤثر باشد؛ این میزان برابر است با سوختن ۷۰ تا ۱۰۰ کالری در روز.

مقابله با پوکی استخوان

یکی دیگر از خواص چای سفید این است که می‌تواند در مقابله با پوکی استخوان مؤثر باشد. این بیماری که اکثرا افراد مسن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، باعث آسیب و کاهش کیفیت زندگی افراد می شود.

مطالعات نشان داده‌اند که رادیکال‌های آزاد و التهاب مزمن می‌توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. این عوامل می‌توانند سلول‌های مؤثر در رشد استخوان‌ها را سرکوب و درعوض، سلول‌های تضعیف‌کننده‌ی استخوان را تقویت کنند. اما کاتچین‌های موجود در چای سفید با سرکوب سلول‌های تضعیف‌کننده، با این عوامل مخرب مقابله می‌کنند. میزان کاتچین‌ها در چای سفید، بیشتر از چای سبز و سیاه است.

تقویت میزان انرژی و هشیاری

چای سفید کم‌ترین میزان فرآوری را دارد؛ و بنابراین دارای بیش‌ترین مقدار ال-تیانین (اسید آمینه‌ای که باعث تقویت هشیاری می‌شود و بر ذهن انسان اثر آرام‌بخش دارد) است. چای سفید در مقایسه با انواع دیگر چای کافئین کم‌تری دارد، و به همین دلیل،‌ باعث جذب آب بیش‌تری می‌شود – و همین مسئله می‌تواند به حفظ انرژی کمک ‌کند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که ال-تیانین همراه با مقدار اندکی کافئین می‌تواند سطح هشیاری را افزایش و میزان خستگی را کاهش دهد.

درمان خشکی چشم و شب کوری

چای سفید دارای ویتامین (A) می باشد و همین ویتامین میتواند به از بین بردن خشکی چشم کمک کند و باعث درمان شب کوری گردد.

رفع سر درد

چای سفید یک درمان خوب برای بیماری‌های شایع است. مصرف چای سفید برای کسانی که از آنفولانزا و سرماخوردگی رنج می‌برند، بسیار مفید است.

افزایش باروری

مطالعات متعدد نشان داده است که چای سفید به افزایش باروری به ویژه در مردان کمک می کند؛ در یک بررسی حیوانی در پرتغال مشخص شده که چای سفید از آسیب اکسیداتیو بیضه ناشی از رادیکال های آزاد بدن جلوگیری می کند و باعث حفظ کیفیت اسپرم و بهبود حرکت آن ها می شود.

کبد

مطالعات نشان داده اند که کاتچین های موجود در چای سفید خطر ابتلا به هپاتیت را کاهش می دهند و همچنین به دلیل خواص ضد ویروسی که دارند خطر ابتلا به بیماری کبدی از جمله هپاتیت نوع (B) را کاهش می دهند

مقابله با پیری پوست

چین و چروک پوست و نیز افتادگی پوست به‌مرور زمان و با افزایش سن شکل می‌گیرد. پیری پوست معمولا در دو حالت ایجاد می‌شود: پیری درونی و پیری بیرونی

پیری بیرونی زمانی شکل می‌گیرد که عوامل محیطی باعث آسیب به پوست و افزایش روند پیری می‌شوند؛ مثل اشعه‌ی فرابنفش خورشید که به‌مرورِ زمان و ایجاد التهاب، به سطح پوست آسیب می‌رساند

اما پیری درونی که به‌عنوان روند پیری طبیعی نیز شناخته می‌شود، به‌دلیلِ آسیب عوامل مختلف در بدن، مثل رادیکال‌های آزاد و برخی آنزیم‌های خاص شکل می‌گیرد. آنزیم‌هایی مثل الاستاز و کلاژناز می‌توانند به شبکه‌ی فیبری پوست آسیب برسانند؛‌ این شبکه به استحکام پوست کمک می‌کند

خوشبختانه ترکیبات موجود در چای سفید می‌توانند از پوست شما در برابر هر دو نوع پیری درونی و بیرونی محافظت کنند. نتایج یکی از تحقیقات نشان می‌دهند که قرار دادن عصاره‌ی چای سبز روی سطح پوست می‌تواند در مقابله با اثر زیان‌بار اشعه‌ی فرابنفش مؤثر باشد

بررسی‌های دیگر ثابت کرده‌اند که پلی‌فنول‌های موجود در چای سفید می‌توانند چندین ترکیب سلولی را که به شبکه‌ی فیبری پوست آسیب می‌رسانند، سرکوب و به حفظ استحکام پوست کمک کنند./تبیان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + شش =