بارش ۳۷۸ میلیمتری باران در املش؛ مزارع برنج در گیلان دچار ورس شدند

0 250

اداره کل هواشناسی گیلان از بارش بیش از ۳۷۸ میلیمتری باران در املش در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و مدیریت بحران استانداری گیلان نیز این میزان بارش را در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه خواند از سوی دیگر خبر می‌رسد مزارع و شالیزارهای استان در مناطق مختلف دچار خوابیدگی یا ورس شدند.

عصر کاسپین/ مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه تمهیدات لازم قبل از شروع بارندگی‌ها در استان اندیشیده شده بود اظهار داشت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی و بارش بیش از ۱۰۰ میلیمتری باران هشدارها و دستورات لازم به تمام فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها جهت آماده‌باش صادر شد.

امیر مرادی از آبگرفتگی در شهرستان شفت، چوبر‌، امامزاده ابراهیم و املش خبر داد و با تأکید بر اینکه تجهیزات راهداری و خدمات‌رسانی جهت رفع مشکلات ناشی از آبگرفتگی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند عنوان کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که از روزهای قبل انجام داده بودیم تمام عوامل و نیروهای خدمات‌رسان در آمادگی کامل به سر می‌برند.
وی آبگرفتگی مزارع برنج در مناطق مختلفی از استان گیلان نظیر املش را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه حجم بارندگی که در املش در مدت ۲۴ ساعت اتفاق افتاده بی‌سابقه است ابراز داشت: از آن‌جا که میزان بارش باران بسیار زیاد بوده بنابراین بروز پدیده آبگرفتگی به ویژه در مسیر راه‌ها و شالیزارهای استان دور از انتظار نبود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در پاسخ به این پرسش که در پی بارش‌های شدید باران از دیروز تا امروز آیا رانشی نیز در سطح استان اتفاق افتاده است یا خیر اظهار داشت: تاکنون خبر و گزارشی در مورد رانش زمین از سوی فرمانداری‌ها و مراکز شهرستان‌ها به مدیریت بحران استانداری گیلان گزارش نشده است.

مرادی از اعزام تیم‌های واکنش سریع به مناطق مختلف استان گیلان جهت رفع مشکلات ناشی از بارش شدید باران خبر داد و تصریح کرد: طبق گزارشات واصله تاکنون هیچ پل یا ابنیه فنی در حوزه‌های مختلف به علت بارش شدید باران و آبگرفتگی دچار خسارت و آسیب نشده است اما خیابان‌ها و معابر برخی مناطق دچار آبگرفتگی شدند.

مدیرکل هواشناسی گیلان مقادیر بارندگی ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون را برشمرد و اظهار داشت: در این مدت در املش ۳۷۸ میلیمتر، چابکسر ۱۸۶ میلیمتر، رودسر۱۳۵ میلیمتر، رضوانشهر ۱۰۱ میلیمتر، تالش ۸۳ میلیمتر و در خمام ۸۳ میلیمتر باران باریده است.

محمد دادرس بارش باران در سیاهکل به میزان ۸۲ میلیمتر، پره سر و پونل ۷۲ و صومعه‌سرا ۶۹ میلیمتر را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته در بندرانزلی ۷۵، فومن ۶۴، لاهیجان ۷۸، سیاهمزگی شفت ۵۹، رشت (فرودگاه) ۵۳، اسبه وونی۵۱، بندرآستارا ۴۸، آستانه اشرفیه ۴۲ و در شاندرمن ماسال ۴۲ میلیمتر باران بارید.

وی با بیان اینکه بارش شدید باران که از دیروز در استان گیلان آغاز شد همچنان ادامه دارد و این امر موجب آبگرفتگی معابر و خیابان در شهرهای انزلی ، لنگرود و املش شده است تصریح کرد: بر اساس اطلاعات و بر طبق الگوهای هواشناسی از اواخر وقت امروز از میزان ناپایداری هوا به تدریج کاسته می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز ضمن اشاره به بارش شدید باران در استان اظهار داشت: با توجه به حجم بالای بارش باران و احتمال خوابیدگی و ورس مزارع برنج انتظار داریم شالیکاران گیلانی به توصیه‌های فنی برای کاهش میزان خسارات احتمالی توجه داشته باشند.

ابراهیم اکبرزاده با تأکید بر اینکه بارش باران و ناپایداری‌های جوی از جمله پدیده‌های معمول استان گیلان به شمار می‌آید به همین علت کشاورزان باید تمهیدات لازم را از قبل اتخاذ کنند ابراز داشت: باز کردن دهنه خروجی کرتها و خارج کردن آب‌های ناشی از بارندگی برای جلوگیری از خسارت احتمالی در مزارع ورس کرده توصیه می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان جلوگیری از ماندن آب در مزارع با هدف به حداقل رساندن پوسیدگی لایه‌های خوابیده برنج در مزارع را نیز از جمله اقداماتی که باید توسط شالیکاران انجام شود ذکر کرد و ابراز داشت: انتظار داریم شالیکاران استان گیلان به توصیه‌ها توجه کنند تا شاهد خسارت به مزارع برنج نباشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 17 =