پرداخت ۸۲ درصد از مطالبات چایکاران/ تولید چای خشک امسال ۱۵ درصد افزایش یافت

0 53

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به پرداخت ۸۲ درصد از مطالبات چایکاران گفت: تولید چای خشک امسال ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.

عصر کاسپین/ حبیب جهانساز با بیان اینکه سازمان چای کشور با حمایت دولت گام‌های بسیار خوبی در راستای احیاء باغات چای برداشته و اجرای این رویکرد همچنان نیز استمرار دارد، اظهار داشت: تولید چای خشک امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان چای کشور آخرین روند پرداخت مطالبات چای‌کاران دو استان گیلان و مازندران را نیز مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه تاکنون معادل ۸۲ درصد از مطالبات آنان به حساب‌شان واریز شده است عنوان کرد: کارخانجات چایسازی ۷۵ درصد از بدهی خود و دولت هم حدود ۹۵ درصد از سهم خود را پرداخت کرده‌اند.

جهانساز لزوم انتقال دانش فنی به چایکاران را در راستای بهره‌وری بیشتر در تولید و برداشت کیفی برگ سبز چای ضروری خواند و گفت: اجرای طرح بهزراعی باغات چای، روی آوردن به روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی از جمله مؤلفه‌های مهمی است که به‌دنبال تحقق هر چه بیشتر آن هستیم.
وی از خرید ۷۹ هزار و ۵۴۸ تن برگ سبز چای به ارزش بیش از ۳۳۲ میلیارد تومان از چایکاران گیلان و مازندران خبر داد و در مورد نوع برگ سبز چای تحویل داده شده توسط کشاورزان به کارخانجات چایسازی اظهار داشت: از این مقدار چای خریداری شده ۶۷ درصد برگ سبز درجه یک و ۳۳ درصد برگ سبز درجه دو است.

جهانساز با بیان اینکه نحوه کوددهی و شخم باغات چای می‌تواند از بروز این دو آسیب مهم در سطح باغات چای جلوگیری کند تصریح کرد: نقشه حاصلخیزی خاک با همکاری مشترک این سازمان و پژوهشکده چای تهیه شده است بنابراین با مصرف بهینه کود شیمیایی می‌توان از زخم ریشه بوته‌های چای جلوگیری به‌عمل آورد.

رئیس سازمان چای کشور استقبال مصرف‌کنندگان داخلی و گرایش آن‌ها نسبت به مصرف چای ایرانی را در سال مزین به شعار جهش تولید مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با حمایت‌هایی که دولت به‌ویژه در چند سال اخیر از صنعت چای داخلی داشته انگیزه کشاورزان چایکار برای ورود به باغاتشان و احیاء آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

جهانساز فعال‌بودن کارخانجات چایسازی در گیلان و مازندران، برندسازی و کیفی‌سازی محصول تولید شده را از جمله دستاوردهای به دست آمده در صنعت چای اعلام کرد و بیان داشت: در همین راستا پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم به کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی نیز از ماه‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان چای کشور آشنا شدن هر‌چه بیشتر مصرف‌کنندگان داخلی و تغییر ذائقه آنان به سمت مصرف چای ایرانی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: برای ارتقاء هر‌چه بیشتر جایگاه صنعت چای ایرانی ارائه تسهیلات بهزراعی و توسعه مکانیزاسیون باغات چای از مدت‌ها قبل در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

جهانساز با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از اقتصاد روستائیان استان گیلان تنها وابسته به صنعت چای است خاطرنشان کرد: این محصول استراتژیک استان گیلان علاوه بر ایجاد زیبایی‌های زیست‌محیطی و جذب گردشگر به منطقه، از بروز بسیاری از خطرات طبیعی مانند سیل نیز جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 5 =