انباشت رسوبات و زباله در محدوده کانال کشتیرانی بندر‌انزلی؛ مسیر ورودی تالاب لایروبی شد

0 41

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از انباشت حجم زیادی از رسوبات و زباله در محدوده کانال کشتیرانی بندر‌انزلی خبر داد و گفت: مسیر ورودی تالاب انزلی لایروبی شد.

عصر کاسپین/ حمیدرضا آبایی امروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به لایروبی ۷۱ هزار متر مکعب مسیر ورودی تالاب بین‌المللی انزلی منتهی به حوضچه آرامش واقع در شنبه بازار روگا اظهار داشت: حجم زیادی از رسوبات و زباله در محدوده کانال کشتیرانی بندر‌انزلی انباشت شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان لایه‌برداری، پاکسازی و بازسازی تله‌های رسوب‌گیر مسیرهای اصلی منتهی به کانال بندرگاه را از جمله اقدامات دیگر این اداره کل اعلام کرد و گفت:ساماندهی و احیاء تالاب بین‌المللی انزلی با همکاری و مشارکت ادارات کلی نظیر شیلات و محیط‌زیست در دستور کار این دستگاه قرار دارد.

آبایی با بیان اینکه با انجام این دست از اقدامات گام بسیار مؤثری برای احیاء تالاب بین‌المللی انزلی برداشته می‌شود هزینه‌کرد لایروبی ۷۱ هزار متر مکعب از مسیر ورودی تالاب انزلی را ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: ایجاد آب راهی ایمن و مطمئن با هدف تردد انواع شناورهای دریایی از اهداف این کار محسوب می‌شود.
وی ساماندهی وضعیت تردد شناورهای صیادی، نظامی، تفریحی و گردشگری در شنبه بازار روگا را از دیگر اهدافی که اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در راستای ساماندهی تالاب انزلی دنبال می‌کند خواند و افزود: لایروبی محدوده زیر پل انزلی تا کانال اصلی بندرگاه نیز به شکل ویژه از چندی قبل در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از پمپاژ مواد رسوبی به شناور ترابری و انتقال آن به مکان تعیین شده در محدوده لنگرگاهی بندر انزلی سخن گفت و در همین زمینه ابراز داشت: وجود حجم بالایی از زباله از جمله لاستیک، پلاستیک و انواع پارچه و تور، عملیات لایروبی را برای شناور ترابری اداره کل بنادر و دریانوردی مشکل کرده است.

آبایی با بیان اینکه شناور ترابری تاکنون با انجام ۲۱۵ مورد سرویس حجم زیادی از مواد رسوبی را از مسیر آبراه خارج لایروبی شده کرده است خاطرنشان کرد: انباشت رسوبات، زباله و فاضلاب در مسیر ورودی تالاب انزلی مشکلات بسیاری را برای شهر و این کانال ایجاد کرده بود که با استمرار عملیات رسوب‌زدایی از حجم آن کاسته می‌شود.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی دستگاه‌ها برای ساماندهی و لایروبی مسیر ورودی تالاب انزلی عنوان کرد: در دو دهه گذشته هیچ اقدامی در این کانال کشتیرانی بندر انزلی انجام نشده بود از طرفی محدوده کانال کشتیرانی بندر انزلی به عنوان یکی از مسیرهای آبی(روگا) در شهر انزلی تأثیرگذاری فراوانی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان استمرار فرآیند رسوب‌زدایی کانال کشتیرانی بندرانزلی را لازم و ضروری تلقی کرد و ضمن ابراز امیدواری از اینکه با انجام این کار گام مؤثری برای احیاء تالاب بین‌المللی انزلی برداشته شود افزود: این اداره کل همواره برای انجام اقداماتی از این دست پیشرو بوده و آماده همکاری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =