شیلد به اندازه ماسک در پیشگیری از کرونا تاثیر ندارد

1 51

محققان معتقدند شیلدهای پلاستیکی جایگزین مناسبی برای ماسک در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ نیستند.

عصر کاسپین/ محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند شیلدهای پلاستیکی صورت محافظ‌های ضعیف‌تری نسبت به ماسک‌های استاندارد هستند. این شیلدها دور از صورت قرار می‌گیرند و در قسمت پایین و پهلوها شکاف دارند و در صورت سرفه یا عطسه فرد حامل کروناویروس، قطرات بیشتری به فضا پخش می‌شوند.

این آزمایشات در مورد استفاده از ماسک‌های دارای فیلتر هوا هم نشان داد که انها به اندازه ماسک‌های معمولی مؤثر نیستند.

دکتر «راوینا کولار»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «افراد نباید به ماسک‌های دارای فیلتر هوا یا شیلدها اتکاء کنند. آنها به قدر کافی ویژگی محافظتی ندارند.»

وی تاکید می‌کند: «افراد باید از ماسک‌های معمولی استاندارد استفاده کرده و فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمایند.»

محققان معتقدند ماسک‌های معمولی عملکرد بهتری در محدودکردن انتقال ذرات آلوده به کروناویروس و در نهایت پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ دارند.

1 نظر
  1. یک پزشک می گوید

    « فوریتِ استفادۀ گسترده از ابزار حفاظتیِ ترکیبی در برابر کرونا وتوزیع رایگان سپر محافظِ صورت » 

    . بنا به گسترش فزاینده و فاجعه-بارِ عفونت ناشی از ویروس کرونای جدید (SARS-CoV-2) در کشور به طور عام و پایتخت به طور خاص، انجام اقداماتی کارآ درسطح گسترده برای مقابلۀ مؤثر با این تهدید بسیار جدیِ متوجه سلامت عمومی ضرورت فوری دارد. با توجه به شرایط خاص کشورمان، یکی از مؤثرترینِ این اقدامات میتواند اجباری شدنِ استفادۀ همگانی از ابزار حفاظتی به ویژه ماسک و سپر محافظ صورت (شیلد) “همراه با توزیع رایگانِ شیلد” و ضمن توجه بایسته به دیگر مواردِ مقتضی باشد. (چه این که استفاده از سپر محافظ صورت همراه با ماسک و پوششی، هرچند قابل شستشو، دستکم بر روی دهان یکی از بهترین توصیه های عملی و کاربردی برای همگان برای محافظت در برابر کرونا در فضاهای عادی است.) 

    . در جمع-بندی مطالبِ مربوط به میزان تأثیر استفاده از هر یک از ابزار حفاظتی یا ترکیب آنها در پیشگیری از (الف) “مبتلا شدن” و (ب) “مبتلا کردن” نتایج زیر به دست میاید: 

    . ۱) استفاده از ماسکهای معمول به تنهایی توسط یک فرد در پیشگیری از مبتلا شدنش به کرونا بی تاثیر نیست؛ اما بیشترین فایدۀ استفاده از ماسکهای معمول در “پیشگیری از مبتلاکردنِ” دیگران میباشد، به خصوص در هنگام عطسه و سرفه و مانند اینها توسط فردِ مبتلا. (البته این به شرطی است که استفاده از ماسکِ مناسب درست انجام شود و به ویژه استفاده از آن سبب ایجاد نوعی اطمینانِ کاذب در افراد و بی مبالاتیِ آنان بر این اساس نگردد.) 

    . ۲) تأثیر استفاده از شیلد به تنهایی توسط یک فردِ غیرمبتلا به کرونا در “پیشگیری از مبتلا شدنِ” او (در مواجهه با یک بیمار کرونایی)، در مقایسه با تأثیر استفادۀ تنها از ماسکهای معمول طبعاً بیشتر میباشد. این همچنین به سبب پوشش نفوذناپذیری است که در شیلد به طور کامل صورت را میپوشاند.
    .
    . ۳) اگر فردی که مبتلا به کرونا است فقط از شیلد مناسب استفاده کند، در مقایسه با حالتی که او تنها از ماسکهای معمول استفاده کند، احتمال کمتری برای مبتلا کردنِ بقیه وجود خواهد داشت، البته “اگر و فقط اگر” استفاده از شیلد صورت سبب نوعی اطمینان کاذب در افراد و عدم توجه به دیگر موارد نشده و همچنین افراد غیرمبتلا و بدون محافظ در زیر شیلدِ او و موقعیتهایی مانند آن قرار نگرفته باشند. [برای مثال، آرایشگرانی که به کرونا مبتلا بوده، فقط از شیلد استفاده کرده و مشتریانشان در موقعیتی در زیر شیلدِ آنها قرار میگیرند، شانس این که مشتریانِ بی حفاظِ خود را به خصوص در هنگام عطسه و سرفه آلوده نمایند میتواند حتی بیشتر از زمانی باشد که آن آرایشگران تنها از ماسکهای صورت استفاده نمایند.]

    . استفاده از شیلد مناسب صورت از چشمها هم محافظت نموده، احتمال لمس صورت را کاهش داده، قابل شستشو و استفادۀ پیوسته برای بلندمدت بوده و در کل ابزاری عملی و اقتصادی است. (ضمن این که بر خلاف تصور، با توجه به اندازۀ نسبتاً بزرگترِ ویروس کووید-۱۹ (Covid-19) در مقایسه با برخی انواع دیگرِ ویروسها، احتمال این که ویروسهای کووید-۱۹ “درمحیطهای معمول” به تعداد کافی برای بیماری-زاییِ جدی از فضای بازِ پایین شیلد در زیر چانه به سمت بالا حرکت کنند عملاً اندک خواهد بود.)

    – وجود ماسک و پوششی هرچند ساده بر روی دهان در زیر شیلد صورت نیز فواید مهم و متعددی دارد؛ هم از هر گونه احتمال آلوده ساختن مشکل-سازِ محیط و دیگرانی که در موقعیتی نامناسب نسبت به شیلد و به ویژه در زیر آن قرار میگیرند در هنگام عطسه و سرفۀ آن فردی که از شیلد استفاده میکند (در صورتی که مبتلا به کرونا باشد) میکاهد، هم احتمال بخارگرفتگی در سطح داخلیِ شیلد در هنگام استفاده (به خصوص در هوای سرد) را کاهش میدهد، هم مانع پاشش قطرات بزاق به سطح داخلی شیلد و ایجاد نمای نامناسب در هنگام سرفه و عطسه میگردد و هم نفس کشیدن برای مدت طولانی را مشکل نکرده و استفاده از آن برای بسیاری سهلتر است.
    .
    . توجه داشته باشیم که در برخی مقایسه ها بین شیلد و ماسک و در فیلمهای قابل تأملِ مربوط، که به نوعی در صدد پاسخ به پرسشِ “ماسک بهتر است یا شیلد” میباشند، چه بسا این”ماسکهای جراحی و با کیفیت بالا” هستند که با شیلد صورت، به ویژه در هنگام عطسه و سرفه، مقایسه میشوند نه بسیاری ماسکهای معمولی که توسط مردم عادی در عمل استفاده گشته و چه بسا توسط مراجعی نیز توصیه میشوند. (ضمن این که ماسکهای جراحی هم محدودیتها و مسائل خاص خود را داشته و چندبار مصرف نیستند.) وقتی در بارۀ استفاده از یک ابزار حفاظتی توسط عموم در سطح گسترده، به طور مستمر و برای بلندمدت صحبت میکنیم و منظورمان فقط کادر پزشکی در محیطهای خاص نیست، به یاد داشتنِ این نکته به نوبۀ خود بسیار مهم خواهد بود.

    . ● بنابراین یکی از بهترین و عملیترین شیوه های حفاظتی “برای افراد عادی در شرایط معمول “استفاده از شیلد مناسب همراه با ماسک و پوششی، هرچند قابل شستشو، دستکم بر روی”دهان” است.

    . یکی از بهترین گزینه های در دسترس برای ساخت یک پوشش و ماسک صورت خانگی نیز پارچه هایی با ضخامت مناسب و ریزبافت هستند که به طور خاص برای خشک کردن مناسبِ وسایل به کار میروند. از این پارچه ها میتوان ترجیحاً در دولایه یا بیشتر برای ساخت ماسکهای خانگی قابل شستشو استفاده کرد.

    . اهمیت راهبردیِ این استفادۀ ترکیبی از ابزار حفاظتی مقتضی توسط همگان در فضاهای عادی و به ویژه وقتی فاصلۀ بین افراد به کمتر از یک تا “دو” متر میرسد از همان اوایل همه-گیریِ کرونا در چارچوب آنچه نوعی حائل-گذاریِ اجتماعی (Social Precluding) یا حائل-گذاری فیزیکی (Physical Precluding) نامیده میشود به طور جدی و گسترده مطرح شده بود. مجموعۀ یافته ها و تجاربِ بعدی درطی ماههای گذشته نیز به نوبۀ خود درستی و فوریتِ آن همراه با توزیع رایگان شیلدِ مناسب برای عموم را بیش از پیش نشان داده و دقیقترش نمود. به طور کلی، چه فاصله-گذاری فیزیکی (PhysicalDistancing) یا همان فاصله-گذاری اجتماعی (Social Distancing) و مجموعه محدودیتهای مربوط به درستی اِعمال بشود و چه به هر دلیل اِعمال نشود، “در هر صورت” حائل-گذاریِ فیزیکی اهمیت و کارکردی “راهبردی” خواهد داشت- چه این که این حائل-گذاری فیزیکی همچنین میتواند با استفادۀ ترکیبی از ابزارهای حفاظتیِ مقتضی شامل شیلد صورت مناسب همراه با پوششی هرچند قابل شستشو دستکم بر روی دهان محقق گردد.

    . این در حالی است که توصیه به استفادۀ همگانی از ماسکِ تنها، عملا ً به آن نتایج بایسته نخواهد انجامید. بدون توزیع گستردۀ شیلد رایگان و بدون تأکید بر اهمیت استفادۀ ترکیبی از ابزار حفاظتی لازم، گذشته از بحث مهمِ میزان کارایی استفادۀ تنها از ماسکهای معمول در پیشگیری از مبتلا کردن و مبتلا شدن، بسیاری افراد به دلایل مهمِ “اقتصادی” و غیره در عمل و خواه و ناخواه از ماسکهای مناسب (که نیاز به تعویض مستمر دارند) آن هم به گونه ای صحیح و برای درازمدت استفاده نخواهند کرد.

    . بر این اساس و به ویژه با در نظر داشتنِ شرایط خاص کشورمان و روند ابتلا به بیماری کرونا، آنفولانزا و از این قبیل پیشنهاد میشود همراه با “آگاه-سازی و تبلیغات گسترده” و توجه به مجموعه موارد لازم (از فاصله-گذاریهای فیزیکی، محدودیتهای مربوط و بهداشت دستها گرفته تا سطح ویتامین د D و تجویز مکملهای مقتضی در صورت لزوم …)، “استفاده از ابزار حفاظتی مانند سپر محافظ صورت همراه با ماسک و پوششی دستکم بر روی دهان” اجباری گردد. این الزام و توصیۀ به ظاهر سختگیرانه که در واقع “دستِ بالا” را میگیرد، از الزام به استفادۀ تنها از ماسکهای معمول به ویژه در کشور ما عملاً نتایجِ بسا بهتری خواهد داشت، به خصوص اگر همراه با “توزیع رایگانِ شیلد مناسب” باشد.

    . تنها و تنها با رویکردی”بهداشت-محور و با مقدم داشتنِ پیشگیری بر درمان” و با “برخوردی فعال و پیش-دستانه (Proactive)” است که میتوان به مقابله ای کارآ با فاجعۀ بزرگِ در حال وقوع پرداخت. 
    . . . . 
    Perencevich E.N.; Diekema D.J.: Moving Personal Protective Equipment Into the Community (Face Shields and Containment of COVID-19); JAMA; Published online April 29, 2020. (doi:10.1001/jama.2020.7477.)  
    – https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2765525  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =