عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: مردم رودبار هیچ منفعتی از معادن منطقه خود ندارند

0 42

نماینده مردم رودبار در مجلس با تأکید بر اینکه ۷۰ درصد معادن استان گیلان در رودبار قرار دارد گفت: مردم رودبار هیچ نفعی از معادن موجود در این شهرستان نمی‌برند.

عصر کاسپین/ مهرداد گودرزوند چگینی عدم سود و منفعت مردم شهرستان رودبار از معادن سنگی، کوهی و شن و ماسه‌ای بیشماری که در این منطقه وجود دارد را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: ۷۰ درصد معادن استان گیلان در رودبار قرار دارد در حالی‌که این شهرستان از این منابع کاملاً بی‌بهره مانده است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شهرستان رودبار را جزو مناطقی که از دیرباز تاکنون سرمایه‌های بسیار زیادی در آن وجود داشته و دارد خواند و عنوان کرد: شهرستان رودبار همواره در بخش اشتغالزایی، اقتصاد، گردش سرمایه‌های مالی، تولید و کشاورزی به استان گیلان کمک کرده است و از ظرفیت‌های آن به شمار می‌آید.

گودرزوند چگینی عدم ساماندهی معادن کوهی و شن و ماسه شهرستان رودبار را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه معادن سنگ بسیار باارزشی در این منطقه وجود دارد تصریح کرد: سنگ‌های گرانقیمتی که در شهرستان رودبار و در معادن آن وجود دارد این شهرستان را به یک منطقه با ظرفیت‌های بالا در گیلان تبدیل کرده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس احداث طرح‌های تولیدی، عمرانی، زیرساختی و معدنی در جوار مناطق مسکونی و بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی را خطرآفرین اعلام کرد و گفت: قرار نیست مردم منطقه‌ای که در کنار یک معدن قرار گرفته‌اند فقط در معرض گردوخاک و آسیب باشند و منفعت آن به اهالی منطقه نرسد.

وی ساماندهی معادن در شهرستان رودبار را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود دانست و با بیان اینکه با جدیت این امر را مورد پیگیری قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: اطلاعاتی را درباره معادن شهرستان از سازمان صمت خواستیم و در اختیارمان گذاشتند و بدون شک در شورای عالی معادن استان حتماً نظارت ویژه‌ای روی این موضوع خواهم داشت.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه وی اجازه نمی‌دهد در هر نقطه‌ای از شهرستان رودبار کارهایی انجام شود که به موجب آن مردم در فشار قرار بگیرند افزود: معادن باید نفع داشته باشند و این نفع آن‌ها باید به شهرها و روستاهای شهرستان رودبار برسد و اینطور نباشد که عده‌ای به شکل یکطرفه از منابع سرشار این شهرستان منفعت ببرند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه وی با نفع بردن دیگران، با اشتغال و بهره‌برداری از معادن مخالف نیست اما خواستار ساماندهی معادن است عنوان کرد: برداشت بیش از اندازه از معادن شهرستان رودبار مشکلات زیادی را برای سردهنه‌های منطقه ایجاد می‌کند و مردم را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

گودرزوند چگینی فرآوری معادن سنگ‌های قیمتی شهرستان رودبار در جهت چرخش گردش مالی و کمک به توسعه منطقه را امری که باید توجه جدی‌تری نسبت به آن اعمال شود خواند و بیان داشت: طبق قانون درصدی از فروش این معادن باید به عنوان توسعه به شهرستان برگردد اما طبق تحقیقاتی که انجام داده‌ام ریالی تاکنون برنگشته است.

نماینده مردم رودبار گفت‌وگو و برگزاری جلسات مشترک با دستگاه‌های ذیربط و بهره‌برداران معادن را از جمله برنامه‌های کاری خود اعلام کرد و افزود: ساماندهی معادن شهرستان رودبار از ضروریات مهمی است که پیگیر آن هستم زیرا قرار نیست منفعت معادن این منطقه فقط به عده‌ای خاص برسد و مردم به علت بیکاری مجبور به مهاجرت بشوند.

وی ورود دستگاه‌های نظارتی برای ساماندهی معادن شهرستان رودبار را لازم و ضروری تلقی کرد و با بیان اینکه اگر همه به قانون احترام بگذارند بسیاری از مشکلات حل می‌شود تصریح کرد: کسانی که سوء استفاده می‌کنند فکر می‌کنند قانون به آنان اجازه می‌دهد و نظارت و کنترلی وجود ندارد در حالی‌که به هیچ عنوان اینطور نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس استفاده از ظرفیت‌های قانونی در سطح ملی برای حل و فصل مشکلاتی که در بخش معادن شهرستان رودبار ایجاد شده است خبر داد و ابراز داشت: بنده حتی اگر لازم باشد این موضوع را در صحن علنی مجلس هم عنوان و از ابزارهای قانونی نظیر سؤال، تذکر و استیضاح استفاده می‌کنم.

گودرزوند چگینی اشتغال و محیط‌زیست را از جمله مشکلات و چالش‌های بزرگی که شهرستان رودبار امروزه با آن‌ها مواجه است اعلام کرد و بیان داشت: ۷۰ درصد معادن استان گیلان در رودبار قرار دارد اما خروجی این معادن برای این شهرستان چیست از طرفی اعتقاد دارم درصدی از فروش معادن باید برگردد و در توسعه شهرستان رودبار هزینه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 8 =