پیش‌بینی برداشت ۱۵۰۰۰ تن برگ سبز چای تا پایان امسال/ ۳۵۶ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت شد‌

0 63

رئیس سازمان چای کشور از پیش‌بینی برداشت ۱۵ هزار تن برگ سبز چای خبر داد و گفت: بیش از ۳۵۶ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

عصر کاسپین/ حبیب جهانساز ضمن اشاره به استمرار فرآیند خرید برگ سبز چای تا ۳۰ مهر با بیان اینکه درصورت مناسب بودن شرایط جوی، چایکاران گیلان و مازندران در این مدت ۱۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت می‌کنند اظهار داشت: بیش از ۳۵۶ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور مقدار برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران دو استان گیلان و مازندران از اردیبهشت تا ۱۷ شهریور امسال را معادل ۱۱۲ هزار و ۵۱۸ تن برگ سبز چای اعلام کرد و در مورد ارزش اقتصادی آن هم تصریح کرد: ارزش این مقدار برگ سبز چای خریداری شده ۴۴۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

جهانساز افزایش رغبت و علاقه چایکاران گیلانی برای ورود به باغاتشان و انجام روند احیاء باغات را مرهون تلاش‌های ترویجی و آموزشی سازمان چای و حمایت‌های دولت دانست و عنوان کرد: در شرایط کنونی تأمین نیاز بازار داخلی هدف مهمی است که سازمان چای به دنبال آن بوده و در این راه موفقیت هم به دست آورده است.
وی با اشاره به اینکه باقیمانده مطالبات چایکاران استان‌های گیلان و مازندران هم در صورت تأمین منابع به موقع و در کوتاه‌ترین زمان به حساب کشاورزان واریز می‌شود اظهار داشت: روند پرداخت مطالبات چایکاران با همکاری دولت و صاحبان کارخانجات چایسازی مطلوب است و امیدواریم رضایت نهایی چایکاران را نیز جلب کند.

رئیس سازمان چای، چای تولیدی در شمال کشور را محصولی کاملاً ارگانیک و فاقد هرگونه سموم شیمیایی ارزیابی کرد و با بیان اینکه این ویژگی بارز چای ایرانی در جهان زبانزد است خاطرنشان کرد: همگام شدن ذائقه و سلیقه مردم با چای ایرانی و گرایش به خرید بیشتر آن، از جمله اهداف مهم سازمان چای محسوب می‌شود.

جهانساز با تأکید بر اینکه احیاء و آماده‌سازی حدود ۱۳ هکتار از باغات چای رها شده روستای طالش محله شفت در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: سازمان چای کشور ضمن تدوین برنامه‌های مدون و با تسهیلات صندوق حمایت از توسعه صنعت چای قصد دارد زمینه بازگشت تمامی باغات رها شده به چرخه تولید را فراهم کند.

وی اشتغالزایی و افزایش تولید ملی در کنار حرکت به قسمت اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی کشور به محصول خارجی را از جمله اهدافی که با جدیت دنبال می‌شود اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تعداد کارخانجات چایسازی فعال به ۱۶۲ کارخانه افزایش پیدا کرده است که موضوعی نوید‌بخش محسوب می‌شود.

کشت چای در کشور فقط در دو استان گیلان و مازندران انجام می‌شود و ۹۰ درصد سطوح زیر کشت باغات چای در گیلان است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه انجام می‌شود که چین بهاره از اوایل اردیبهشت، تابستانه از نیمه دوم خرداد و چین پائیزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه ادامه پیدا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − چهارده =