راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های دانشگاه و مجمع نمایندگان گیلان؛ کارخانجات اعتبار بیشتری برای دانش آموختگان دانشگاهی قابل شوند

0 26

رئیس دانشگاه گیلان ضمن ارائه پیشنهاد راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های دانشگاه و مجمع نمایندگان استان گیلان گفت: صاحبان کارخانجات و شرکت‌های تولیدی باید اعتبار بیشتری برای دانشگاه‌ها قابل شوند.

عصر کاسپین/ احمد رضی صبح امروز در جلسه مجمع نمایندگان استان گیلان با روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی استان در دانشکده معماری دانشگاه گیلان اظهار داشت: پیشنهاد راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های دانشگاه و مجمع نمایندگان استان گیلان جهت استفاده بیشتر از پتانسیل علمی دانشگاه‌های استان را داریم.

رئیس دانشگاه گیلان مطالبه جدی از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تولیدی برای استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: تاکید به مدیران دستگاه‌های اجرایی و صاحبان کارخانجات و شرکت‌ها برای تخصیص اعتبارات بیشتر و پیگیری تامین کسری اعتبارات امسال دانشگاه‌ها و افزایش پایه بودجه آنها را خواستار هستیم.

وی با اشاره به ضرورت افزایش سهم استان گیلان از اعتبارات دولتی برای توسعه آموزش عالی استان و پیگیری دریافت مطالبات دانشگاه‌های گیلان از بنیاد شهید خاطرنشان کرد: پیگیری برای زمینه‌سازی جهت سرمایه‌گذاری بیشتر صندوق رفاه دانشجویان در استان برای تامین امکانات رفاهی دانشجویان را از نمایندگان گیلانی مجلس خواستار هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه به طلب ۵۰ میلیارد تومانی این دانشگاه از بنیاد شهید بیان کرد: سهم دانشگاه آزاد گیلان در مقایسه با دانشگاه گیلان جهت پذیرش دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی اندک است و ما برای تامین هزینه‌های خود با مشکلات مواجه هستیم.

محمد دوستار افزود: تامین اجتماعی به دانشگاه‌ها مانند یک بنگاه خصوصی یا کمتر از آن نگاه می‌کند و این موضوع یکی از دغدغه‌های حوزه پژوهش محسوب می‌شود و نابسامانی کلی در حوزه آموزش عالی و وجود نظام آموزشی متنوع و کیفیت آموزشی متغیر برای آینده آموزشی کشور مفید نیست و یکپارچگی در سیستم نظام آموزش عالی راهکار این موضوع است.

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: از آنجایی که پیام نور نسبت به دانشگاه‌های دیگر شهریه کمتری می‌گیرد، دانشگاه محرومان نامیده می‌شود اما به‌دلیل آنکه ریالی بابت هزینه‌ واحدهای خود از وزارتخانه دریافت نمی‌کنیم در تامین مالی آنها مشکل داریم.

سعید صادقی تصریح کرد: وزارت علوم بر ما بیشتر از سایر دانشگاه‌ها در تخصیص رشته‌ها سخت می‌گیرد و برخی از پروژه‌ها که قبلاً باید انجام می‌شد به تعویق افتاد و ما باید هم‌اکنون پیگیر بحث‌های عمرانی آن باشیم لذا از نمایندگان درخواست داریم که در این راستا به ما کمک کنند.

مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه ضریب سالمندی استان بالا است و در وضعیت بغرنج جمعیتی قرار داریم افزود: تسهیل مهاجرت نخبگان به گیلان نیازمند شرایطی است که نمایندگان مجلس از پس آن برمی‌آیند و باید تراز علمی و تجهیزات این حوزه را ارتقاء دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۱۱ مرکز رشد و فناور و ۳۲۰ واحد هسته و فناور و اشتغال ۷۵ درصد افراد با تحصیلات عالیه در واحدهای فناور تصریح کرد: ۲۰ محصول از پارک علم و فناوری گیلان در ایام کرونا مورد استفاده مردم قرار گرفت.

علی باستی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری گیلان زمینه تسهیلات و کمک به ارتقاء دانش و فناوری و کمک به شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌شود بیان داشت: از نمایندگان درخواست داریم که برای راه‌اندازی شهرک علم و فناوری گیلان و اختصاص ردیف بودجه برای شهرک به ما کمک کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه نوآوری توسط بخش خصوصی در گیلان که بودجه آن نیز توسط ستاری معاون علمی رئیس جمهور مشخص شد افزود: پس از سفر ستاری حاشیه‌هایی رخ داد و این کارخانه دستخوش مشکلاتی شد لذا از نمایندگان درخواست دارم که وضعیت این کارخانه مانند کارخانه دخانیات نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت دانش‌بنیان شدن حوزه‌های مختلف در استان خاطرنشان کرد: برای داشتن شهر، انسان و خانواده سالم پیگیر دسترسی همه مردم به خدمات پزشک خانواده هستیم.

آبتین حیدرزاده با تاکید بر اینکه برای ارتقاء آگاهی مردم از وضعیت سلامتی خود پیگیر ساماندهی و فعال کردن طرح سفیر سلامت هستیم که به سرانجام رسیدن این موضوع حمایت نمایندگان را می‌طلبد افزود: استان ما با معضل کمبود جمعیت و نرخ پایین فرزندآوری مواجه بوده و میزان تولد در گیلان پایین است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بستری بودن ۳۰۰ بیمار کرونایی در گیلان خبر داد و گفت: این در حالی است که امکانات درمانی و تعداد پرستاران و کارکنان آزمایشگاه و حتی پزشکان ما تغییری نکرده است و ضعف جسمی و روحی کادر بهداشت و درمان از تبعات این موضوع است.

مرتضی رهبر با اشاره به اینکه مراکز آموزشی و درمانی گیلان نیازمند تجهیزاتی مانند دستگاه اکسیژن‌ساز است بیان کرد: در حوزه آموزشی با معضل مبتلا شدن اینترن‌ها به کرونا حین آموزش و در معرض خطر بودن دانشجویان هستیم و طبق آمار آسیب‌پذیرترین قشر دربرابر کرونا پرستاران و پزشکان هستند لذا باید نگاه ویژه‌ای به این حوزه شود.

وی با بیان اینکه با حجم زیادی از دانشجویان ایرانی خارج کشور مواجه هستیم که به دلیل نوسانات ارزی و به بهانه کرونا تمایل به حضور در دانشگاه‌های ایران دارند افزود: عدم وجود یک بیمارستان جامع در گیلان، عدم تمرکز سیستم اداری و مشکلات بودجه‌ای ناشی از آن نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =