قاچاق چوب‌ در استان گیلان ۴۰ درصد افزایش یافت

0 33

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد هزار و ۲۰۷ پرونده قاچاق داشتیم که رشد ۴۰ درصدی داشته است.

عصر کاسپین/ سرهنگ محمد قربانی‌لرد اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد هزار و ۲۰۷ فقره پرونده قاچاق چوب آلات و تعداد ۳۱ هزار و ۷۳۱ اصله چوب آلات مکشوف داشتیم که هر کدام به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ و ۹ درصد افزایش داشتند حجم این چوب آلات هزار و ۲۲ مترمکعب بوده که ۱۶ درصد کاهش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان استان اعلام کرد: سال گذشته آمار نسبتاً خوبی را در حوزه قاچاق داشتیم اما با توجه به افزایش قیمت چوب آلات و همچنین از اسفند ماه با شروع کرونا و افزایش بیکاری و مشکلات معیشتی شاهد افزایش معضل قاچاق چوب در استان گیلان هستیم.

با اشاره به اینکه قاچاق چوب فقط مربوط به قاچاق چوب آلات جنگلی نیست گفت: استان گیلان ۵۰ درصد زراعت چوب کشور را دارد و در برخی از موارد فرد در اراضی ملی اقدام به کاشت چوب کرده و بدون هماهنگی اقدام به برداشت آن می‌کند که در صورت کشف این چوب آلات خودروی حامل توقیف می‌شود و با اعمال ماده ۴۸ قانون فرد متخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنیم.
قربانی‌لرد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸۶ هزار و ۴۸۴ کیلو مکشوفات محصولات فرعی مانند پالت، چوب کندوی عسل، لاشبرگ و خاک برگ و دیگر محصولات فرعی داشتیم و در این حوزه تعداد هزار و ۵۴۴ نفر دستگیر شدند که این تعداد دستگیری نسبت به سال گذشته افزایش حدود ۹۸ درصدی داشته است.

وی عنوان داشت: در بحث توقیف خودرو و وسایل نقلیه حمل این مکشوفات تعداد ۸۱۱ دستگاه خودرو اعم از سواری و کامیون را توقیف کردیم که در این حوزه شاهد افزایش ۷۸ درصدی بودیم همچنین تعداد ۴۴ دستگاه تجهیزات مربوط به برش درختان از ابتدای سال تاکنون کشف شده که افزایش چشمگیری دارد.

قربانی‌لرد گفت: در هفته گذشته طی اجرای طرح یک روزه رزمایش تشدید مقابله با قاچاق چوب در گیلان ۳۲ فقره پرونده تشکیل شد و حوزه اجرای این طرح‌ها در شهرستان های تالش، آستارا، رودبار، رودسر و رضوانشهر بود همچنین در این رزمایش ۸۲۱ اصله چوب به حجم ۲۴ متر مکعب کشف شد و از ۶۱ کارگاه و کارخانه چوب بازدید به عمل آمد که از این تعداد ۵ مورد کشف چوب آلات غیرمجاز داشتیم.

وی با بیان اینکه عوامل و گشت‌های یگان حفاظت از جنگل‌ها به شکل شبانه روزی در عرصه‌ها و محورهای مواصلاتی حضور دارند افزود: متأسفانه در زمینه مجازات متخلفان در حوزه ‌قاچاق چوب خلأهای قانونی مشاهده می‌شود و مجازات‌ها متناسب با جرایم نیست که این خود در تشدید امر قاچاق چوب موثر است.

قربانی‌لرد گفت: گشت‌های ما به‌صورت مقطعی و نامحسوس از کارگاه‌ها وکارخانجات بازدیدهایی داشته و همچنین نگهبان‌های یگان حفاظت در محورهای جنگلی نیز حضور دارند و سعی در افزایش تعداد آنها داریم و تلاش ما بر این است که تمام محورهای بحرانی و احتمالی برای حمل و قاچاق چوب را با تجهیزات الکترونیکی روز همانند استقرار دوربین‌های مداربسته و رصد با پهباد تحت پوشش قرار دهیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود افزود: مردم نیز باید در این حوزه به ما کمک کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به ما اطلاع‌رسانی کنند تا پیگیری لازم انجام شود و با فرد متخلف برخورد قانونی لازم را داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =