حامیان سعید محمد چه کسانی هستند؟

0 66

سرانجام یکی از مهمترین گزینه‌های «نظامی‌ها» برای انتخابات پا به عرصه رقابت گذاشت و با وجود آنکه ماه‌ها قبل فعالیت انتخاباتی را آغاز کرده بود، با استعفانامه‌ای حضورش را در انتخابات اعلام کرد. اما حامیان سعید محمد چه کسانی هستند؟

عصر کاسپین/ سرانجام یکی از مهمترین گزینه‌های «نظامی‌ها» برای انتخابات پا به عرصه رقابت گذاشت و با وجود آنکه ماه‌ها قبل فعالیت انتخاباتی را آغاز کرده بود، با استعفانامه‌ای حضورش را در انتخابات اعلام کرد. اما حامیان سعید محمد چه کسانی هستند؟
سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم در بخشی از متن استعفانامه خود که رسانه‌ها آن را منتشر کرده‌اند، خطاب به فرمانده کل سپاه پاسداران نوشت: «از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفاء می‌دهم.»
حضور سعید محمد در انتخابات آرایش انتخاباتی اصولگرایان را با چالش جدیدی روبه رو خواهد کرد. در این میان صدمه اصلی متوجه سردار قالیباف است که به نظر میرسد رویای او برای رسیدن به پاستور کاملا نقش بر آب شده باشد. از همین رو بود که سایت فردا که رسانه قالیباف است به جای انتخاب عنوان «استعفای سعید محمد» از عنوان «برکناری سعید محمد از قرارگاه خاتم» استفاده کرد. با این وجود، شرایط در میان کاندیداها اینگونه قابل ترسیم است:‌
کاندیداهای بالقوه
۱-حجت الاسلام ابراهیم رئیسی: با توجه به اینکه احتمالا او برای حضور در انتخابات «ناگزیر میشود» از ریاست قوه قضائیه استعفا دهد، آقای رئیسی نقد قوه قضائیه را به نسیه قوه مجریه نخواهد فروخت.
۲-محمدباقر قالیباف: پروژه دیدار با پوتین حکم شمشیر دولبه‌ای را داشت که قالیباف فکر می‌کرد با توسل به آن می‌تواند خود را در تراز یک عنصر بین‌المللی بالا کشیده و میوه آن را در داخل بچیند. اما شکست این پروژه وضعیت را برای او وخیم کرد. حضور سعید محمد تیر آخر را به حضور او در انتخابات زده است. (در این مورد توضیح می‌دهیم)
۳-محسن رضایی: باوجودی که تیم قالیباف تلاش کرد تا با دادن خبر انحرافی به روزنامه شرق از ائتلاف سعید محمد ذیل محسن رضایی انحراف تحلیلی ایجاد کند،‌ اما اصل موضوع این است که محسن رضایی (و تیمی که به او پیوستند تا بر سر سفره پست‌های مجمع تشخیص مصلحت بنشینند) خود را ذیل سعید محمد (یا کاندیدای نهایی دیگر) تعریف می‌کنند تا امتیاز لازم را برای حضور در کابینه او دریافت کنند.
۴-سعید جلیلی: پایداری‌ها بیش از همه به دنبال حضور او در انتخابات هستند. گزینه اول آنها رئیسی است. در صورتی که پروژه ورود او به انتخابات با شکست روبه رو شود (ناچارند به نوعی با سعید محمد و کاندیدای نهایی دیگر) به رقابت بپردازند.
۵-مابقی کاندیداها مانند، رستم قاسمی، ضرغامی و زاکانی وارد انتخابات نخواهند شد و یا فعالیتشان برای کسب جایگاه در دولت آینده است. چراکه بسیار بعید است از سپاه سه کاندیدا شامل: سعید محمد، رستم قاسمی و قالیباف وارد انتخابات شود.
حامیان سعید محمد چه کسانی هستند؟
لذا در شرایط حاضر ما با یک سه وجهی در انتخابات روبه رو هستیم. که یک ضلع آن سردارسعید محمد است، ضلع دیگر سعید جلیلی و ضلع سوم سردار قالیباف. در میان این سه، ضلع مربوط به قالیباف بسیار ضعیف شده است. سعید جلیلی حامیانی دارد که صدای بلندی دارند و با انتقاد از سیاست‌های اصولگرایان هم وارد انتخابات می‌شوند. لذا برای داوری در مورد آنها باید تامل کرد.
اما سعید محمد مورد حمایت جریان سردار عزیزجعفری قرار خواهد گرفت که در قرارگاه‌های سایبری و فرهنگی بقیه‌الله اعظم تحت امر او فعالیت میکنند. تیم قالیباف و حامیان سعید محمد بر سر ماجرای عیسی شریفی نیز با هم دچار اختلافات شدید هستند. در واقع بخشی از سرداران از قالیباف حمایت می‌کنند و سعید محمد کاندیدای بخش دیگری از فرماندهان سپاه است. بخش حامی قالیباف البته با شهادت سردار سلیمانی تضعیف شدند.
در صورتی که قالیباف بخواهد به صورت علنی با کاندیدای بخش دیگر وارد رقابت و اختلاف شود احتمالا پرده‌های مهمی از پرونده عیسی شریفی بالا زده میشود تا حساب کار روشن شود. چراکه ماجرای فساد عیسی شریفی با حساب‌های قرارگاه خاتم تسویه شد.
قالیباف البته ناچار است خیز برای پاستور را همچنان ادامه دهد. چراکه اگر در این زمینه کوتاه بیاید، ریاست مجلس را نیز از او خواهند گرفت. او در نهایت سعی می‌کند تا عدم حضورش را در انتخابات با حفظ صندلی ریاست مجلس به اصولگرایان بفروشد.
۶-این میان می‌ماند کاندیدایی که «گزینه نهایی» خواهد بود. این گزینه نهایی از بین سعید محمد و فردی که بعد از تعطیلات نوروز از او رونمایی میشود، انتخاب خواهد شد. در این باره منتظر باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − هشت =