گزارش از تازه‌ترین وضعیت بارش برف و شرایط جاده‌ها در استان گیلان/ طوفان و کولاک شدید در محور فومن تا گردنه حیران

0 55

بارش برف در واپسین روزهای زمستان منجر به سفیدپوش شدن بسیاری از شهرهای استان گیلان و ارتفاعات شد به‌طوری‌که بارش برف از عصر روز گذشته در استان شدت گرفت و مردم را در آستانه ورود به قرن جدید غافلگیر کرد.

عصر کاسپین/ به گفته مدیرکل هواشناسی استان گیلان هم‌اکنون نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده تضعیف تدریجی سامانه سرد و بارش‌زا طی امروز در منطقه است و بنابراین به تدریج کاهش ناپایداری و ابر پیش‌بینی می‌شود همچنین تا پایان هفته غالباً آسمان صاف تا قسمتی ابری و روند افزایش دما مورد انتظار است.

محمد دادرس وضیت جوی استان در تاریخ بیست و سوم اسفندماه را قسمتی ابری تا ابری به‌تدریج کاهش ابر و یخبندان در شب عنوان کرد و اظهار داشت: در روز یکشنبه، آسمان صاف تا قسمتی ابری، یخبندان و افزایش نسبی در طول روز پیش‌بینی می‌شود و احتمال بارش پراکنده نیز وجود دارد.

هواشناسی گیلان در روز شنبه بیست و سوم اسفند ماه هشدار سطح زرد با کاهش محسوس دما و یخبندان طی صبح و شب در استان گیلان اعلام کرده که زمان پایان آن، دوشنبه ۲۵ اسفندماه خواهد بود و اثرات مخاطره، خسارت به محصولات و تأسیسات کشاورزی و صنعتی، یخ‌زدگی، لغزندگی جاده‌ها و افزایش مصرف سوخت نیز پیش‌بینی شده است.

مدیریت توزیع و مصرف سوخت و حامل‌های انرژی با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات صنعتی، کشاورزی و سیستم‌های آبیاری و بخش‌های و محافظت از کنتورهای آب و گاز از جمله توصیه‌های اداره‌کل هواشناسی استان به مردم است و بخش‌های مختلف کشاورزی نیز می‌بایست تمهیدات لازم را به‌عمل آورند.

همچنین به رانندگانی که طی بازه زمانی مذکور قصد عبور از محورهای کوهستانی و گردنه‌های برفگیر استان را دارند توصیه شده که نسبت به تجهیز خودرو به امکانات ایمنی مانند زنجیرچرخ و امکانات گرمایشی اقدام کنند و اقدامات پیشگیرانه را حتماً مدنظر قرار دهند.

براساس اعلام اداره‌کل مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان بارش برف تا صبح امروز در محور سیاهکل- دیلمان به ۴۰ تا ۴۵ سانت، در محور توتکابن- حشمت‌آباد و قوشه لاله تا ۵۰ تا ۶۰ سانت و در محور بلوردکان-‌خصیب‌دشت تا ۴۵ سانت و در محور فومن-ماسوله به ۲۰ سانت رسید.

همچنین بارش برف در محور ماسال- گیلوان به ۲۵ تا ۳۰ سانت، محور رودسر- لات‌محله به ۵۰ تا ۵۵ سانت و در محور شرفت امامزاده ابراهیم نیز به ۵۵ سانت رسید و محورهای مواصلاتی شهرستان‌های لاهیجان‌،‌ سیاهکل، رودبار، آستانه اشرفیه، املش، صومعه‌سرا، شفت و انزلی را نیز سفیدپوش کرد و بارش برف در محورهای مواصلاتی شهرستان رشت نیز به ۱۵ تا ۲۵ سانت رسید.

براساس گزارشات اعلام شده از اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، دستگاه‌های راهداری از ساعات آغاز بارش برف درحال برف‌روبی و بازگشایی محورها و راه‌های اصلی استان هستند و بارش برف، کولاک و همراه با باد شدید در بخش‌هایی از استان از جمله بخش عمارلو با مشکلاتی همراه بوده است.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلا با اشاره به وجود هماهنگی لازم بین دستگاه‌های خدمات‌رسان و پیش‌بینی اقدامات پیشگیرانه قبل از بارش برف در استان اظهار داشت: با توجه به شدت بارش‌ها در سطح استان همچنان منتظر اعلام خسارات ناشی از بارش برف هستیم.

امیر مرادی گفت: در بارش‌های قبلی نیز هواشناسی استان نسبت به شدت بارش‌ها در ارتفاعات و جلگه استان اعلام وضعیت کرده بود که قسمتی از آن اتفاق نیفتاد لذا در روزهای اخیر هواشناسی با دقت و احتیاط و اطمینان بیشتری اطلاع‌رسانی کرد تا جای گله‌مندی نباشد‌.

وی با بیان اینکه حجمی از بارش‌ها به سمت رودبار بوده و بزرگراه را درگیر کرده است خاطرنشان کرد: محور فومن-سراوان تا گردنه حیران و سمت اسالم و خلخال با طوفان و کولاک شدید همراه بودند.

مرادی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح استان افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی فعلی در استان، به برخی اطلاعات و پیش‌بینی‌هایی که قبل از بارش برف‌ توسط دستگاه‌ها می‌شود نمی‌توان اطمینان صد درصدی داشت به‌همین دلیل زمانی که انتظار بارش برف در جلگه نداشتیم به‌یکباره شاهد این بارش‌ها بودیم و این نشان‌دهنده تغییرات اقلیمی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه هماهنگی‌ها و تمرینات لازم برای مقابله با بحران‌های اینچنینی از مدت‌ها قبل و در فصل تابستان میان دستگاه‌های خدمات‌رسان استان انجام شده بود ابراز داشت: اگر این هماهنگی‌ها از قبل انجام نمی‌شد در این ایام با مشکل روبه‌رو می‌شدیم و ماشین‌ها در راه می‌ماندند.

مرادی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای شیفت‌بندی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جهت خدمات‌رسانی به‌موقع تصریح کرد: امسال به‌طور ویژه از ظرفیت و امکانات بخش خصوصی در خدمات‌رسانی‌ها استفاده شد و بسیاری از آن‌ها حتی هزینه‌ای دریافت نکردند و خود را متعهد دانستند که در زمان بحران کنار مردم باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان نیز از پایداری شبکه‌های توزیع برق خبر داد و اظهار داشت: اصلاح و بهسازی پایه‌ها و تیرهای برق ، تعدیل ولتاژ مناطق پُرحادثه ، تجهیز امورها و ادارات تابعه به‌همراه اکیپ‌های عملیاتی از جمله اقدامات این شرکت برای مقابله با بحران‌های احتمالی از ابتدای امسال بود‌.

محمداسماعیل هنرمند با اشاره به چند مورد گزارش ناپایداری برق در گیلان بر اثر وزش باد شدید، شدت بارش برف و باران به‌ویژه در ارتفاعات خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ اکیپ عملیاتی به‌همراه تجهیزات کامل آماده خدمت‌رسانی هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با بیان اینکه به‌دلیل شرایط جوی نامساعد در سطح استان، برق برخی مشترکان تحت تاثیر این شرایط قرار گرفت و ناپایدار شد خاطرنشان کرد: بلافاصله با اعزام اکیپ‌های عملیاتی در کوتاه ترین زمان نسبت به رفع مشکل مشترکان اقدام شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 10 =