سیلی سنگینی که مسافرت‌های نوروزی به شمالی‌ها زد / بحران کرونا به گیلان رسید ‌

0 42

تعطیلات نوروزی امسال به پایان رسید اما ۳ شهرستان قرمز و ۵ شهرستان نارنجی در استان گیلان از خود بر جا گذاشت.

عصر کاسپین/ در تعطیلات نوروز امسال مهمانان نوروزی تنها سوغات کرونا را برای شهرهای میزبان خود به ارمغان آوردند و سهم استان گیلان با صدر نشینی در آمار سفرهای نوروزی تاکنون ۳ شهرستان قرمز و ۵ شهرستان نارنجی بوده است.

استان گیلان به‌ واسطه دارا بودن طبیعت خدادادی زیبا، مناطق گردشگری بکر و مردمانی مهمان نواز هرساله میزبان خیل عظیمی از مسافران نوروزی است اما امسال با شیوع کرونا در سراسر کشور و شکننده بودن وضعیت گیلان درخواست گیلانیان از هم‌وطنان عدم سفر به گیلان بود.

با وجود اینکه مقامات استانی و مسئولان بهداشت و درمان استان گیلان پیوسته درباره در مرز خطر قرار داشتن وضعیت کرونایی گیلان هشدار داده و مکرراً از هم‌وطنان می‌خواستند که مسافرتشان به گیلان را لغو کنند اما این خواسته مورد بی‌توجهی قرار گرفت به طوری که اکنون آمار بستری‌شدگان کرونایی در گیلان ۸۰ درصد افزایش یافته است.

جانشین رئیس ستاد کرونا استان گیلان اظهار داشت: با توجه به شرایط مرتبط به روزهای پایانی سال و نیاز آحاد مردم به خریدهای مختلف برای آغاز سال جدید و همچنین مسافرپذیر بودن گیلان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و رنگ‌بندی اعلام شده شهرها نسبت به اعمال محدودیت‌ها اقدام شد.

محمود قاسم‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین نظارت‌های لازم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در اماکن عمومی و بخش‌های مختلف استان گیلان صورت گرفت اما با توجه به اینکه شهرستان‌های استان گیلان در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت ممنوعیتی برای مسافرت‌های نوروزی در نظر گرفته نشده بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان‌ افزود: با وجود اینکه هشدارهای لازم در زمینه عدم مسافرت و دید و بازدید‌های نوروزی داده شد، اما متأسفانه با عادی‌انگاری اوضاع از سوی برخی از هموطنان و افزایش میزان مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی شاهد جهش میزان ابتلا به کرونا در سطح استان بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان نیز درباره آمار مسافران نوروزی در گیلان اظهار داشت: از ۲۷ اسفندماه تا ۱۳ فروردین تعداد ۹۸۰ هزار و ۵۷۰ دستگاه خودرو وارد استان گیلان و در همین بازه زمانی ۸۹۹ هزار و ۹۴۹ دستگاه خودرو نیز از استان خارج شدند.

مسعود حلاج‌پور اعلام کرد: همچنین در مدت زمان مذکور ۴ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۳۸۵ مسافر نوروزی از طریق مرزهای هوایی و زمینی وارد استان گیلان شدند و ۵ میلیون و ۴۸ هزار و ۵۲۶ مسافر نیز در همین مدت استان گیلان را ترک کردند.

سرهنگ جاور صفاری رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان نیز در مورد میزان تردد‌های نوروزی در گیلان به خبرنگار تسنیم گفت: از ابتدای اجرای طرح نوروزی در گیلان تا پایان تعطیلات بیش‌از یک میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد استان شد که امسال شاهد رشد ۳۰۰ درصدی ورود خودروها به استان گیلان بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز دلیل آمار صعودی کرونا در گیلان را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اوایل اسفندماه دانست و اظهار داشت: متاسفانه وضعیت کرونایی گیلان از پس از نخستین روز سال تحویل تاکنون وخیم‌تر شده است.

آبتین حیدرزاده از افزایش شمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد بیماران بستری شده و بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه ۸۰ درصد افزایش یافته همچنین آمار بیماران سرپایی نیز افزایش زیادی داشته است.

وی با اشاره به شیوع کرونا جهش یافته انگلیسی در استان گیلان تصریح کرد: مواردی از کرونای انگلیسی در شرق گیلان به‌ویژه روستاهای مقصد گردشگری شناسایی شده که در حال حاضر همکاران ما در حال پایش مبتلایان به کرونا در این مناطق هستند؛ احتمالاً در روزهای آینده شاهد شیوع کرونای انگلیسی در سطح استان هستیم.

نوروز سال گذشته به دلیل پاندمی جهانی و شیوع کرونا تقریباً شاهد لغو سفرهای نوروزی برون مرزی بودیم اما امسال با وجود وضعیت شکننده و وخیم کرونا در بسیاری از شهر‌های کشور، مرز ایران و برخی از کشورهای دیگر برای ورود مسافران خارجی با داشتن تست کرونای منفی باز بود.

این امر سبب حضور مسافران خارجی در کشور و استان گیلان شد که در زنجیره شیوع کرونا در گیلان بی‌تأثیر نبوده است و به گفته معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان در هفته نخست تعطیلات نوروزی امسال ۱۱۷ نفر از اتباع کشورهای دیگر در اقامتگا‌ه‌های گیلان مستقر بودند.

در هفته سوم اسفندماه سال گذشته ۴ شهرستان گیلان اعم از املش، ماسال، تالش و سیاهکل در وضعیت آبی کرونایی قرار داشتند و شهرستان‌های رودسر و رودبار که هر دو از مبادی ورودی استان هستند دو شهرستان نارنجی گیلان بودند و استان گیلان در وضعیت شکننده کرونایی قرار داشت.

با نزدیک شدن به ایام نوروز و آغاز خریدهای نوروزی و تجمعات در بازارها شاهد تغییر رنگ‌بندی کرونایی در شهرستان‌های گیلان به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم که در نتیجه آن دو شهرستان تالش و سیاهکل از وضعیت آبی به نارنجی تغییر وضعیت دادند.

هفته نخست فروردین‌ماه امسال در حالی در استان گیلان آغاز شد که همه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند اما مورخ ۷ فروردین شاهد تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان رودسر از وضعیت زرد به نارنجی و تغییر رنگ املش و ماسال از آبی به زرد کرونایی بودیم.

اما تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های گیلان در هفته دوم فروردین‌ماه امسال به آمار مذکور ختم نشد و ۱۲ فروردین شهرستان لنگرود و ۱۴ فروردین شهرستان‌های لاهیجان، رودبار و فومن بنابر اعلام وزارت بهداشت به وضعیت نارنجی کرونایی درآمدند.

در حال حاضر طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت در ۱۶ فروردین ماه ۳ شهرستان رودسر، رودبار و لنگرود به وضعیت قرمز درآمده و ۳ شهرستان آستانه اشرفیه، آستارا و رشت به شهرستان‌های نارنجی استان یعنی لاهیجان و فومن افزوده شدند و آژیر خطر کرونا در استان گیلان به صدا درآمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 4 =