مجید عزیزی: هشدار به مدیران شهری؛ دنبال پست هم تراز نباشید/ رشت نیازمند مدیریت ملی است

0 28

“مجید عزیزی” عضو شورای شهر رشت به بیان نقطه نظراتش در رابطه با مدیریت شهری، معضلات حاشیه نشینی و محلات کم برخوردار شهر و حواشی پیرامون استعفای “سید محمد احمدی” از سمت شهرداری رشت، وضعیت پسماند و رودخانه های شهر، ویژگی گزینه های شهرداری رشت و… پرداخت. وی در بخشی از این گفتگو به برخی از مدیران شهری به دلیل باندبازی و لابی گری هایشان هشدار داد.

عصر کاسپین/ “مجید عزیزی” عضو شورای شهر رشت به بیان نقطه نظراتش در رابطه با مدیریت شهری، معضلات حاشیه نشینی و محلات کم برخوردار شهر و حواشی پیرامون استعفای “سید محمد احمدی” از سمت شهرداری رشت، وضعیت پسماند و رودخانه های شهر، ویژگی گزینه های شهرداری رشت و… پرداخت. وی در بخشی از این گفتگو به برخی از مدیران شهری به دلیل باندبازی و لابی گری هایشان هشدار داد. بخش اول این گفتگو در روزهای اخیر منتشر شد و هم اکنون بخش دوم گفتگو ۸دی با عضو شورای شهر رشت را می خوانید:

 

ضعف مدیریتی مزیت رودخانه‌های رشت را به تهدید تبدیل کرد

 

مجید عزیزی عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه از زمانی که شوراها شروع به کار کردند دو رودخانه شهر یکی از اولویت‌های تمام کاندیداها بوده که همه به صورت شعاری و چه بسا علاقه‌مندانه نسبت به این موضوع رفتار کردند، خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که این دو رودخانه برای ما مزیت است نه تهدید اما ضعف مدیریت این مزیت را به تهدیدی برای شهروندان تبدیل کرد.

 

وی با بیان اینکه  معتقدم با بودجه فعلی هم می‌توانیم کاری برای این ۲ رودخانه با شیوه مدیریت امروزی نه یک مدیریت سنتی انجام دهیم، گفت: مدیریت “احمدی” یک مدیریت سنتی بود اما به دنبال مدیریت به‌روز با دانش، علم، تخصص و ارتباطات به روز هستیم، فلذا برای این دو رودخانه قطعاً می‌توانیم کاری انجام دهیم و راهکارهای خوبی هم وجود دارد.

 

عضو شورای شهر رشت اضافه کرد: گذشتگان بررسی‌ها و مطالعات خوبی در رابطه با این ۲ رودخانه انجام داده‌اند، بر اساس رصد موجود و در حال حاضر با توجه به وضعیت خشکسالی که داریم ۸۰ درصد منابع آبی این رودخانه‌ها در حال حاضر از فاضلاب‌ها می‌باشد! اگر فاضلابی که به رودخانه منتهی می‌شود را جمع کنیم برای برون‌رفت از این قضیه و تهیه آبی این دو رودخانه، ۲ سد، عزیزکیان در لاکان و سد بهدان در شهرصنعتی طراحی شده تا در طول سال منابع آبی این دو رودخانه را تامین کند. اگر قرار است مدیریت شهری و دولتی باشد پس می‌بایست حاکمیت هم بر این قضایا ورود کند زیرا آنجا اصلاً محدوده شهر و جزء به وظایف شهری نیست.

 

راهکار رودخانه‌های رشت مدیریت جهادی و نگرش علمی است

 

عزیزی با اشاره به اینکه درست است با بودجه فعلی در حال حاضر نمی‌توانیم به این قضایا ورود کنیم اما راهکارهای دیگری همچون بخش خصوصی داریم که می‌تواند در چارچوبی با حفظ منافع مدیریت شهری و حاکمیت ورود کند و به دنبال منابع درآمدی خود نیز باشد که مردم نیز از این وضعیت خوشحال می‌شوند بر این اساس می‌طلبد که یک مدیریت هوشمند با قراردادی بسیار هوشمند و سرمایه‌گذار واقع‌گرایی که فقط منافع خود را نبیند و تعامل صددرصدی با مدیریت شهری ایجاد کند پای کار بیاید و مدیریت شهری وظیفه دارد زیرساخت‌ها را برای وی مهیا کند تا وی کار را به انجام برساند. نجات این ۲ رودخانه قطعا راهکار دارد و مزیت بزرگی برای شهر رشت است اما نگرش و نگاه مدیریت جهادی و نگرش علمی جهت اجرای پروژه نیاز است.

 

آبگرفتگی در شهر باران تأسف آور است

 

وی با یادآوری اینکه بنده به نمایندگی از مسئولین گذشته در رابطه با آبگرفتگی اخیر در سطح شهر رشت از مردم عذرخواهی کردم، بیان کرد: معنایی ندارد شهر رشت که شهر باران است و دو رشته رودخانه دارد با یک بارندگی دچار آبگرفتگی شود. مدیریت و حاکمیت شهری باعث شده رودخانه ها به این وضعیت بغرنج دچار شوند این در حالی است که قبل از انقلاب مردم از آب این رودخانه ها استفاده می‌کردند، ظرف و لباس می‌شستند، دوش می‌گرفتند، شنا می‌کردند و از این دو روخانه ماهی می‌گرفتند، پس باید مدیریت شهری از مردم عذرخواهی کند البته عذرخواهی که منجر به رفع آن مشکل شود زیرا صرف عذرخواهی فایده‌ای ندارد.

 

 

این عضو شورای شهر رشت گفت: مردم در گذشته با لذت در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کردند اما اکنون باعث شدیم که زندگی آنها به جهنم تبدیل شود. این در حالی است که برخی‌ها قدرت دارند و در کنار رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام می‌ دادند اما برخی افراد در کنار رودخانه‌ها خانه دارند و مدیریت شهری به آنها اجازه تعمیر و ساخت و ساز نمی‌دهد و از طرفی هم آن خانه را از آنها خریداری نمی‌‌کند، این خیلی ظلم است.

 

ویژگی گزینه‌های شهرداری رشت

 

وی ضمن احترام به مدیران بومی در رابطه با انتخاب شهردار رشت با اشاره به وضعیت بحرانی که شهر رشت درگیر آن است، تاکید کرد: بحث حاکمیت خیلی می‌تواند به مدیریت شهری رشت کمک کند لذا از این نگاه معتقدم که یک مدیریت ملی باید برای مدیریت شهرداری ورود کند، یک مدیر خبره و پرتوانی که در مرکز نفوذ داشته باشد و بتواند در جذب اعتبارات و خیلی از مباحث سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه از مرکز برای شهر آورده داشته باشد.

 

عزیزی ادامه داد: بنده منکر توانمندی‌های مدیران داخلی نیستم اما به دلایل متعدد، مدیریت شهری در حال حاضر به روز نیست یا این که جوان هستند و تجربه کافی برای مدیریت ندارند. آن جوان‌ها می‌توانند بروند در شهرهای حاشیه شهردار خوبی باشند، تجربه کسب کنند و خیلی از اطلاعات مدیریت شهری را به دست آورند اما رشت شهر بزرگی است و بسیاری از اولین‌هایی در موضوعات مختلف برای شهر رشت است اما کار به اینجا رسیده که ما با چالش بزرگ شهری مواجه شده‌ایم، پس می‌طلبد که در اینجا مدیریت کلان ورود کند تا نگاه و نگرش کلانی داشته باشد.

 

لابی های قدرت مدیریت بومی را به چالش می کشند

 

وی با بیان اینکه برخوردها و رفتارهای گذشته مدیریت شهری، وصل بودن بدنه مدیریت شهری به جریانات قدرت را به عرف به یادگار گذاشته است و اگر خیلی از مدیران بومی بیایند آن لابی‌های مدیریت شهری برای گرفتن پست‌ها به عناوین مختلف تکرار می‌شود و مدیریت شهری را به چالش می‌کشند، تصریح کرد: نگاه بنده به این موضوع تخصصی است و خیلی از افراد با این نگاه مخالف هستند اما با توجه به وضعیت موجودی که رصد می‌کنیم اینجا اگر مدیریت شهری ورود کند خودش دچار چالش می‌شود و نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد و بیشترین توان وی صرف موضوعاتی همچون لابی‌ها و فضاهای مدیریت بعضاً بچه‌گانه داخلی می‌شود و ظرفیت و پتانسیل او به سمتی که نباید خرج می‌شود، بدین جهت است که ورود مدیریت کلان برای شهر رشت لازم است زیرا وی اهرم‌های لازم را جهت گرفتن حق و حقوق و رساندن مظلومیت شهر رشت را بهتر از مدیریت داخلی می‌تواند داشته باشد.

 

هشدار به مدیران شهری؛ دنبال پست هم تراز نباشید

 

عزیزی به شهرداری که نامه شهروندان را به لیدر یکی از نماینده‌ها ارجاع می‌دهد اشاره و به نحوه مدیریت مدیران شهری هشدار داد و گفت: تعداد قابل توجهی از افراد به جهت اینکه به برخی از اعضای شورا یا مدیریت کلان استانی وصل هستند، پستی را قبول می‌کنند و رئیس فلان سازمان یا شهردار فلان منطقه می‌شوند و پس از گذشت ۲ الی ۵ سال به جهت عدم خلاقیت جدید یا اتمام دوره حکم مسئولیتی خود جابجا می‌شوند اما متاسفانه فضایی باب شده که تا پست  هم‌تراز نگیرند وارد شهرداری و کارهای اداری نمی‌شوند و در قلیان‌سراها، رستوران‌ها و لابی‌های سیاسی می‌چرخند تا بتوانند پست بگیرند، این افراد متاسفانه علاوه بر حقوق، اضافه‌کاری بالاتری از خیلی جاها می‌گیرند و این همان ولنگاری و چالش مدیریتی است، این در حالی است که تعدادشان نیز قابل توجه است، بدین جهت است که می‌گوییم اگر شهردار بومی بیاید توان تقابل با این افراد را ندارد چون آن ها به جریان قدرت وصل هستند.

 

شهر رشت نیازمند مدیریت ملی است

 

وی با عنوان اینکه شهر رشت همیشه آسیب‌پذیر بوده‌ به این دلیل که مردم با وجود سوء مدیریت ها خدماتی ندیده‌اند، گفت: بنده به دلیل چالش اساسی که شهر رشت دارد، معتقدم مدیریت ملی باید پای کار بیاید، گزینه های بومی هم هستند اما به خاطر چالش های اساسی شهر رشت اعتقاد بیشتری به ورود مدیریت ملی دارم.

 

تحت نفوذ هیچ کسی نیستم

 

این عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه ثبات مدیریتی مهم است اما ثباتی که منجر به تغییر نشود، فایده‌ای ندارد، گفت: ما وامدار این نظام و مردم ولی‌نعمت‌های ما هستند، اگر قرار شد مردم را به نظام، شهدا و آرمان‌های انقلاب وابسته و حفظ کنیم فقط باید به آنها خدمت کنیم و در بطن آنها برویم و سطح زندگی ما با آنها تفاوت ملموسی نداشته باشد لذا اگر می‌خواهیم مدیر تراز حکومت اسلامی باشیم باید در کنار مردم باشیم و حرف و عمل‌مان یکی باشد، مبارزه با فساد را جزو اولویت‌ها و مبارزه با بی‌عدالتی را اصول مدیریتی خود قرار دهیم.

 

اشتباه تاریخی شورای ششم در انتخاب احمدی

 

عزیزی تصریح کرد: باور داریم که این شورا می‌تواند، البته اگر عوامل بیرونی اجازه این کار را بدهند. به اعتقاد بنده در انتخاب “احمدی” عوامل بیرونی نقش ایفا کردند زیرا تا قبل از روز پنج‌شنبه قرار بود سرپرستی انتخاب کنیم که “احمدی” هم یکی از این گزینه‌ها باشد، با بیش از ۲۰ نفر صحبت کردیم که از این تعداد ۸ نفر ارائه برنامه دادند که ۷ نفر بومی و یک نفر غیر بومی بود، قرار شد از این تعداد ۵ نفر و بعد به ۳ نفر و سپس در نهایت به یک نفر برسیم اما متاسفانه این مکانیزم به علت اتفاقاتی که از جمعه تا شنبه رخ داد موجب شد که اشتباه تاریخی را دوستان شورا انجام دهند که تا این لحظه متاسفانه شهردار نداشته باشیم که اگر این اتفاقات نمی‌افتاد و اگر دخالت‌های ناصواب افراد دلسوز اما ناآگاه و افراد جاه‌طلب آگاه نبود، دوستان شورا این اشتباه را انجام نمی‌دادند، متاسفانه این دخالت‌ها تاثیرگذار است، اما بنده به شما اطمینان می‌دهم که تحت هیچ شرایطی تحت نفوذ هیچ کسی نیستم.

منبع: ۸دی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 4 =