آقازاده: لغو نمایشی تحریم‌ها روی کاغذ خواسته‌های مردم ما را تامین نمی‌کند

0 17

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: واقعیت این است که اگر طرف مقابل آماده نباشد که تحریم‌ها را به صورت اساسی لغو کند و برای لغو تحریم‌ها فرصتی برای راستی آزمایی در نظر نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که این توافق حاصل شود.

عصر کاسپین/ سید علی آقازاده دافساری عضو کمیسیون امنیت در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و سایر کشورهای عضو برجام، گفت: پیش از مستقر شدن دولت سیزدهم شش دور مذاکره را در وین شاهد بودیم که موضوع مذاکره تعیین شروط ایران و ۴+۱ برای بازگشت آمریکا به مذاکرات بود. در این مسیر شروط اساسی هم از جانب مجلس شورای اسلامی در قالب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: خواسته ما این است که با توجه به استقرار دولت، در آستانه دور جدید مذاکرات به مبانی اساسی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توجه شود؛ این انتظار مجلس انتظار اساسی است و مجلس بر روند اجرای مذاکرات نظارت خواهد کرد.

آقازاده در ادامه بیان کرد: در این چارچوب نکته کلی و موضع جمهوری اسلامی این است که تحریم‌ها باید به صورت کامل رفع شود و آمریکا باید تضمین.های لازم را برای عدم تکرار رفتار غیرقانونی به ما ارائه کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با خروج غیرقانونی از برجام نه فقط این توافق را نقض کردند بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند و برای عدم تکرار این رفتار غلط باید جامعه جهانی و جمهوری اسلامی را راضی کنند، دور تازه مذاکرات از این جهت آغاز می‌شود.

نماینده رشت و عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه اظهار داشت: اقدام خوبی از سوی وزارت خارجه صورت گرفته است که با استفاده از ظرفیت گفت‌وگوهای دوجانبه چه از طریق گفت‌وگوهای تلفنی وزیر امور خارجه و چه از طریق سفرهای آقای باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه، مواضع جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید تشریح شده و خواسته‌های اساسی ایران تبیین شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که اگر طرف مقابل آماده نباشد که تحریم‌ها را به صورت اساسی لغو کند و برای این لغو تحریم‌ها فرصتی برای راستی‌آزمایی در نظر نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که این توافق حاصل شود و بدون تامین خواسته‌های اساسی از جمله لغو تحریم‌ها و تضمین عدم خروج، نباید انتظار داشت که به‌زودی این مذاکرات به نتیجه برسد.

آقازاده گفت: هدف از مذاکرات تامین منافع اقتصادی و تامین منافع مردم است، لغو نمایشی تحریم‌ها روی کاغذ خواسته‌های مردم ما را تامین نمی‌کند و از این جهت خواسته ما از مذاکره‌کنندگان کشورمان این است که برای لغو اساسی تحریم‌ها گفت‌وگو کنند و آن‌ها را با مشاهدات واقعی پیگیری کنند.

/ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =