سخنگوی کمیسیون حقوقی: چرا دولت نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی کرده است؟

0 6

سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: دولت برای فروش نفت، قیمت دلار ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است چرا نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده اگر تحریم ادامه پیدا کند که قیمت دلار بیشتر می‌شود، اگر تحریم برداشته شود باید نرخ دلار کم شود اینکه قیمت ارز را اینگونه در نظر می‌گیرند یعنی فشار‌ها به مردم اضافه می‌شود.

عصر کاسپین/ سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: رئیس جمهور امروز در مجلس بیان کرد که حقوق کارکنان را اصلاح کرده، حال اینکه این مصوبه مجلس در قانون مدیریت خدمات کشوری است و چیز جدیدی نیست، دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق زیر ۱۰ درصد را پیش بینی کرده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه گفت: رئیس جمهور می‌گوید که مجلس به این طرح رای نداده است، حال اینکه دلیل مخالفت مجلس صحبت‌های رئیس سازمان استخدامی در مجلس و نامه علنی دولت مبنی بر مخالفت بود. مجلس براساس نظر دولت با این کلیات مخالفت کرد، در غیر این صورت این طرح در مجلس تصویب می‌شد.

وی با اشاره به اظهارات موافقان کلیات بودجه گفت: هیچ کدام از نمایندگان موافق به صورت کامل موافقت نکردند، بلکه گفتند که در تلفیق اصلاحات صورت گیرد، حال اینکه بودجه‌ای که ۷۰ درصد آن مشکل دارد را چطور می‌خواهید اصلاح کنید، نمونه آن افزایش ۷۰ درصدی مالیات در بودجه است.

وی افزود: از طرف دیگر دولت برای فروش نفت، قیمت دلار ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است چرا نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده اگر تحریم ادامه پیدا کند که قیمت دلار بیشتر می‌شود، اگر تحریم برداشته شود باید نرخ دلار کم شود اینکه قیمت ارز را اینگونه در نظر می‌گیرند یعنی فشار‌ها به مردم اضافه می‌شود.

دلخوش گفت: دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند، آن هم برای کالا‌هایی که مستقیم با شکم مردم در ارتباط است، نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها است. فکر نکنید که فقط ارز ترجیحی از ۲۳ قلم را حذف می‌کنید بلکه این کار بر روی ۷۰۰ یا ۸۰۰ قلم کالا اثر می‌گذارد، امروز دامداران و مرغداران نمی‌توانند علوفه مورد نیاز برای دام خود را تامین کنند، این یعنی شما باید به دنبال واردات گوشت یخ زده باشید، تزریق پول کم به مردم با افزایش فزاینده تورم یعنی دست کردن در جیب مردم و نابودی تولید.

وی با بیان اینکه دولت بر چه اساسی به رشد ۸ درصدی رسیده است؟ گفت: با این وضعیت قیمت نهاده‌های کشاورزی ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند، از طرف دیگر اختیاراتی به استانداران برای بحث صندوق توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی داده شده که کار درستی نیست. با کلیات مخالفت کنید تا دولت اصلاحات لازم را در بودجه اعمال کند.

گودرزوند چگینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برخی نکات مهم در لایحه بودجه مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود خواهد آورد

مهرداد گودرزوندچگینی نماینده رودبار در مجلس در جلسه علنی (یکشنبه ۱۹ دی) قوه مقننه و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: برخی نکات مهم در لایحه بودجه مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود خواهد آورد، یکی از نکات برجسته موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی است. در حال حاضر این یارانه که روی ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال می‌شود، به درستی به دست مردم نمی‌رسد، اما تجربه نشان داده هر گاه ارز دو نرخی را به تک نرخی تبدیل کرده ایم، شوک بزرگی به بازار وارد و چندصد درصد تورم به اقتصاد کشور تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه راه جایگزین برای حذف ارز ترجیحی به هیچ عنوان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شفاف و مشخص نیست، اضافه کرد: آنچه که مسئولان دولتی عنوان می‌کنند این است که پرداخت نقدی قرار است جای ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیرد، اما باید در نظر داشت که این پرداخت‌های نقدی همواره کشور را با تورم‌های جدی مواجه کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: دولت حتی پس از اینکه لایحه‌ای دوفوریتی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارائه داد، هیچ مدل جایگزینی برای این مهم نداشت و این مسئله قطعاً اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

وی یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه را کم کردن ردیف‌ها برشمرد و ادامه داد: کم کردن ردیف‌ها موجب افزایش لابی گری و ایجاد رانت خواهد شد، همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که کم کردن ردیف‌ها ایجاد خواهد کرد، عدم پاسخگویی دستگاه‌ها به نمایندگان مجلس است.

گودرزوند چگینی اخذ مالیات را نیز یکی دیگر از مسائلی دانست که می‌تواند منجر به ایجاد معضل برای مردم شود و در این خصوص بیان کرد: در شرایط رکود اقتصادی افزایش درآمد مالیاتی دولت، جیب مردم را خالی کردن است و این مسئله مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس میانگین افزایش حقوق ۱۰ درصدی را نیز یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه برشمرد و تصریح کرد: در برنامه توسعه تاکید شده افزایش حقوق باید متناسب با تورم موجود در جامعه ارتقا پیدا کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس افزایش سنوات خدمت از ۳۰ سال به ۳۲ را نیز یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه برشمرد و گفت: این موضوع نیز باید در برنامه توسعه دیده شود نه در لایحه یکسال بودجه.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اختصاص اعتبارات صندوق پیشرفت و توسعه را بدون ضابطه خواند و گفت: نمی‌دانیم با این لایحه بودجه باید برای این موضوع از چه کسی یا دستگاهی سوال بپرسیم.

وی جسارت دولت در حذف ارز ترجیحی را قابل تحسین برشمرد و در عین حال گفت: این موضوع نباید منجر به فشار به اقشار ضعیف شود، یقیناً پرداخت‌های مالی منجر به فشار به اقشار ضعیف جامعه خواهد شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حذف ردیف‌های متعدد بودجه‌ای موجب افزایش بروکراسی اداری و سردرگمی سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف خواهد شد.

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: پیش بینی رشد ۸ درصدی در بودجه سال آینده هیچ مبنای علمی ندارد و ما دلیل قانع کننده‌ای برای این پیش بینی در بودجه نیافته ایم.

نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم افزود: ۳۶ درصد بودجه به نفت وابسته است و در عین حال صندوق‌های تامین اجتماعی مطالبات زیادی از دولت دارد که این پیش بینی در بودجه دیده نشده است. همچنین منابع هدفمندی در قالب بودجه دیده نشده است و مبلغ ۴۰۰ همت مورد نیاز به طور شفاف در بودجه نیامده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس افزود: خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه افزایش چشمگیری داشته و اجازه دولت به انتشار اوراق در صورت کسری موجب بدهی دولت خواهد شد. همچنین منابع پیش بینی شده برای طرح جهش تولید کفاف برنامه دولت برای ساخت یک میلیون مسکن را نمی‌دهد و ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در این بخش با برنامه ریزی‌های صورت گرفته همخوانی ندارد.

وی با انتقاد از کاهش ردیف‌های بودجه‌ای گفت: بسیاری از ردیف‌ها در بودجه کاهش یافته و نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف ذیل بخش‌ها و وزارتخانه‌ها دیده شده اند و این اتفاق موجب افزایش بروکراسی و سردرگمی فراوان در سال آینده خواهد شد.

کوچکی نژاد در پایان تصریح کرد: آنچه که مطرح شد نگرانی مجلس درخصوص معیشت و مسائل بودجه‌ای است، اما بی شک هیچ شکاف و فاصله‌ای بین دولت و مجلس در جهت حل مشکلات مردم وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + نه =