حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف کالاهای تولیدی صادرات محور

0 7

در نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی گیلان با مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی استان بر حمایت برنامه محور و برنامه‌ریزی‌شده از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف کالاهای تولیدی صادرات محور تأکید کردند.

عصر کاسپین/ توجه به توانمندی واحدهای صنعتی نوآور و فناورانه در راستای تحقق شعار سال رهبر معظم انقلاب قطعاً شتاب مضاعفی را در مسیر پیش روی برخی دستگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی قرار خواهد داد و در سال جاری شاهد رشد و توسعه در حوزه تولید علی‌الخصوص واحدهای تولیدی دانش‌بنیان خواهیم بود، ازاین‌رو هموار کردن مسیر تولید و حمایت از بخش تولید همراه با رفع موانع و ثبات در قوانین تسهیل‌کننده فعالیت بخش خصوصی خواهد بود و این مهم می‌تواند همان فرمانی را محقق کند که در آغاز سال نو نام سال با عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین ” از سوی مقام معظم رهبری نام گرفت.

بسیاری از کارشناسان و تولیدکنندگان معتقدند نگاه رهبری هوشمندانه در هر سال نام‌گذاری می‌شود و دولت سیزدهم هم اگرچه تلاش دارد تا وضعیت اقتصادی، معیشتی و اشتغال‌زایی را در کشور در همین مدت که حضور یافته سامان‌دهی و با برنامه منسجم‌تری حرکت نماید اما باز هم در مسیر بروکراسی اداری برخی موانع و نگاه‌ها همچنان نتوانسته سرعت چرخ اقتصاد کشور را شتاب ببخشد.

نشست مشترکی در نخستین روزهای کاری سال ۱۴۰۱ به میزبانی اتاق بازرگانی گیلان بین هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان و مهدی محبوبی استان صورت گرفت، طرفین به ایجاد یک همکاری مشترک برای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی علی‌الخصوص واحدهای تولیدی دانش‌بنیان تأکید کردند.

تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار اوراسیا

رئیس اتاق بازرگانی گیلان امروز در دیدار با مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی در دفتر ریاست این اتاق با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی بخش خصوصی گیلان اظهار کرد: مزیت‌های اقتصادی و زیرساختی گیلان ازجمله بنادر، کشتیرانی دریای خزر، منطقه آزاد انزلی و بهره‌مندی از حمل‌ونقل ترکیبی موجب شده تا این استان در مسیر کریدور تجاری مهم دنیا قرار گیرد که اتصال راه‌آهن رشت به آستارا می‌تواند این استان را کانون توجه اقتصاد فرا منطقه‌ای قرار دهد.

هادی تیزهوش تابان نام‌گذاری شعار سال برای حمایت از واحدهای تولیدی توسط رهبر معظم انقلاب نگاهی هوشمندانه دانست و افزود: گیلان به لحاظ استعدادهای علمی و دانشگاهی دارای ویژگی‌های ممتازی است ولی علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، همچنان برای حمایت از طرح‌هایی که می‌توانند دانش‌بنیان و اشتغال آفرین باشند به جهت مختلف فاصله چشمگیری داریم.

وی با ابراز خرسندی از انتصابات حوزه صمت و شهرک‌های صنعتی بیان کرد: تلاش ما در سال جاری برای رسیدن به اهداف اقتصادی حاکمیت است و در این مسیر همراهی همه دستگاه‌های اقتصادی با بخش خصوصی ضروری به نظر می‌رسد و در این رابطه قطعاً همکاری و رویکرد جدیدی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان که در توسعه و اعتلای بخش صنعت دخیل و مؤثر است آغاز می‌شود.

وی بازار روسیه و استان آستراخان روسیه که دارای سرای تجاری برای ایرانیان است از بازارهای هدف در فعالیت اتاق بازرگانی عنوان کرد و افزود: تام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم کالاهای تولیدی و کالاهای دانش‌بنیان را وارد بازارهای هدف صادراتی و بازارهای جدید در دنیا ازجمله اوراسیا صادرات کرده و به عباراتی کالاهای صادرات محور عرضه کنیم.

حمایت برنامه‌ریزی‌شده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه رویکرد شهرک‌های صنعتی فقط ایجاد زیرساخت نیست، اظهار کرد: اگرچه قانون تمام دستگاه‌های خدمات رسان را مکلف کرده تا خدمات را در جلوی ورودی شهرک‌ها برای حمایت و سرعت در ایجاد واحدهای صنعتی تحویل دهد، اما با همه مشکلاتی که بعضاً برای دریافت برخی خدمات هست اما سازمان صنایع کوچک هم تلاش می‌کند تا حمایت‌های بیشتر و مؤثرتری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گیرد.

مهدی محبوبی به ایجاد مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای حمایت از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان ازجمله اقداماتی است که سازمان صنایع کوچک برای حمایت از بخش تولید و کارآفرینی در سطح کشور گام‌های بلندی را آغاز کرده است.

وی با تأکید بر رویکرد حمایتی از شرکت‌های دنش بیان در سال جاری توسط شهرک‌های صنعتی گفت: برنامه‌هایی در این رابطه در جهت گسترش تعداد طرح‌های دانش‌بنیان و تحقق آن در سال جاری برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان با اشاره به فعالیت ۷۳ واحد صنعتی دانش‌بنیان و ۱۰ واحد صنعتی تحت پوشش شرکت شهرک‌های صنعتی افزود: طرح‌های دانش‌بنیان دارای فرایند و به عبارتی مورد ممیزی قرار می‌گیرند و در این فرایند به‌عنوان نوپای “یک “و سپس ” دو “و در مرحله بعد دانش‌بنیان “یک ” و سرانجام دانش‌بنیان “دو “را طی کرده که با دریافت گرید ” دو ” به‌عنوان واحد دانش‌بنیان شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه در تمام این فرایند که واحد صنعتی مکلف به داشتن مشاور است، بیان کرد: هزینه مشاوره‌ای که بعضاً هزینه‌های بالایی دارد موردحمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قرار خواهد گرفت و این هزینه‌ها از سوی شرکت شهرک‌ها به‌عنوان مشوق و بسته حمایتی از طرح‌های دانش‌بنیان، پرداخت خواهد شد.

محبوبی از ایجاد تورهای صنعتی به‌عنوان دیگر مشوق‌های حمایتی شهرک‌های صنعتی در کنار سایر مشوق‌های صنعتی نام برد و افزود: برخی‌ها فقط تصور دارند فعالیت شهرک‌های صنعتی فقط ایجاد زیرساخت برای واحدهای تولیدی و صنعتی است درحالی‌که سازمان صنایع کوچک نگاه عمیقی برای حمایت از بخش تولید و کارآفرینی دارد و در این رابطه با اتخاذ سیاست‌های تشویقی تلاش دارد تا چرخ تولید و اقتصاد کشور در شهرک‌های صنعتی با شتاب بسیار مضاعف‌تری حرکت کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ورود واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی ازجمله واحدهای دانش‌بنیان را برای ورود به بازارهای صادراتی ازجمله اهداف این شرکت در سال جاری ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون برخی از محصولات کارخانجات مستقر در شهرک‌های صنعتی در بازارهای دنیا راه‌یافته‌اند و تمام تلاش ما در سال جاری حمایت از واحدهای تولیدی و دانش‌بنیان برای به دست آوردن بازارهای بیشتر صادراتی است که در این رابطه با کمک اتاق بازرگانی گیلان این مهم تحقق خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − پنج =