احضار وزیر امور خارجه به مجلس / بدون تعارف از حقوق مردم در آبهای مرزی دفاع شود

0 15

دلخوش اباتری از احضار وزیر امور خارجه به مجلس‌ با توجه به تشدید پدیده ریزگردها در کشور خبر داد و گفت: وزارت خارجه باید بدون هرگونه تعارف از حقوق مردم در آبهای مرزی دفاع کند.

عصر کاسپین/ سید کاظم دلخوش اباتری در گفت‌وگوی خبری از نتایج تلاش‌ها برای حل معضل گردوخاک در سطح ملی و بین المجالسی را تشریح کرد و اظهار داشت: در ماه‌های گذشته مجلس پیگیری‌های زیادی انجام داد و در بحث نفوذ ریزگردها نکاتی را در جلسات علنی و غیرعلنی مطرح کرد.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس عنوان کرد: اعتقاد داریم اگر جلوی نفوذ ریزگردها به داخل کشور گرفته نشود مردم دچار بحران بیشتری خواهند شد.

دلخوش اباتری با بیان اینکه قانون اساسی در اصول متعدد مشخص کرده که کنوانسیون‌ها و موافقت‌نامه‌ها با طرفین کشورها باید اجرا و حقوق کشورها رعایت شود افزود: در بحث محیط زیست در سال‌های گذشته غفلت‌های زیادی در کشور انجام شد و مسئولان باید طبق معاهدات بین‌المللی حقوق مردم کشورمان را مورد پیگیری قرار می‌دادند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: کشورهایی مانند عراق و افغانستان و ترکیه در ارتباط با جمع‌آوری آب و ایجاد سدها قراردادهایی دارند که این قراردادها در ارتباط با رودخانه‌هایی مانند دجله و فرات و امثالهم باعث شده در حاشیه کشورمان سدهایی بسیار عظیم احداث شود که یک مورد آن احداث سدی با ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره‌سازی آب در کشور ترکیه است.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه باید از حقوق کشورمان در کنوانسیون‌های بین‌المللی دفاع کند اظهار داشت: در آینده نزدیک بحران آب را داریم و ایران یکی از خشکترین کشورهای دنیاست به طوریکه هم اینک از ۷۰۰ هزار چاه آب کشور ۵۰ درصد آن‌ها خشک شده‌اند.

دلخوش اباتری‌عدم بیابان‌زدایی در کشورهای جنگ زده‌ای مانند عراق و افغانستان را از دلایل افزایش تولید ریزگردها دانست و گفت: قیرابه‌پاشی از جمله اقداماتی است که در کشور در دستور کار قرار دادیم و اعتباراتی را هم برای مقابله با این پدیده در قانون بودجه پیش‌بینی کردیم اما این اقدامات ناکافی است.

وی خاطرنشان کرد: دو هفته پیش وزیر امور خارجه به مجلس احضار شد و توضیحاتی را درباره اقدامات وزارت خارجه در بحث ریز گردها ارائه دادند که نمایندگان قانع نشدند و تاکید کردند که این نهاد باید بدون هرگونه تعارف از حقوق مردم در آبهای مرزی دفاع کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 12 =