۹۰ درصد ارز کشور در دست دولت و حاکمیت است / عملکرد دولت در حوزه اقتصاد قابل قبول نیست

0 12

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با تأکید بر اینکه وظیفه مجلس صرفا تذکر به دولت نیست، گفت: روزی صد بار هم به دولت تذکر دهیم نتیجه نمی گیریم باید با کشورهای همسایه وارد مبادله تجاری شده و روی استفاده از ظرفیت انفالی همچون معادن تمرکز کنیم.

عصر کاسپین/ سیدکاظم دلخوش اباتری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با بیان اینکه اگر بناست مشکل اقتصاد کشور را حل کنیم، گفت: در حوزه نانو و تکنولوژی نظامی و برخی بخش ها بسیار خوب پیش رفته ایم اما حوزه اقتصاد بسیار مشکل دارد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کارکرد دولت در حوزه اقتصاد قابل قبول نیست، گفت: در برخی جاها نیز مجلس به صورت منفعل عمل می کند. در مجلس به طرح ها و لوایحی می پردازیم که در حوزه کلان نقشی ندارد. دائم تذکر می دهیم و به جایی نمی رسیم که اگر با همین شیوه پیش برویم، آینده خوبی نداریم و آسیب می بینیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره در این مورد تذکر داده اند که به دنبال پول منطقه باشید، عنوان کرد: امروز دشمنان در تحریم نقطه ضعف را پیدا کرده که همان دلار و یورو است و روی آن با عناوین مختلف کار می کنند. اگر نمی توانید روی پول منطقه کار کنید با روسیه مبادله کالا به کالا یا پولی با روبل آنها داشته باشید و یا با هند و چین وارد مبادلات تجاری کالا به کالا شده و یا با روپیه و یوان با آنها تجارت کنید که یک راهکار همین است.

دلخوش اباتری ادامه داد: برخی از مجلس در دستگاه های اقتصادی کشور ورود می کنند اما نه به نمایندگان گرفتار گزارش می دهند و کسی از موضوعات اطلاع دارد. هرچه هم به دولت می گوییم هم شرایط روز به روز بدتر می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در ادامه با بیان اینکه می گویند دولت فرمانده اقتصادی کشور است، یادآور شد: این چه فرمانده اقتصادی است که حتی در مولدسازی که حضرت آقا دستور دادند و درست بود نتوانست کاری بکند. سران قوا حق ندارند اختیاری که طبق اصول ۸۵ و ۸۶ قانون اساسی به مجلس داده شده را برای ۲ سال از این نهاد بگیرند که به خطا رفتن است و نتیجه آن بعدا دیده می شود.

وی در ادامه با طرح این سوال که مگر غیر از این است که ارز کشور از طریق نفت، پتروشیمی، معادن و صادرات کالا تأمین می شود، عنوان کرد: حدود ۸ دستگاه برای این موضوعات وجود دارد که مجلس باید آن را ساماندهی کند اما ما نمایندگان را جایی راه نمی دهند. بنده فکر اقتصادی دارم اما می بینم برخی به عنوان اقتصاد دان به جلسات دولت یا سران قوا می روند ولی نمی توانند کاری کنند.

دلخوش اباتری در ادامه با اشاره به افزایش یک شبه قیمت بنزین در دوره قبل بیان کرد: در دوره قبل هم دیدیم که شبانه قیمت بنزین را زیاد کردند اما صبح کسی گفت من خواب بودم و شخص دیگری گفت من این کار را نکردم، در نهایت هم مشخص نشد دست چه کسی بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه کنترل نرخ ارز را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ۹۰ درصد ارز کشور در دست دولت و حاکمیت است. اگر دولت نمی تواند، مجلس و هیأت رئیسه آن جلسات کارشناسی و تخصصی بگذارند و موضوع را بررسی کنند که چرا ارز در حال فرار است و روز به روز وضعیت بدتر می شود.

وی همچنین با طرح این سوال که آیا کار ما در مجلس فقط تذکر به دولت است، گفت: روزی صد بار هم تذکر دهیم نتیجه نمی گیریم. مشخص نیست پول نفت و پتروشیمی چه می شود. ما تعداد زیادی معادن داریم. قرآن هم درباره انفال تعیین تکلیف کرده که باید روی این ظرفیت ها کار کنیم. باید مبادله تجاری با کشورهای همسایه انجام دهیم.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از اینکه وزیر امور خارجه تا کنون نتوانسته یک فرد معمولی را به کشور ما بیاورد تا سرمایه گذاری شود که این ظلم است، خاطرنشان کرد: وزیر خارجه چقدر مباحثات خوب و جامع داشته است؟ خود ما نمایندگان مجلس باید بنشینیم و کارشناسی کنیم. وقت می گذرد و ما کاری نکرده ایم در حالی که می توان چند طرح به عنوان راهکار آورد و دولت را هدایت کرد. نباید منتظر این باشیم که دولت، مجلس را هدایت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =