عاقل منش رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت : تکمیل طرح جاده سلامت، رینگ دوچرخه سواران، فضای سبز و رستوران‌ این مجموعه با ساخت اصولی و مفرح از اهداف مهمی است که این کمیسیون دنبال خواهد نمود

0 8

محمد حسن عاقل‌منش رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت در اولین جلسه این کمیسیون ضمن قدردانی از اعتماد همکاران شورایی  برای تایید  تشکیل کمیسیونی با محوریت گردشگری  و همچنین قدردانی از هیات تطبیق فرمانداری رشت برای مساعدت‌های لازم گفت: خلاء وجود چنین کمیسیونی در مدیریت شهر رشت وجود داشت و هدف آن است که ضمن بازتعریفی از شناسایی ظرفیتهای گردشگری شهر رشت، نارسایی‌ها رفع شود و با بهره گیری از دانش کارشناسان در حوزه های مرتبط  به توسعه زیرساخت‌ها ، رفع نقایص و مدیریت گردشگری دسترسی یابیم.

عصرکاسپین /وی با ذکر آنکه این کمیسیون با افزایی ادارات متولی می‌خواهد برای ایام و مناسبت‌های تاریخی رشت مانند سالروز شهادت میرزا کوچک خان، روز رشت و… برنامه ریزی داشته باشد گفت: رشت شهر دارای برند جهانی خوراک است و در حوزه صنایع دستی و دیگر موضوعات نیز ظرفیت های بسیار دارد و لذا باید ضمن مغتنم شمردن این امتیازات برای جلب مخاطبان در هر حوزه زیرساخت فراهم کنیم.

 

رئیس کمیسیون گردشگری شورای رشت با اعلام آنکه‌ هم اکنون پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در رصدخانه کوشیار رشت حضور دارند، گفت این محل می‌تواند مقصدی برای گردشگری‌های علمی از سراسر کشور باشد.

وی با تاکید بر آنکه باید پهنه سوم تالاب عینک را طبق پیش بینی های بلندمدت بعنوان یک جاذبه گردشگری برای رشت مهیا کنیم گفت: تکمیل طرح جاده سلامت، رینگ دوچرخه سواران، فضای سبز و رستوران‌ این مجموعه با ساخت اصولی و مفرح از اهداف مهمی است که این کمیسیون دنبال خواهد نمود و از شهردار رشت نیز برای پیگیری مجدانه در این امر قدردانی می‌کنیم.

عاقل منش با بیان اینکه موفقیت در این راستا بستگی به تعاملات هدفمند ما خواهد داشت گفت: در هر جلسه با تعیین برنامه ، مشاورانی در همان راستا دعوت و نقطه نظرات مفید را در تمامی اجراها به کار خواهیم گرفت.

وی گفت: معتقدیم هر نوع گردشگری می‌تواند پایدار باشد.

 

لزوم پیوستگی کارها در آماده سازی تالاب عینک

 

هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون گردشگری شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره  کمبود فضاهای اقامتی در سطح رشت گفت: با یک اتحاد جمعی باید شروع به اجرای برنامه کنیم  ودر آماده سازی تالاب عینک با فراهم کردن امکانات اولیه که جلب سرمایه گذار می‌کند شروع به کار کنیم.

 

 وی اضافه کرد: این کمیسیون باید سازمانها و نهادها را برای تجمیع توانمندی گرد هم آورد و با انگیزه توسعه گردشگری گیلان مشغول به چیدمان زیرساخت شود.

رمضانی گفت: بارها شنیده‌ایم کشورهای توسعه یافته بجای فروش منابع به رونق گردشگری روی آورده اند و از این محل درآمدهای پایدار برای خود ایجاد کرده اند ؛ ما این اصل را باور نکرده ایم که می‌توان از محل گردشگری به توسعه اقتصادی پایدار رسید.

 

پیگیری مصوبات کمیسیون تا رسیدن به مرحله اجرا و لزوم قرار گرفتن رشت در گروه کلانشهرهای کشور

 

 

 نادر حسینی عضو کمیسیون گردشگری شورای رشت نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه در هر حوزه لازم است شخصی تعیین شود که مصوبات را تا رسیدن به اجرای کامل دنبال کند و در صورت بروز وقفه از اعضای شورا خواستار حمایت شود گفت: پیگیری در هر موضوع شرط اصلی انجام صحیح کار است.

وی افزود : در دوره ششم شورای اسلامی شاهد تشکیل سه کمیسیون توسعه پایدار، شهرسازی و گردشگری بوده ایم و همچنین تدوین سند راهبردی ۲۰ ساله که هم اکنون در سال اول از برنامه پنج ساله اول آن قرار داریم کار مهمی بود که در این دوره انجام شد.

حسینی در ادامه با اعلام آنکه‌ شهر رشت عملا یک کلان‌شهر است اما در ضوابط و قوانین کشوری در دسته‌بندی کلانشهر ها قرار نگرفته گفت: باید طی مذاکراتی با نمایندگان رشت ، مراجع محترم دولتی را مجاب کرده و رشت را در گروه کلانشهر های کشور قرار دهیم تا بتوان از اعتبارات کشوری برای تامین زیرساخت و توسعه شهر برخوردار شد.

وی همچنین بر لزوم ایجاد ایستگاه های گردشگری در مبادی ورودی شهر و پیاده راه فرهنگی تاکید داشت.

 

ظرفیت مهم موزه میراث روستایی برای جلب گردشگران

 

دکتر علیزاده معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز ضمن تشکر از اداره کل میراث فرهنگی برای هم افزایی های انجام گرفته، ظرفیت موزه میراث روستایی را که در ایران و جهان منحصر به امتیازات خاص است را مورد توجه قرار داد و گفت: رویدادهای بین‌المللی در شاخه های مختلف برای گردشگران برای اجرا در نظر داریم.

وی به تورهای رشتگردی رایگان در روزهای پنج شنبه اشاره داشت و گفت: بزودی تورهای رشتگردی دائمی با در نظر گرفتن اتوبوس مخصوص در رشت راه اندازی خواهد شد.

 

برنامه نویسی های یکساله برای توسعه و انجام امور گردشگری

دکتر روشن بابایی مشاور کمیسیون گردشگری شورای رشت نیز با تایید اهمیت پیگیری  اهداف تا رسیدن به نتایج گفت: برنامه های کوتاه مدت حداکثر یکساله بهتر می‌تواند ما را به نتیجه برساند و در در سال‌های آتی ریل گذاری‌های تکمیلی در همان راستا ادامه می یابد.

وی با دسته بندی گردشگرانی که در ایام سال به رشت می آیند گفت: باید برای هر دسته زیرساخت‌های مناسب داشت و به همان میزان از زیرساخت‌های اقامتی و خوراک بهره مند بود بعنوان مثال در عرضه غذا که برند جهانی شهر رشت است، علاوه بر دسترس بودن خوراک‌های سنتی، غذاهای سبز و ارگانیک، فست فود، غذاهای گران قیمت و غذاهای ارزان قیمت را برای جامعه مخاطب تامین کرد.

بابایی ادامه داد: بعنوان مثال می باید برای امروز که روز جهانی غذاست برنامه ای خاص داشته باشیم و برای باقی ایام مناسبتی ، ملی مذهبی و فصلی نیز به همین منوال برنامه دیده شود و این برنامه ها ابتدا باید روی کاغذ آورده و پیش از اجرا و پس از اجرا درج گردد و چنانکه می‌بینیم اکنون پیش بینی ها مبتی بر فراوانی رستوران ها در مرکز شهر و کافه ها در مناطق مرفه تر عینیت یافته است.

نواقص گردشگری شهر رشت در المان سازی، سازه های بصری و سازه های اطلاع رسانی

رضا صدفی مشاور کمیسیون گردشگری نیز در  این جلسه گفت: می‌خواهیم شهر گردشگری بسازیم اما در سازه های کوچک بصری در تابلوها و المان‌سازی ها  نقص هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

 
وی افزود : بعنوان مثال در خیابان تابلو زده ایم و در کوچه تابلویی نیست و خانه مورد نظر گردشگری اصلا بازدید عمومی ندارد و تابلوهای بی هدف رها شده  است و نباید گردشگر را سردرگم کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.