از مفهوم تا اطلاعات، از پارازیت تا بازخورد

0 168

عصرکاسپین / یادداشت؛ سید مسعود شفیعی جود؛
اگر مفهوم را به عنوان اولین جرقه در ذهن انسان بدانیم، می توان آن فهم بوجود آمده را به دیتا تبدیل نمود و یا اگر انسان داده‌ای را بدست آورد یا مطالعه نماید، می تواند از آن مفهومی در ذهن خود داشته باشد که این موضوع رابطه مستقیم مفهوم و داده را با یکدیگر نمایان می نماید.

مفهوم >>==<< داده

اگر مفهوم و یا داده را پردازش و پالایش نماییم می توان امری بوجود آید که آن را اطلاعات می نامیم. اطلاعات دانشی از مفهوم و یا داده می باشد و این خانش امری است مستقل از لایه قبلی که موجب تراوش ذهنی افراد می گردد. مفهوم >>==<< داده اطلاعات بوجود آمدن اطلاعات را می توان برداشت نیز قلمداد کرد که این موضوع در همین لایه می تواند دچار صدمه و ترکش شود، چه قبل از بوجود آمدن اطلاعات و چه پس از بوجود آمدن اطلاعات این صدمه و ترکش را می توان پارازیت نامید که این امر نیز می تواند خواه آگاهانه اتفاق بیفتد و خواه براثر حادثه و اشتباهی رخ دهد. پارازیت و یا تغییر اطلاعات، بخشی مهم در اطلاع رسانی می باشد که هنر رسانه در آزادی عمل و صداقت را نیز نشان می‌دهد. این بخش بیشترین تغییرات یا صداقت عمل را می تواند در حوزه اطلاع رسانی داشته باشد که برای کارگزارن در این حوزه کاری، امری است خطیر.

مفهوم >>==<< داده
پارازیت     اطلاعات      پارازیت

سپس به جهت انتشار، امری حادث می شود که از آن می توان به خروجی (خبر) یاد گرد. خروجی اطلاعات به طور کلی می تواند به طبع برخی افراد باشد و یا آن فرد یا افراد را دلخور و رنجور نماید. نمایان کردن این مسیر برای عده ای که مخاطبان موضوع می باشند به طور کلی می تواند قدرت جاذبه و یا دافعه داشته باشد.

مفهوم >>==<< داده

پارازیت    اطلاعات   پارازیت

خروجی

پس از انتشار، خروجی هر موضوعی به طور کلی می تواند دارای بازخورد باشد که این امر براساس برداشت افراد می باشد. این برداشت به‌دلیل سود و زیانی که برای افراد دارد می تواند، متفاوت باشد و بر صداقت کسی که سیکل مورد نظر را طی نموده شک و یا یقین حاصل کرد. صادق بودن در این سیکل امری حیاتی و بزرگ منشی است که سختی کار را دو چندان می نماید.

 

مفهوم >>==<< داده
پارازیت   اطلاعات   پارازیت
خروجی
بازخورد

روز روابط عمومی و ارتباطات را به همه بزرگواران این عرصه تبریک و خدا قوت می گویم
سید مسعود شفیعی جود
—————————————————————————————————————————————
مفهوم = Concept
داده = Data
اطلاعات = Information
پارازیت = Noise
خروجی = Output
بازخورد = feedback

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 6 =