از کاهش ۹/۵ درصدی جرایم نیروهای مسلح تا عیدی به سربازان فراری در مازندران

دادستان نظامی مازندران گفت: درصدی کاهش در پرونده‌های ورودی نسبت به سال ۹۷ داشتیم که حکایت از کاهش جرم دارد، به مناسبت هفته قوه قضاییه سربازان فراری که تا آخر تیرماه مراجعه کنند از مجازات معاف می‌شوند.

0 137

سرپرستی مازندران/ حجت‌الاسلام احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران به مناسبت قوه قضاییه صبح امروز در جلسه نشست خبری، درباره عملکرد سازمان قضایی نیروهای مسلح، اظهار کرد: ما به جرائم خاص نیروهای مسلح ارتش سپاه و نیروی انتظامی رسیدگی می‌کنیم، جرائم پرسنل وزارت اطلاعات در رابطه با کار با سازمان قضایی نیروهای مسلح است یگان‌های حفاظتی که اخیرا برای برخی دستگاه‌ها تشکیل شده به این سازمان واگذار شد.

وی با بیان اینکه در کل کشور میزان جرایم نیروهای مسلح آمار پایینی است، تصریح کرد:  مازندران در بین نیروهای مسلح کشور کمترین جرایم را دارد.

پورخاقان با بیان اینکه ۲۶ درصد رشد در بخش رسیدگی به پرونده‌های مانده و رسوبی را داشتیم، گفت:  ۹۵ درصد از پرونده‌های فرار از خدمت منجر به جلب و صدور حکم مجازات خواهد شد کسانی که مراجعه کنند حبس تبدیل به پرداخت جزای نقدی می‌شود.

رئیس سازمان قوه قضای نیروهای مسلح با بیان اینکه در کل ۶۰ درصد از پرونده‌های ورودی  منجر به صدور منع تعقیب یا موقوفی تعقیب می‌شود، افزود:  ۴۰ درصد از این پرونده‌ها با قرار جلب دادسری به دادگاه می‌رود، همچنین بالای ۷۰ درصد منجر به صدور رأی محکومیت می‌شود.

وی ادامه داد: در این بخش ۳۰ درصد هم برائت می‌گیرند، افراد می‌توانند از دادستان کل کشور اعاده دادرسی بکنند که فرآیند دیگری است.

پورخاقان متذکر شد: درباره اهانت به یک فرد نظامی همچون یک سرباز یا نگهبان به حبس از دو ماه تا یک‌سال محکوم می‌شود، در مقابل این مجازات ماده ۶۰۹، می‌گوید هر کس با توجه به سمت یکی از رؤسای سه قوه توهین کند به سه تا ۶ ماه حبس محکوم می‌شود که نشان دهنده اهمیت جایگاه نیروهای مسلح است.

وی یادآور شد: غیر از بحث فرار از خدمت نیروها که عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد، سهل‌انگاری منجر به ایراد خسارت به اموال نظامی مجازاتی از ۶ ماه تا ۳ سال حبس را دارد که این میزان بیشترین جرمی است که توسط نیروها صورت می‌گیرد.

در ادامه رحیم رحیمی میلاشی دادستان نظامی استان مازندران بیان کرد: امنیت قدرت و اقتدار هر کشوری مدیون سلامت نیروهای مسلح است، به‌دلیل حساس بودن مأموریت‌های نیروهای مسلح قانون مجازات‌شان عمومی نیست سخت و سنگین است، نیروهای مسلح کشور ما با دیگران فرق دارند، اینکه زیر سایه مقام والای رهبری هستند.

وی افزود: این سازمان دادسرا و دادگاه دارد، همان وظایف دادستان انقلاب را دادستان نظامی دارد، نظارت بر رفتار نیروها و تعامل دو سویه از وظایف دادستان است، مأموریت این نیروها سخت است ابزارشان جنگی و کشنده است بیشتر نیروها جوان و کم تجربه هستند باید در کمترین زمان بهترین تصمیم را بگیرند.

رحیمی عنوان کرد: سرلوحه کار ما پیشگیری از وقوع جرم است، چرا که ارتکاب جرم عواقب بد و گاهی جبران‌ناپذیری دارد، در طول ۲۲ سال ۸۰۰ پیشگیری از وقوع جرم و ۸۰ پژوهش در سطح کشور داشتیم، تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه و همچنین کمیسیون‌های قضایی با هدف پیشگیری از وقوع جرم داشتیم.

دادستان نظامی استان مازندران بیان کرد: آموزش نیروهای مسلح را برای یکی از تصمیمات مهم برای پیشگیری از وقوع جرم بود که در سال ۹۸، به  ۱۸ هزار و ۷۴۱ نفر در مجموع ۴۲ هزار و ۸۴۲ نفر ساعت آموزش داده شد که در مجموع ۲۷ درصد افزایش داشتیم، ۹/۵ درصد کاهش پرونده ورودی نسبت به سال ۹۷ داشتیم که حکایت از کاهش جرم دارد.

این مسؤول تأکید کرد: در استان مازندران، در صورت مشاهده هر جرم در خصوص نیروهای مسلح می‌توانند با شماره ۰۹۹۲۵۸۷۵۶۷۰ تماس حاصل کنند، همچنین به مناسبت هفته قوه قضاییه، سربازان فراری که تا آخر تیرماه مراجعه کنند از مجازات معاف می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =