رشادت‌های شهید دوران بهترین الگو و دستاورد برای دستگاه دیپلماسی

مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: عملیات بغداد و رشادت‌های شهید عباس دوران می‌تواند بهترین الگو و دستاورد برای دستگاه دیپلماسی کشور باشد.

0 67

سرپرستی مازندران/ امیر سرتیپ خلبان غلامحسین چیت‌فروش در جمع دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری در اردوگاه کوهستان اظهار کرد: جانفشانی‌ها، ایثارگری‌ها و توان بسیار بالای نیروی هوایی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس مثال‌زدنی بود و امروز این توان چندین برابر و بازدارنده شده است.

مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس صدام قصد داشت کنفرانس کشورهای غیرمتعهد را با حضور ۱۲۰ کشور در بغداد برگزار تا به ایران اسلامی فشار وارد کند اما خلبانان جمهوری اسلامی و خصوصا شهید عباس دوران با رشادت‌های خود این نقشه صدام را خنثی کردند.

چیت‌فروش با اشاره به اینکه ما در جنگ از ۱۶ کشور دنیا اسیر داشتیم، تصریح کرد: رژیم صدام در جنگ هشت ساله بارها از اتحاد ملت ایران اسلامی، نیروهای مسلح و رهبری داهیانه حضرت امام(ره) شکست مفتضحانه‌ای خورد.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های نقدی و تسلیحاتی از کشورهای مختلف دنیا به ارتش عراق سرازیر می‌شد اما خلبانان جمهوری اسلامی با رشادت مقابل آنها ایستادگی کردند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در خصوص عملیات بغداد فرمودند اگر ما این جریان را در کتاب‌ها می‌دیدیم یا می‌شنیدیم و از نزدیک نمی‌دیدیم فکر می‌کردیم این حرکت شهید عباس دوران یک افسانه است.

یادگار هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه هوایی باید برای موفقیت، رشادت‌های خلبانان گذشته را مطالعه کنند، افزود: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی عاشقانه کار کردند و برای عملیات‌ها از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

چیت‌فروش با بیان اینکه تکلیف دانشجویان جدید در ادامه راه گذشتگان سنگین است، گفت: جوانان رشید اسلام ادامه دهنده راه قهرمانانی مانند شهید عباس دوران باشند و اینچنین عاشقانه برای دین، میهن و مردمانشان جانفشانی کنند.

وی با بیان اینکه شهید عباس دوران یک اسطوره در نیروی هوایی است، ادامه داد: شهید دوران برای عملیات‌ها داوطلب می‌شد و در عملیات‌ها جسورانه عمل می‌کرد.

فرمانده اسبق مجتمع اوج نهاجا بیان کرد: ولایتمداری، رشادت‌ها و ایثارگری‌‌ها، شهید دوران را در تاریخ و دفاع مقدس ماندگار کرد و او برای ما و جوانان بهترین الگو است.

چیت‌فروش در پایان گفت: عملیات بغداد و رشادت‌های شهید عباس دوران می‌تواند بهترین الگو و دستاورد برای دستگاه دیپلماسی کشور باشد.

به گزارش عصرکاسپین، عملیات بغداد نام عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلال جنگ ایران و عراق در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۶۱ برفراز بغداد، پایتخت عراق انجام شد. این عملیات با دو فروند فانتوم F-4E به منظور ناامن نشان دادن حریم هوایی بغداد با هدف جلوگیری از برگزاری اجلاس سرانِ جنبش عدم تعهد در بغداد انجام شد. در این عملیات خلبانان ایرانی موفق شدند پالایشگاه الدوره را با بمب‌های ام‌کی۸۲ بمباران کنند. هواپیمایی که محمود اسکندری و ناصر باقری آن را هدایت می‌کردند، هرچند مورد اصابت قرار گرفت اما توانست به ایران بازگردد. اما هواپیمای سرهنگ عباس دوران در نتیجه اصابت موشک رولند به شدت آسیب دید و کمک وی، منصور کاظمیان با چترِ نجات از هواپیما بیرون پرید ولی عباس دوران به مسیر ادامه داد و با هواپیما در یکی از میدان‌های نزدیک هتل الرشید سقوط کرد و به شهادت رسید تا اجلاس سران جنبش غیرمتعهد لغو شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − یک =