لزوم جهش عزم و اراده در کنار جهش تولید

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید بر عزم تولید، گفت: شناسایی موانع تولید در بخش مولد در راستای جهش تولید ضرورت دارد، سود بانکی باید در چرخه تولید وارد شود، کهنگی و فرسودگی ماشین‌آلات مانع دیگری است که در بلند مدت رفع خواهد شد.

0 88

سرپرستی مازندران/  آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، امروز در سومین جلسه شعار سال “جهش تولید” با حضور مسؤولان استانی اظهار کرد: برگزاری این جلسه در وضعیت کرونا به معنای اهمیت این موضوع است،امسال در کنار جهش تولید نیازمند جهش عزم و اراده هستیم.

*لزوم جهش عزم در راستای تحقق جهش تولید

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه جهادی جهش تولید در استان، خاطرنشان کرد: شناسایی موانع تولید در بخش مولد در راستای جهش تولید ضرورت دارد، سود بانکی باید در چرخه تولید وارد شود، کهنگی و فرسودگی ماشین آلات مانع دیگری است که در بلند مدت رفع خواهد شد.

محمدی‌لائینی افزود: حذف مجوزهای دست و پاگیر مسیر تولید را هموار می‌کند، مشکلات از دیگر دردول‌های تولیدکنندگان است که از مسؤولان می‌خواهم توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرساخت‌های لازم در جهت تحقق شعارهای اقتصادی مقام رهبری باید محیا شود.

*راهکارهای تأمین ارز در اولویت باشد 

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران هم یادآور شد: برنامه‌های عملیاتی زمان‌بندی شده در مسیر جهش تولید را در دستور کار داریم، اگرچه در معرض شدیدترین تحریم‌ها قرار داریم، تلاش کشور در مسیر تأمین ارز است، همچنین ویروس کرونا بخش خدمات را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: موانع تولید در کارگروه‌ها مطرح خواهد شد، بخش خصوصی و بخش دولتی اختلاف نظرهایی دارند، در مجموع می‌توان گفت در بخش صادرات استان ظرفیت بیشتری داریم در این راستا در بخش حمل و نقل هزینه‌هایی در این حوزه، را مدنظر قرار دادیم تا انباشت کالا منجر به صادرات شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه تغییر محصول در بخش صادرات مؤثر ولی زمان‌بر است، گفت: مشکلات در پی جنگ نرم را داریم، که باید به سختی به تأمین ارز روی بیاوریم، موانع سرمایه‌گذاری در مازندران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*لزوم استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی

علی بابایی‌کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم، در این جلسه با اشاره به آسیب‌هایی که به بسیاری از کسب و کارها در پی شیوع کرونا، وارد شد، از مسؤولان درخواست کرد تا با رایزنی با بانک‌ها، اقساط معوقه را سه ماه به عقب بیندازند.

وی یادآور شد: تأمین ارز راهکارهای متعددی دارد، تأمین از محل صادرات با جایگزین کالای نفتی، افزایش توان رقابت کالاهای داخلی در بازار خارج، بررسی چرایی موانع کالاهای صادراتی و استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی از جمله این راه‌ها است.

*ما گوش شنوای مشکلات استان در بخش تولید هستیم

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم، هم گفت: بخش مهمی از مشکلات مسؤولان در بخش موانع تولید باید در سطح ملی حل شود، از این رو ما گوش شنوای مشکلات استان در بخش تولید هستیم، شاهد اختلافات بخش خصوصی با بانک مرکزی هستیم، که در حال پیگیری است.

*حرکت در هفت محور با اجرای ۲۲ برنامه در سازمان صمت

در ادامه حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت در مازندران گفت: جهش تولید در بحث کشاورزی، صنعت و گردشگری باید صورت بگیرد، ما هفت محور، شامل؛ توسعه و تعمیق ساخت داخلی، مدیریت واردات و توسعه صادرات، توسعه معادن و صنایع معدنی  توسعه فناوری محصولات دانش‌بنیان، مدیریت بازار و محصولات لجستیک، بهبود فضای کسب و کار، تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری را مبنای حرکت در مسیر تولید قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه در مازندران ۹۹ درصد تولیدات صنعتی توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: کمک ما در این بخش تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری خواهد بود، ما ۲۲ برنامه برای جهش تولید ارائه دادیم، توسعه واحدهای تولیدی با صدور ۲۱۵ پروانه‌های بهره‌برداری جدید در سال جاری همراه خواهد بود، که تعدادشان برای ما مهم نیست، حجم واحدها باید بزرگ شود.

*اشتغال‌آفرینی با راه‌اندازی واحدهای تعطیل

قوانلو اعلام کرد: در سال جاری ۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال جدید خواهیم داشت، هر ساله هزار پروانه در بخش صنعت به بهره‌برداری می‌رسد، امسال دو برابر خواهد شد، راه‌اندازی واحدهای تعطیل برنامه بعدی ما است، ما ۵۹۵ واحدهای شهرک‌های تعطیل صنعتی و همین نسبت را هم در واحدهای بیرون داریم، چون واحدها کوچک بودند تحت فشارهای اقتصادی قرار گرفتند.

رئیس سازمان صمت مازندران، عنوان کرد:  پارسال ۱۲۵ واحد صنعتی را راه‌اندازی و امسال ۸۵ واحد و حدود ۵۰ واحد در بیرون را در دستور کار داریم که کار سختی است‌، همچنین چون قیمت زمین بالا هست، در واحدهایی که تعطیل می‌شود مدیران به دنبال راه‌اندازی نیستند چون واحد راکد هم ارزش افزوده پیدا می‌کند.

این مسؤول اضافه کرد: شناسایی و جایگزنی حدود ۲۵ محصول وارداتی در سطح استان، را خواهیم داشت، همچنین مدت زمان صدور مجوزها را به حدود سه و نیم روز رساندیم، قرار است به یک روز برسد، سعی داریم مدت زمان ارائه جوازهای صنفی از ۴۵ به ۲۰ روز کاهش بدهیم، سهم اشتغال را از ۲۸ درصد به ۲۹ درصد افزایش خواهیم داد، یک درصد مساوی با ایجاد ۱۲ هزار شغل است،

وی متذکر شد: تنها الزامی که می‌خواهیم هماهنگی و همراهی همه دستگاه‌ها است، حدود یک میلیارد دلار باید تأمین ارز برای بخش‌های صنعتی داشته باشیم، در بخش سرمایه در گردش ۱۳ هزار میلیارد تومان نیاز بخش صنعت ما است.

*صادرات استان ما با نام استان ثبت نمی‌شود

در ادامه عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازگانی در استان مازندران ابراز کرد: صادرات سه ماهه ما در مازندران،  ۲۵۵ هزار تن نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افت داشتیم، علت آن عدم صادرات در قالب سیمان است.

وی تصریح کرد: ۲۱۰ میلیون دلار صادرات استان ما به نام استان ثبت نشد که دلسردی برای صادرکنندگان را در پی داشت، در مازندران تعداد کسانی که ارز را به چرخه برنگردانند بسیار کم است، ولی ظرفیت در بخش صادرات بسیار بالا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 5 =