«آی وی آی جی» در لیست داروهای حمایتی وزارت بهداشت برای درمان کرونا نیست

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: داروی ای وی ای جی بر اساس پروتکل وزارت بهداشت برای درمان کرونا نباید استفاده شود.

0 521

سرپرستی مازندران/ متقاضی برای مصرف داروی آی وی آی جی برای درمان کرونا در استان مازندران افزایش پیدا کرده است.

 به صورت کلی این دارو برای درمان بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، پورپورایترومبوسیتوپنیک ایمنی، لوسمی لنفوسیتیک مزمن سلول‌های B، سندرم کاواساکی، جلوگیری از عفونت در کودکان مبتلا به ایدز و در پیوند مغز استخوان به منظور کاهش احتمال بروز و شدت عفونت سیستمیک و کاهش واکنش میزبان بر علیه پیوند  باید مصرف شود اما مشاهده شده است که این دارو توسط برخی از پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز استفاده می‌شود.

در همین ارتباط محمدرضا شیران معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهار کرد: درمان کرونا بر اساس پروتکل تهیه شده از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود و همه داروها درمان کرونا تحت پوشش بیمه است.

وی با اعلام اینکه داروی آی وی آی جی بر اساس پروتکل وزارت بهداشت در لیست داروهای حمایتی وزارت بهداشت برای درمان کرونا قرار ندارد، گفت: بعضی از پزشکان این موارد را رعایت نکرده و این بر اساس پروتکل وزارت بهداشت تخلف محسوب می‌شود.

شیران با اعلام اینکه این دارو برای بیماران خاص و داروی بیمارستانی محسوب می‌شود، گفت: افرادی که باید از این دارو استفاده کنند از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

وی با اعلام اینکه منبع این دارو محدود است، گفت: کسانی که در درمان کرونا رفتار خارج از پروتکل دارند مشکلاتی برای بیماران داری نقص ایمنی ایجاد می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره نحوه حمایت بیمه‌ها برای داروی ای وی ای جی، گفت: بیمه زمانی تجویز این دارو برای بیماران کرونا را مورد حمایت قرار می‌دهد که در غالب طرح‌های تحقیقاتی باشد.

وی با اعلام اینکه تجویز داروی آی وی آی جی برای درمان کرونا غیر قانونی و تخلف است، گفت: برای درمان کرونا نباید خارج از پروتکل اقدام شود.

شیران در ارتباط با تولید شربت گیاهی که اخیرا توسط برخی از رسانه‌ها در استان اعلام شده است، گفت:تاکنون این دارو در سازمان غذا و دارو تایید نشده است، مجریان و تولید کنندگان این شربت برای پروژه تحقیقاتی مجوز فعالیت گرفته بودند، عده‌ای سوءاستفاده کرده و شربت‌ها را در خارج از شبکه به قیمت‌های گزافی فروختند که دو نفر از افراد شناسایی شدند و به تخلفات اداری معرفی شدند.

وی در ارتباط با اختلاف قیمتی برای فروش ماسک در داروخانه‌ها با قیمت اعلام شده وجود دارد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی مقرر شده بود که سازمان صمت مواد اولیه را با قیمت دولتی در اختیار تولید کنندگان ماسک قرار دهد و نسبت به تعیین نرخ مصوب اقدام کند که این تعهدات در استان عملیاتی نشده تولید کنندگان ماسک وقتی مواد اولیه را به صورت آزاد دریافت می‌کنند، نمی‌توانند مطابق نرخ مصوب به فروش برسانند.

شیران اضافه کرد: مقرر شد که سازمان تجارت نسبت به تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان ماسک اقدام کند و پس از آن نرخ مصوب فروش ماسک در داروخانه‌ها اجرایی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 14 =