کم‌توجهی به موضوع آبخیزداری؛ شیوه‌ تولید محصولات کشاورزی در گیلان سنتی است

0 48

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان کم‌توجهی به موضوع آبخیزداری را از چالش‌های استان اعلام کرد و گفت: شیوه‌های تولید محصولات کشاورزی در گیلان سنتی است.

عصر کاسپین/ وحید خرمی با اشاره به اقدامات اثربخش شرکت آب منطقه‌ای گیلان در پنج ماهه نخست امسال در راستای تحقق اهداف مورد نظر و پشتیبانی از کشاورزی استان را با تأمین به‌موقع و مناسب آب زراعی اظهار داشت: کم توجهی به موضوع آبخیزداری از چالش‌های شرکت آب منطقه‌ای گیلان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه فرسودگی شبکه‌های آبیاری از دیگر مشکلات و چالش‌هایی است که این شرکت با آن مواجه است عنوان کرد: با وجود تمام مشکلات شرکت‌ آب منطقه‌ای گیلان همواره سعی کرده ضمن اتخاذ تمهیداتی برای رفع موانع موجود در راستای عمل به رسالت خود به نحو بهینه‌ای عمل کند.

خرمی از مشکلاتی نظیر مشخص نبودن جایگاه و ارزش واقعی آب بهاء و یا محدودیت اعتبارات عمرانی در استان گیلان سخن گفت و با اشاره به اینکه اهرم مناسب حقوقی جهت وصول به موقع آب بهاء تعریف نشده است افزود: با توجه به تعدد رودخانه‌های گیلان برای مطالعه و تعیین حدحریم و بستر این رودخانه‌ها اعتبار قابل توجهی نیاز است.
وی جبران و رفع کمبود منابع آبی حوضه سفیدرود را در صورت تأمین اعتبار مناسب در راستای عملیاتی کردن طرح‌های تأمین آب در محدوده حوضه‌های داخلی گیلان با توجه به پتانسیل‌های موجود را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: ساخت سدهای لاستیکی از جمله اقداماتی است که شرکت آب منطقه‌ای گیلان اهتمام خوبی در مورد آن دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان بهره‌برداری صحیح از آب‌های سطحی و دست نزدن به سفره‌های زیر زمینی جهت تأمین آب شرب و کشاورزی را از جمله رویکردهای این شرکت اعلام کرد و بیان داشت: در این راستا ساخت سدهای مخزنی نظیر سد پلرود، شفارود، لاسک و سد دیورش در استان گیلان در دستور کار قرار گرفته است.

خرمی ظرفیت سد سپیدرود را بیش از یک میلیارد متر مکعب که دو میلیارد متر مکعب آب در آن مدیریت می‌شود دانست و با اشاره به اینکه این سد جایگاه مهی در گیلان دارد خاطرنشان کرد: سد سفیدرود آب کشاورزی ۱۷۲ هزار هکتار را تأمین می‌کند و از طرفی سد شهر بیجار نیز تأمین آب ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت گیلان را بر عهده دارد.

وی مهم‌ترین کارکردها و مزیت‌های سدسازی در استان گیلان را علاوه بر تأمین آب زراعی مخصوص فعالیت‌های زراعی و کشاورزی برشمرد و در تشریح بیشتر این مطلب عنوان کرد: سد سازی در استان گیلان به دلیل پر بارش بودن آن موجب می‌شود کمتر از سفره‌های زیرزمینی آب استان برداشت شود بنابراین بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان ساخت سدهای مخزنی در استان با رعایت کامل نکات زیست‌محیطی را امری لازم و ضروری ارزیابی کرد و افزود: توسعه زیرساخت‌ها، لایروبی آب بندان‌ها و اصلاح دریچه مسیر انتقال از جمله راهکارهای مورد نیاز جهت کاهش و جلوگیری از هدر رفت آب محسوب می‌شود که در دستور کار قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − شش =