اشتغال پنهان ، اقدامی ناصواب برای استفاده من غیرحق از مقرری بیمه بیکاری

0 10

کارگروههای فنی و کمیته های شناسایی اشتغال پنهان مقرری بگیران بیمه بیکاری برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در شعب و کارگزاری های تامین اجتماعی گیلان فعال هستند .

عصر کاسپین/ محمد هرمزی معاون تعهدات بیمه ای تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه هرچند اشتغال و افزایش آمار آن بعنوان یکی از شاخص های توسعه و ستونهای زیربنایی برای رونق اقتصادی از عوامل موثر در مبانی رشد و بالندگی جامعه محسوب میگردد افزود : همانگونه که شغلهایی همچون قاچاق ، دلالی و از این دست میتواند در نظام اقتصادی ایجاد خلل نماید ، اشتغال پنهان برای افرادی که بواسطه بیکاری از حمایتها و تعهدات قانونی از قبیل مقرری بیمه بیکاری برخوردار میگردند نیز میتواند سبب لطمه و شکل گیری سوء استفاده قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قریب به ۸۰۰۰ نفر در استان گیلان از مقرری بیمه بیکاری استفاده مینمایند اظهار داشت : موارد بسیاری وجود دارد که افراد به بهانه هایی همچون عدم تکافوی نیازهای معیشتی ، با اشتغال پنهان عملاً نقض قوانین را انجام میدهند .

معاون تعهدات بیمه ای تامین اجتماعی گیلان با پذیرش شرایط سخت اقتصادی در سالهای اخیر ، اذعان داشت : قانون بیمه بیکاری مقرری مربوطه را برای افرادی که بدون اراده کار خود را ازدست داده و در جای دیگری نیز مشغول نگردند پیش بینی نموده و در واقع این دوره فرصتی است برای جستجوی کار مناسب برای فرد بیکار و مقرری پرداختی بمنزله جبرانی برای ازدست دادن درآمدها تلقی میگردد ولی تبانی و هماهنگی بین کارگر و کارفرما از یکسو و اشتغال های پنهان و اعلام نشده سبب شکل گیری مسیرهای ناصواب برای بهره برداری از این قانون میگردد .

محمدهرمزی با تاکید بر اینکه رعایت قانون و انجام تکالیف در قبال آن یک وظیفه همگانی است افزود : همانگونه که اشتغال اتباع خارجی فاقد مجوز در واحدهای کارگاهی غیرقانونی است ، استفاده از مقرری بگیران بیمه بیکاری با تکیه بر حربه های فشار بر آنها جهت عدم پرداخت بیمه و دادن دستمزد اندک ، در حال تبدیل شدن به ابزاری در دست برخی سودجویان است که باید در اسرع وقت برای آن تدابیر مناسب اندیشیده شود .

وی با اشاره به افزایش روزافزون مصارف تعهداتی در تامین اجتماعی گیلان ، با بیان اینکه هزاران نفر در طی ماه در حال دریافت دامنه گسترده ای از انواع تعهدات بلندمدت و کوتاه مدت هستند خاطر نشان ساخت ارائه خدمت به ذینفعان واجد شرایط رسالت و وظیفه ای سازمانی است ولیکن به منظور صیانت از منافع بیمه پردازان و برخوردارشوندگان واقعی و مستحق این تعهدات ، کمیته ها و کارگروههای فنی در شعب استان تشکیل گردیده است .

معاون تعهدات تامین اجتماعی گیلان با تاکید بر حق الناس بودن منابع سازمان ، استفاده از هرگونه خدمت درقالب برداشت من غیرحق افراد به نام تعهدات را مصداقی از کلاهبرداری و دست درازی به حقوق سایرین قلمداد نموده و اظهار امیدواری نمود تا این نکته بعنوان یک اصل اخلاقی اعتقادی مورد توجه مخاطبان قرار گیرد .

محمد هرمزی همچنین از تسهیلات و تدابیر سازمان برای کارفرمایانی که تمایل به بکارگیری مقرری بگیران بیمه بیکاری در چارچوب تعیین شده دارند خبر داده و آنرا گامی موثر و اندیشه ای متعالی برای کسب منافع طرفین ( کارفرما و بیمه شده ) با رعایت حقوق سازمان تامین اجتماعی و ذینفعان آن دانست . 

شایان ذکر است در سالجاری ماهانه بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان تعهدات بیمه ای در کنار ارقام خدمات درمانی در حالی به بیمه شدگان و مستمری بگیران گیلانی ارائه شده است که منابع درآمدی تامین اجتماعی استان کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان در هر ماه بوده است .  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 13 =