سبقت چشمگیر «گیلان» در واکسیناسیون کرونا از همه استانهای کشور

0 17

آمار تفکیکی واکسیناسیون در استان‌های کشورمان حکایت از پیشتازی «گیلان» در تزریق دوز اول و دوز دوم واکسن در کشورمان دارد در حالی که وضعیت در سه استانی که قعر نشین آمار‌ها بودند، به روال سابق باقی مانده!

عصر کاسپبن/ بر اساس آمار تفکیکی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در استان‌های کشورمان، تا عصر امروز بالغ بر ۹۰ میلیون و ۲۸۶ هزار دوز انواع واکسن تزریق شده که از این میزان، بالغ بر ۵۳.۶ میلیون دوز اول بوده و افزون بر ۳۶.۶ میلیون دوز دوم. اعدادی که نشان از تزریق دوز اول واکسن به افزون بر ۷۹ درصد جامعه هدف واکسیناسیون در کشورمان و همچنین تکمیل واکسیناسیون بیش از ۵۴ درصدی در کشورمان دارد.

روند قابل قبول واکسیناسیون در کشورمان که زمانی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم یک هفته قبل، تنها ۴۵ درصد از جامعه هدف واکسیناسیون در کشورمان به طور کامل علیه ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ واکسینه شده بودند، در حالی که این عدد امروز به ۵۴ درصد رسیده است. اتفاقی که به شدت دلگرم کننده است، به ویژه اگر بدانیم موج ششم شیوع بیماری پیش رویمان قرار دارد.

 

اما وضعیت واکسیناسیون در استان‌های مختلف کشورمان چگونه است؟ این سوالی است که کنکاش در جدول زیر به نتایج جالب توجهی پیرامون آن منجر می‌شود از جمله اینکه استان «گیلان» که هفته قبل رتبه دوم را در تزریق دوز اول واکسن بعد از «هرمزگان» در اختیار داشت، به رتبه اول در این جدول رسیده و بالغ بر ۸۷ درصد ساکنانش به برنامه ملی واکسیناسیون پیوسته‌اند.

این در حالی است که بر اساس آمار‌های اعلام شده، تزریق دوز اول واکسن در بیش از نیمی از استان‌های کشورمان (۱۶ استان) از مرز ۸۰ درصد عبور کرده است. وضعیتی قابل توجه که نقطه مقابل آن را در سه استان «سیستان و بلوچستان»، «کردستان» و البته «قم» می‌توان دید که کمترین میزان استقبال از تزریق واکسن را از خود نشان داده‌اند، به ویژه در قم که تنها ۶۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ ساله اش دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند!

اوضاع وخیم این سه استان و به طور ویژه قم (که برخلاف کردستان و سیستان و بلوچستان که استانی مرزی هستند، در مرکز کشورمان واقع شده است)، زمانی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم از حیث تکمیل واکسیناسیون نیز این سه استان قعرنشین جدول هستند و کمتر از ۴۰ درصد جامعه هدف شان دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.

 

موضوعی که می‌بایست برای رفع آن تدابیری ویژه در دستور کار قرار گیرد تا پیش از آنکه موج بعدی شیوع ویروس کشور را در برگیرد، اوضاع در این مناطق بهبود بیابد وگرنه شاهد وقوع اتفاقاتی ناگوار در این استان‌ها خواهیم بود و نظام درمان در این مناطق فشار زیادی را متحمل خواهد شد. شرایطی که البته در قم وخیم‌تر خواهد بود، چراکه این استان در شاهراه ارتباطی بسیاری از استان‌ها با یکدیگر قرار دارد.

این در حالی است که گیلانی‌ها با حضور چشمگیر در واکسیناسیون توانسته اند طی یک هفته اخیر، از رتبه سوم به رتبه نخست دریافت دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون در میان استان‌های کشورمان صعود کرده و افزون بر ۶۳.۵ درصد از شهروندان این خطه علیه کووید ۱۹ کامل واکسینه شده اند. شرایطی تقریبا مشابه با استان‌های آذربایجان شرقی و فارس که وضعیت بسیار مطلوبی در واکسیناسیون دارند.

 

نکته قابل تامل در این میان، اتمام واکسیناسیون بیش از نیمی از جمعیت بالای ۱۲ سال در ۲۳ استان کشورمان است با این یادآوری که نرخ واکسیناسیون در ۱۶ استان کشورمان بالغ بر ۵۵ درصد است. اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد اگر اوضاع واکسیناسیون در استان‌های قم، سیستان و بلوچستان و کردستان بهبود بیابد، جهشی بزرگ در واکسیناسیون در کشورمان رقم خواهد خورد و اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص محقق خواهد گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =