نقش پررنگ جبهه رسانه در انتفاضه «جهاد تبیین»

0 28

یادداشت؛ حمیدرضا دنیادیده

در انتفاضه جهاد تبیین نقش خبرنگاران بسیار سنگین‌تر از دیگر اقشار و گروه‌های مدنی است چراکه با این فرمان تاریخی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) یک خبرنگار، یک فعال رسانه‌ای و یا یک کاربر مجازی باید در جبهه حقیقت با مقاومت رسانه‌ای، روایت صحیح، واقعی، منصفانه، اقناعی در مقابل سیاسی‌کاری، جوسازی، سیاه نمایی، تحریفات، انحرافات و آماج تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی بجنگد.

عصر کاسپین/ حمیدرضا دنیادیده فعال رسانه‌ای گیلان در یادداشتی نوشت: «امروز نیز مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آفرین نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین است». این فرمایشات، شاکله فرمانی است که امام خامنه‌ای-رهبری معظم انقلاب اسلامی برای چندمین بار متوالی آن را تکرار کردند و اکنون نوبت جوانان به‌ویژه صاحبان رسانه، مطبوعات، جراید و خبرنگاران است که میدان‌داری کنند.

رهبری معظم انقلاب اسلامی با اشاره به گسترش انواع رسانه‌ها در بسترهای مختلف، سیاست قطعی رسانه‌های معاند اسلام و ایران را تحریف واقعیت‌ها با بکار بستن دروغ‌های حرفه‌ای دانستند و فرمودند که دشمن برای اجرای این سیاست، با بزک کردن چهره زشت و فاسد رژیم طاغوت و پوشاندن خیانت‌های آن‌ها، حتی به دنبال تزیین و آرایش تصویر سراپا جنایت ساواک هستند و در مقابل، با مخدوش کردن چهره انقلاب و امام بزرگوار، پیشرفت‌ها، حقایق و نقاط مثبت انقلاب را کاملاً کتمان و نقاط ضعف را صدها برابر بزرگ‌نمایی می‌کنند، بنابراین در مقابل این تهاجم رسانه‌ای، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است.

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بخش دیگری از توصیه‌های خود نیز بیان داشتند که وظیفه همگان به‌ویژه مسؤولان و متولیان رسانه ملی و صاحبان انواع رسانه‌‌ها به میدان آمدن و روایت صحیح پیشرفت‌ها و خدمات بزرگ انقلاب اسلامی است.

به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی، کارهای بزرگ و حماسه‌آفرین در طول این چند دهه در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی، دفاعی و امنیتی رقم خورده است اما به علت کم‌کاری‌ها، انعکاس و خبر چندانی از این اقدامات حیرت‌آور در مجموعه رسانه‌ای کشور وجود ندارد، درحالی‌که هر یک از آن‌ها سرفصلی برای جهاد تبیین است.

بیانات دائیانه رهبری معظم و معزز انقلاب اسلامی، محوری را در میدان و معرکه جهاد گشوده که ابتدا باید همه دست‌اندرکاران خبر و رسانه بامطالعه دقیق از ظرفیت‌ها و چالش‌ها، خوراک فکری و محتوای رسانه‌ای درخور با اقدامات انجام‌شده را تولید و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت رسانه‌ای در جامعه منتشر کنند.

تولید محتوا در نظام رسانه‌ای کشور و رویارویی با اغواگری‌ها و تبلیغات سوء نظام از سوی کشورهای غربی، عربی و عبری می‌طلبد ابتدا انسجام مثال‌زدنی از سوی اهالی رسانه ایجاد و در تولید اخبار و اطلاعات مفید در برابر جریان منحرف، ضدانقلاب، دروغ‌گو، خنّاس و توطئه‌گر، آرایش آفندی بگیرند.

تشکیل قرارگاه‌های جهاد تبیین در هر رسانه، ایجاد کمیته‌های جهاد تبیین در مجموعه‌های روابط عمومی سازمان‌ها و ادارات، تبدیل و گسیل فعالان مجازی به راویان صف مقدم حقیقت و صدها اقدام مبتکرانه و خلاقانه از جنس رسانه و تولید محتوا، امروزه نیاز جامعه بوده و می‌تواند به تحقق صریح و سریع منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی در رویارویی با پروپاگاندای رسانه‌ای دشمن در گام دوم انقلاب اسلامی مثمر ثمر واقع شود.

جهاد تبیین مبانی معرکه شهادت را برای اصحاب رسانه و خبرنگاران گسترش داده و اکنون سربازان و افسران جبهه رسانه و خبرنگاران، فرمان امام خامنه‌ای را یک فتوای فقهی تلقی می‌کنند و می‌توانند در این راستا با نثار خون، جان و آبرو میدان رسانه را متحول و موجب خوشنودی امام امت را فراهم کنند.

شناخت دشمن و آلات و ابزار آن، شناخت ظرفیت‌های موجود و نواقص، رویارویی حقیقت با تحریف و انحراف و ضرورت به‌کارگیری از مهندسی فکر در این رابطه، دفت نظر در جریان سازی ها و پیشگیری از قضاوت‌های ناصواب، بهره‌گیری از قوه تبیین و تبیّن و همچنین استفاده از تاکتیک و تکنیک‌های نخبگان و فرهیختگان، بهره‌گیری از تجارب گذشته و احیای امید و پمپاژ آن در جامعه مبتنی بر واقعیت‌ها، معرفی قهرمانان و پیشگامان عرصه‌های نبرد درصحنه‌های اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و … از الزاماتی است که در جهاد تبیین باید به آن توجه شود.

در انتفاضه جهاد تبیین نقش خبرنگاران بسیار سنگین‌تر از دیگر اقشار و گروه‌های مدنی است چراکه با این فرمان تاریخی امام خامنه‌ای یک خبرنگار، یک فعال رسانه‌ای و یا یک کاربر مجازی باید در جبهه حقیقت با مقاومت رسانه‌ای، روایت صحیح، واقعی، منصفانه، اقناعی در مقابل سیاسی‌کاری، جوسازی، سیاه نمایی، تحریفات، انحرافات و آماج تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی بجنگد.

و اما نکته پایانی خطاب به همکاران رسانه‌ای و فعالان خبری! مستحضر هستید بنا بر روایت دینی، معرکه و حدود فقهی معرکه، محدوده‌ای است که طرفین به‌سوی یکدیگر سلاح پرتاب می‌کنند و به نظر می‌رسد در جنگ رسانه که جهاد در آن بارها از سوی امام خامنه‌ای با مفهوم جهاد تبیین تکرار مؤکد شده، محدوده معرکه را گسترش داده و باب شهادت را در فرصتی مغتنم برای فعالان رسانه فراهم کرده است.

اکنون لازم است فعالان عرصه رسانه به‌ویژه خبرنگاران به‌عنوان افسران خط مقدم جهاد تبیین در میان میدان قرارگرفته و با تولیدات رسانه‌ای و انتشار فرآورده خبری مؤثر و مثمر ثمر در فضای حقیقی و مجازی، گامی بلندی را در تحقق منویات رهبری معظم انقلاب و انتفاع جامعه از راهبرد جهاد تبیین بردارند؛ ان شاءالله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =