یادداشت/فرهاد خراسانی؛ “در آستانه انتخابات هیات فوتبال گیلان” ایرادات به اساسنامه هیات های فوتبال استان

0 14

عصرکاسپین، یادداشت /فرهاد خراسانی ؛ ا نزدیک شدن به انتخابات ریاست هیات فوتبال گیلان و نحوه برگزاری آن لازم دیدم گریزی به “اساسنامه هیات های فوتبال استان” و مطابقت آن با “اساسنامه فدراسیون فوتبال” بزنم تا شاید به سهم خود به این فوتبال سراپا افسرده کمکی هر چند ناچیز کرده باشم.

با حفظ این مقدمه و بنا به تعریف ماده ۱ اساسنامه هیات های فوتبال استان، هیات فوتبال موسسه ای مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جاری کشور و برای مدت نامحدود تشکیل شده است. این هیات نماینده و جانشین فدراسیون فوتبال در استان بوده که فعالیتهای مرتبط در سطح استان را با رعایت کامل قوانین و مقررات و در هماهنگی کامل با فدراسیون فوتبال و همکاری با اداره کل ورزش و جوانان استان، اجرا یا بر آن نظارت می کند.
با دقت، بررسی و تطابق اساسنامه فدراسیون فوتبال و اساسنامه هیات های فوتبال استان متوجه می شویم که اساسنامه هیاتهای فوتبال استان نه اینکه در پاره ای موارد از اساسنامه فدراسیون فوتبال بعنوان اساسنامه بالا دستی تبعیت نمی کند بلکه در مواردی برخلاف یا فراتر از اساسنامه فدراسیون فوتبال تنظیم شده است.

در ماده ۷ اساسنامه هیات‌های فوتبال استان آمده‌ است که این اساسنامه بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال تنظیم شده‌ است. با این عبارت که: (تبعیت کامل از اساسنامه، آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های صادره از فدراسیون فوتبال و تصمیمات اتخاذ شده مجمع عمومی هیات فوتبال، هیات رئیسه فدراسیون و هیات استان، استانداردهای فیفا و کنفدراسیون آسیا با حفظ منافع ملی و استانی)، اما در عمل و در قیاس دو اساسنامه ذیل الذکر با یکدیگر مشاهده می گردد علاوه بر اینکه در پاره ای موارد اساسنامه هیات های فوتبال استان از اساسنامه فدراسیون فوتبال پیروی نمی کند بلکه در بعضی موارد پا را جلوتر نهاده و اختیاراتی فراتر از رییس فدراسیون فوتبال به رییس هیات فوتبال داده و اساسنامه بالادستی را مورد تعدی قرار داده است.

بعنوان مثال در بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره ترکیب هیات رئیسه اشاره شده‌ است که مدت زمان مسئولیت رئیس فدراسیون، نواب رئیس و اعضای هیات‌رئیسه ۴ سال است و هیچ شخصی نمی‌تواند بیش‌از ۳ دوره متوالی یا متناوب در هیات رئیسه فدراسیون حضور داشته باشد یا در ماده ۳۹ همان اساسنامه آمده است: رییس فدراسیون باید توسط مجمع عمومی و برای مدت چهار سال انتخاب شود. انتخاب مجدد رییس فدراسیون فوتبال بلامانع است ولی در مجموع نمی تواند بیش از سه دوره رییس باشد. اما در کمال تعجب در بند ۶ ماده ۲۰ “اساسنامه هیات های فوتبال استان” عنوان شده است، دوره فعالیت رییس هیات فوتبال، نواب رییس و اعضای هیات رییسه ۴ سال و انتخاب مجدد آنها بلامانع است. به عبارتی این افراد می‌توانند با استفاده از خلاء های موجود در اساسنامه مادام‌العمر عضو هیات رئیسه باقی بمانند.

در اطلاعیه صادره هیات فوتبال گیلان در خصوص سوابق مدیریتی جهت تصدی ریاست هیئت فوتبال گیلان به مدت زمان ۲/۵ سال اشاره شده است اما در ضمیمه سابقه مدیریت اساسنامه هیات‌های فوتبال استان سابقه مدیریت برای کاندیدای ریاست هیات فوتبال حداقل ۴ سال معین گردیده و مشخص نیست سابقه ۲/۵ سال از کدام مرجع یا منبع مستنبط شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =