مهندس محمد مهدی سرگل کارشناس حوزه انرژی؛ ضعف زیرساخت‌های صنعتی یکی از موانع توسعه یافتگی شهرستان رشت است

0 18

ضعف زیرساخت‌های صنعتی یکی از موانع توسعه یافتگی شهرستان رشت استفرسودگی صنایع نشانه‌ فقدان توسعه در کشور ما به ویژه استان گیلان است؛
محمد مهدی سرگل؛ تقویت بخش های صنعتی و کشاورزی، رفع مشکلات زیست‌محیطی، جذب سرمایه‌گذاری، توسعه راهها، تقویت زیرساخت های آب و برق و همچنین توسعه زیرساخت های اقتصادی و… از مهم‌ترین مطالبات شهروندان است.

عصرکاسپین /محمد مهدی سرگل، کارشناس حوزه انرژی گفت :عوامل عقب‌ماندگی استان را خلا شاخص‌های توسعه بیان کرد و گفت: درست است که شاخص‌های اقتصادی به تنهایی تعیین‌کننده توسعه نیستند. اما آمارها حاکی از این است که وقتی کشوری می‌خواهد نشانه‌های توسعه را بروز دهد، باید زیرساخت‌های خود را مطابق با نیازهای روز جامعه تامین کند.

وی افزود: فرسودگی صنایع نشانه‌ فقدان توسعه در کشور ما به ویژه استان گیلان است.به همین لحاظ وقتی زیرساخت‌ها فرسوده می‌شوند و تلاش برای بازسازی و نوسازی آنها به حد کافی رخ نمی‌دهد عقب افتادگی رخ نمون کرده و در طی زمان مشکلاتی در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بروز می نماید.

سرگل، در همین زمینه توضیح داد: اما به نظر می‌رسد؛ زیرساخت‌های صنایع استان ما همراه با سایر استان‌های دیگر کشورمان آرام آرام مستهلک شده و از بین می‌روند. از دیدگاه بنده این استهلاک و فرسودگی هم محصول نوع نگاه متولیان این امر است و هم محصول تحریم که توانسته همه ابعاد اقتصادی کشور را درگیر کند. همانطور که این روزها مشاهده می‌کنیم که شهرستان رشت در بخش زیرساخت‌های برق و آب با چه مشکلات عدیده‌ای مواجه است. ما امروز با ضعف تولید برق و ناپایداری جدی آن در شهرستان رشت مواجهیم واین مشکل در فصل های زمستان و تابستان به نحو بارزی نمایانگر است. در زمستان وقتی شاهد بارش برف هستیم شبکه برق شهرستان ناپایدار می شود و در تابستان نیز با خاموشی های مکرر در بخش های صنعتی و خانگی روبرو هستیم.

این کارشناس اقتصادی، در ادامه به فرسودگی شبکه‌های توزیع برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضرشبکه های توزیع برق استان گیلان بیش از ۳۰ درصد دچار فرسودگی است. از طرفی شرایط جوی استان و رطوبت بالای هوا موجبات خورندگی و کاهش عمر تجهیزات را در پی دارد. همچنین استان گیلان بیش از ۲۹ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط دارد که طی سالیان اخیر ضمن افزایش مشترکین، تمهیدات لازم متناسب با افزایش مصرف همخوانی ندارد. بنابراین ما باید در گام اولیه مقاوم‌سازی شبکه‌های توزیع، ارتقای قابلیت اطمینان شبکه، انجام تعمیرات پیشگیرانه با هدف ارتقای تاب آوری و رفع کانون‌های خطر آفرین برای مقدمات بهبود زیرساخت‌های فنی در حوزه برق در دستور کار قرار دهیم.

این فعال حوزه صنعت در ادامه عنوان کرد: ما حتی در بحث شبکه آب و فاضلاب شهری هم با مشکلات متعددی روبرو هستیم. فرسودگی چاه‌ها و قدیمی بودن کنتورهای آب شرب و هزینه‌های بالای این کنتورهای از دغدغه‌های مهم شهروندان شهرستان رشت است. آمارها نشان دهنده این است که ۱۵ درصد شبکه توزیع آب شهری و ۲۳ درصد روستایی را فرسوده و قدیمی است. ما در حدود ۶هزار کیلومتر شبکه توزیع آب شهری و ۱۹ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی داریم که بازهم با استناد به آمارها، ۹۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب شهری و ۴۱۰۰ کیلومتر از روستایی قدیمی و نیازمند تعویض لوله‌هاست. بنابراین این انتظار وجود دارد،که اصلاح و بهسازی شبکه و بهره‌مندی از آب شرب بهداشتی انجام شود. زیرا یکی از مطالبات مهم شهروندان در شهرستان رشت است که امیدواریم اهتمام لازم در این خصوص به عمل آید تا در آینده نزدیک دچار مشکل نشویم.

بنابراین به عنوان یک جوانی که بیش از یک دهه در عرصه صنعت،اقتصاد و حوزه انرژی فعالیت دارم معتقد هستم که فرسودگی زیرساخت‌های صنعتی به شدت مانع توسعه شاخص‌های اقتصادی می‌شود و بر این باورم که حق سلامت، حق مسکن، حق آب و فاضلاب، حق آموزش از نیازهای مبرم و اساسی شهروندان به ویژه مردم شریف شهرستان رشت است./گیل ابراز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =