خوراکی هایی که دشمن کلیه هایتان هستند

0 130

خوراکی هایی که دشمن کلیه هایتان هستند

عصرکاسپین / با توجه به نقش مهم کلیه‌ها در بدن ــ از بین بردن ضایعات از طریق ادرار، تولید هورمون‌ها، تصفیه سموم و مایعات اضافی در خون ــ مراقبت صحیح از آنها اهمیت زیادی دارد.
به گزارش بهداشت نیوز متأسفانه، بعضی از خوراکی‌های محبوب در صورت مصرف زیاد می‌توانند به این اندام مهم آسیب رسانده و عملکرد طبیعی آن را تحت تأثیر قرار دهند. با برخی مواد غذایی محبوبی که می‌توانند به کلیه‌هایتان آسیب برساند آشنا شوید.

آووکادو:

گرچه آووکادو خواص تغذیه‌ای متعددی دارد، اما مصرف زیاد آن می‌تواند برای کلیه‌ها خطرناک باشد، به‌خصوص برای کسانی که دچار بیماری کلیوی هستند.

دلیلش این است که این میوه از پتاسیم بسیار بالایی برخوردار است. بدن ما به این ماده معدنی احتیاج دارد، اما پتاسیم زیاد در خون می‌تواند عامل بیماری‌های مزمن کلیه باشد و سرعت پیشرفت بیماری‌های کلیوی را تسریع کند.

گوشت:

مصرف زیاد گوشت ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود، زیرا سوخت و ساز پروتئین‌های حیوانی فرآیند سختی است و از بین بردن مواد زائد ناشی از آن بار سنگینی برای کلیه‌هاست. یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌های حیوانی همچنین می‌تواند به ایجاد سنگ کلیه منجر شود.

گوشت دارای مقادیر زیادی از پورین‌هاست که باعث تحریک تولید اسید اوریک می‌شود. اسید اوریک یکی از دلایل عمده ایجاد سنگ کلیه است. به جای گوشت می‌توانید سبزیجات و آجیل بیشتری بخورید تا پروتئین‌های مورد نیاز بدن را دریافت کنید.

موز:

موز هم همانند آووکادو دارای پتاسیم بالایی است که می‌تواند برای عملکرد کلیه‌ها مضر باشد.

یک فرد بالغ سالم باید روزانه ۳۵۰۰ تا ۴۷۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیم از غذاها دریافت کند. فقط یک موز متوسط حاوی ۵۳۷ میلی‌گرم پتاسیم است. به‌ویژه اگر از بیماری کلیوی رنج می‌برید میزان اضافی این ماده معدنی می‌تواند به مشکلات جدی سلامت منجر شود، زیرا بدن قادر به تصفیه میزان اضافی پتاسیم نیست.

لبنیات:

گرچه فرآورده‌های لبنی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است، اما مصرف زیاد شیر ،ماست و پنیر می‌تواند بیشتر از مفید بودن مضر باشد.

فسفر زیاد موجود در این مواد غذایی استرس زیادی به کلیه‌ها وارد می‌کند؛به‌ویژه اگر کلیه‌ها عملکرد خوبی نداشته باشند، فسفر اضافی از خون خارج نمی‌شود و مشکلات جدی سلامت را در پی خواهد داشت.

آب‌پرتقال:

در حالی که پرتقال و آب‌پرتقال کم‌کالری و سرشار از ویتامین C است، اما مقادیر زیادی پتاسیم دارند. یک پرتقال متوسط ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد و یک فنجان آب پرتقال می‌تواند حاوی حدود ۴۷۰ میلی‌گرم از این ماده معدنی باشد. همان‌طور که ذکر شد پتاسیم زیاد برای کلیه‌ها مضر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =