۵۱۰ هکتار از اراضی موقوفه در استان گیلان سنددار شد

0 34

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به اخذ سند مالکیت ۵۱۰ هکتار اراضی موقوفه در گیلان گفت: مردم گیلان از سال گذشته تا امروز ۳۰ میلیارد تومان به بقاع متبرکه استان کمک کردند.

عصر کاسپین/ حجت‌الاسلام ستار علیزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته وقف، بقاع متبرکه را بزرگترین ظرفیت معنوی برای تدوین و تبیین مکتب اهل‌بیت(ع) دانست و اظهار داشت: با وجود کاهش میزان موقوفات در شرایط کرونا اما اداره‌کل اوقاف با استفاده از ظرفیت‌های خیران، هیئت امنا و مساجد، خدمات خوبی در حوزه کرونا ارائه داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به توزیع ۲۰ هزار بسته بهداشتی با ارزش ۸۰۰ میلیون تومان بین نیازمندان گفت: در شرایط کرونا از همه ظرفیت‌ها در جهت مقابله با این ویروس منحوس استفاده کردیم و ۵ هزار بسته کمک معیشتی با ارزش بیش از یک میلیارد تومان و ۶۰ هزار پُرس غذای گرم با ارزش ۴۰۰ میلیون تومان بین آسیب‌دیدگان کرونا توزیع شد.

علیزاده راه‌اندازی ۱۵ کارگاه تولید ماسک در بعضی شهرستان‌ها با تولید و توزیع بیش از ۱۴۰ هزار ماسک بین نیازمندان را از دیگر خدمات اداره اوقاف در ایام شیوع کرونا برشمرد و افزود: راه‌اندازی ۲۲ مرکز فرهنگی افق، برپایی ۱۰۰ خیمه‌ معرفت جهت پاسخ به سوالات شرعی و راه‌اندازی غرفه “همه واقف باشیم” از جمله اقداماتی بود که در حوزه اجتماعی انجام شد.
وی با اشاره به ارائه مشاوره‌های خانوادگی و ازدواج به مراجعه‌کنندگان در قالب خدمات اجتماعی ابراز داشت: از سال گذشته تا امروز حدود ۵ میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات اخذ شد و به‌نیت واقفان در قالب برنامه‌های مختلف مذهبی، اجتماعی، کمک به نیازمندان و کمک به مساجد هزینه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اثرگذاری و مظلومیت وقف را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در جهت افزایش آگاهی‌ عمومی نسبت به وقف قطعاً تاثیرگذار خواهد بود که در این حوزه جلب اعتماد عمومی بسیار اهمیت دارد.

علیزاده وقف را کلیدی‌ترین امر فرهنگی و اقتصادی جامعه دانست و عنوان کرد: شناسایی وقف‌های جدید، وقف‌های مشارکتی و گروهی در اولویت است تا جایی‌که در هر شهرستان یک پروژه وقف مشارکتی راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح مهر تندرستی و دست‌های مهربانی که با هدف تامین نیازهای مردمی، کمک به بیماران نیازمند و خرید تجهیزات پزشکی در سطح استان اجرا شدند گفت: با کمک خیران و واقفان، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به خرید تجهیزات درمانگاهی و کمک به بیماران صعب‌العلاج اختصاص داده شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان بیان کرد: توزیع ۶۶۷ بسته لوازم‌التحریر با ارزش ۲۵۰ میلیون تومان و توزیع این بسته‌ها بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت استان از جمله اقداماتی بود که با استفاده از ظرفیت خیران و از محل موقوفات استان انجام شد.

علیزاده ابراز داشت: همزمان با ایام محرم و صفر، طرح “شمیم حسینی” با هدف کمک به هیئت‌های عزاداری با هزینه ۶۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات استان اجرا شد همچنین ۵۳ “کاروان شادی” و ۷۰ “حسینیه سیار” نیز در ایام محرم و صفر در استان راه‌اندازی شدند.

وی با بیان اینکه‌ مردم گیلان از سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان غیر از نذورات به بقاع متبرکه استان کمک کردند افزود: افتتاح مجمتع تجاری هتل آپارتمان “نور” در جوار امامزادگان‌ آستارا با ۱۲ سوئیت و ۱۲ نفر اشتغالزایی و طرح توسعه حرم سیدجلال‌الدین اشرف در آستانه اشرفیه و توسعه آن به ۱۱ هزار مترمربع از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به شناسایی ۱۲ وقف جدید از سال گذشته تاکنون خاطرنشان کرد: حدود ۵ هزار مترمربع به ساخت و توسعه مسجد و اجرای دیگر برنامه‌های فرهنگی به‌نیت واقفان در سطح استان گیلان اختصاص داده شد.

علیزاده اجرای برنامه‌های قرآنی در سطح استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در حوزه آموزش عمومی و تخصصی قرآن، ۵۰ کلاس درس با حضور ۵۰ مربی فعال است و از سال گذشته تاکنون ۳۶ محفل انس با قرآن، ۳۶ جزء‌خوانی قرآن و ۱۸ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن نیز برگزار شد و حدود ۳۵۰ جلد قرآن به برخی مساجد استان اهدا شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی در سطح استان گفت: در آخرین دوره از مسابقات قرآنی، ۸۷ نفر از داوطلبان از مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه پیدا کردند که از بین آن‌ها ۱۹ نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

علیزاده از اخذ ۱۰۰ سند مالکیت موقوفه و همچنین اضافه شدن ۵۰ رقبه جدید با ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: ۱۰۰ فقره اسناد تک برگی و همچنین سند مالکیت ۵۱۰ هکتار اراضی موقوفه نیز از سال گذشته تا امروز در استان گیلان اخذ شد.

وی با اشاره‌ به راه‌اندازی ستاد امور خیریه در استان گیلان و‌ تشکیل شورای امور خیریه در شهرستان‌ها با هدف کمک به فقرا خاطرنشان کرد: “طرح امین” نیز با هدف شناسایی موقوفات استان درحال اجرا است که تا امروز ۱۷ امین به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان معرفی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − یازده =