آتش‌سوزی ۱۴۰ هکتار از جنگل‌های گیلان را درگیر کرد

0 48

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: آتش‌سوزی چند روز گذشته ۱۴۰ هکتار از جنگل‌های استان گیلان را درگیر کرد.

عصر کاسپین/ امیر مرادی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران، مدیریت پیش از وقوع بحران است گفت: در آتش‌سوزی‌های اخیر شاهد اثرات مدیریت و برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از وقوع حریق در استان انجام شد بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: پیش از وقوع بحران حریق باید همه دستگاه‌ها وظایف خود را در زمان وقوع حریق دانسته و مشخص باشد که در عملیات چه کسی فرمانده و چه کسانی نیروی کار هستند.

مرادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم پیش از وقوع بحران حریق در همه شهرها و شهرستان‌های گیلان که دارای جنگل‌های هیرکانی هستند تعریف شد.
مرادی گفت: در نشست‌هایی که در ماه‌های اخیر با مدیران منابع طبیعی استان شکل گرفت وظایف این مجموعه‌ها در بحران حریق مشخص و برای هشدار هواشناسی در ۳ سطح زرد، نارنجی و قرمز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد.

وی افزود: در آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های گیلان فرماندهی دستگاه‌ها توسط فرمانداران شهرستان‌ها، فرماندهی عملیات در جنگل‌های منابع طبیعی توسط یگان حفاظت از منابع طبیعی و فرماندهی عملیات در مناطق حافظت شده ملی توسط یگان حفاظت از محیط زیست انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان عنوان داشت: در ذیل دستگاه‌های مذکور نیز نیروهای مردمی، سپاه، بسیج، هلال احمر، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها در اطفا حریق مشارکت داشتند.

وی گفت: در برخی از شهرستان‌های دارای پادگان نظامی مانند رودبار، لنگرود، رشت و آستارا در صورت نیاز در عملیات مدیریت بحران از نیروهای پادگان‌ها نیز استفاده می‌شود و همه این نیروها با وارد شدن به این مجموعه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

مرادی افزود: در جریان وقوع آتش‌سوزی در جهت مدیریت بحران، مرکز فرماندهی و کنترل شهرستان‌ها در مجموعه مدیریت بحران استانداری گیلان فعال بوده و همه دستگاه‌ها نیروهایی را به این مرکز اعزام کردند تا لحظه به لحظه از وضعیت شهرستان‌ها مطلع باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان تصریح کرد: چنانچه نیازی از سوی فرمانداران شهرستان‌ها اعلام شود از شهرستان‌های همجوار اقدامات لازم در جهت انتقال تجهیزات به آن شهرستان انجام می‌گیرد.

وی گفت: در آتش سوزی شهرستان‌های سیاهکل و رودسر به دلیل حجم بالای حریق انتقال تجهیزات از شهرستان‌های مجاور صورت گرفت و در آستارا نیز ۵ اکیپ از نیروهای آتش‌نشانی و یگان حفاظت از منابع طبیعی اردبیل به این شهرستان اعزام شدند.

مرادی بیان کرد: طبق برآوردهای انجام شده در ۳ روز اخیر ۹۵ هکتار از اراضی جنگل‌های گیلان درگیر آتش‌سوزی بوده و از هفته گذشته با اعلام هشدار نانجی هواشناسی بیش از ۱۴۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی گیلان طعمه حریق شدند.

مرادی با بیان اینکه آتش سوزی‌های اتفاق افتاده در جنگل‌های گیلان خساراتی را برای تنه درختان دربر نداشت ابراز داشت: حجم زیادی از این حریق مربوط به تنه درختان شکسته در کف جنگل‌ها و لاشبرگ‌ها بود.

وی افزود: به دلیل برخی از قوانین محیط زیستی امکان جابجایی تنه‌های شکسته درختان از سطح جنگل‌ها توسط منابع طبیعی استان وجود نداشته و علاوه بر وزش باد گرم یکی از دلایل تشدید حریق در جنگل‌ها را می‌توان در این امر جستجو کرد.

مرادی گفت: لازم به ذکر است که حساسیت مردم و جنگل‌نشینان نسبت به جنگل‌های هیرکانی گیلان و اقدام به اطفاء حریق در ساعات اولیه پیش از رسیدن نیروها به محل وقوع حریق ستودنی بوده و از همه این عزیزان کمال تقدیر و تشکر را داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =