“آیا خالکوبی جرم است”؟

0 28

یادداشت؛ فرهاد خراسانی

در کشور ما خالکوبی عرفا” عملی پسندیده و عامه‌پسند به شمار نمی‌رود اما با این توصیف خالکوبی جرم محسوب نمی‌گردد و بعبارتی مجازاتی ندارد.
به دلالت اصل قانونی بودن جرم و مجازات، مادامیکه قانون، عملی را جرم نداند انجام آن عمل جایز است.
ممکن است خالکوبی تحت شرایطی جرم محسوب گردد و آن موردی است که تصاویر روی اعضای بدن شخص، مستهجن و خلاف اخلاق باشد که از مصادیق عمل حرام محسوب می‌گردد بطوریکه آن تصاویر قابل رویت در محیط عامه باشد. به بیانی دیگر چنانچه تصاویر مستهجن روی بدن فرد، خالکوبی، و در میان مردم نمایان شود به دلیل تظاهر به عمل حرام مطابق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌گردد.
(ماده ۶۳۸ قانوم مجازات اسلامی: هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ‌ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به‌ حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد).

مراجع تقلید هم بر جایز بودن و حرام نبودن عمل خالکوبی فتوا داده‌اند بشرط انکه تصاویر روی بدن فرد، مستهجن و موجب فساد اخلاق نباشد و برای وضو و غسل ایجاد اشکال ننماید.

فرهاد خراسانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =