معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در رشت ؛ تجاری سازی از چالش های زیست بوم کشور است

0 11

دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در دومین کنفرانس علمی زیست بوم نوآوری کشور در رشت ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این رویداد از دکتر باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان و دکتر معتمدزادگان رییس انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران برای برگزاری این کنفرانس تشکر کرد و گفت : این اولین کنفرانس حضوری است که با تلاش مدیران گیلان برگزار شد .

عصر کاسپین/ وی با بیان اینکه در وزارت علوم و فناوری بدنبال برون سپاری و تجاری سازی پژوهش و فناوری هستیم ؛ اظهار کرد :

بدنبال این هستیم که تقویم رویدادهای فناوری کشور در پارک های علم و فناوری را تدوین کنیم همچنین بدنبال قطعی کردن نمایشگاه رینوتکس هستیم که در آذربایجان شرقی برگزار می شود و جشنواره فیلم نوآورانه در قم را برگزار خواهیم کرد.

وی کنفرانس امروز را رویدادی مهم اعلام کردو گفت : این کنفرانس می تواند هم افزایی داشته باشد و هرساله برگزار گردد.

وی افزود : مجمع پارک‌های فناور شکل گرفته و شبکه سازی در اختیار خراسان رضوی است تا این امر را به سرانجام برساند .

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تجاری نشدن را از چالش های زیست بوم اعلام کرد و گفت : مشکل ما این است که در فناوری و ایده پردازز بدنبال بازار و تجاری سازی آن نیستیم البته در سال های اخیر توانسته این پیشرفت هایی در این زمینه داشته باشیم و شاخص جهانی نوآوری ایران از ۱۲۰ در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ در جهان رسید همچنین در آسیای مرکزی و جنوبی بعد از هند رتبه خوبی در تبدیل علم به ثروت داریم .

دکتر خیرالدین تاکید کرد : در فضا سازی سیاسی ، فضای قانون گذاری و فضای کسب و کار باید سرمایه گذاری داشته باشیم تا با رتبه خوبی برسیم .

وی افزود : ما در فرهنگ سازی دچار مشکل هستیم و علت آن خطی کار کردن است و باید همزمان با فناوری بازار را دنبال کنیم .

وی به لزوم توجه همزمان به سطوح آمادگی فن آوری تاکید کرد و گفت : حدود یک درصد از سیاست های حوزه علم ، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده است .

معاون وزیر علوم به عوامل گرفتاری در دره مرگ فناوری اشاره کرد و گفت : حدود ۸۰ درصد فناوری های نوین نمی توانند به بازار برسند و شناخت ناکافی از اکوسیستم نوآوری ، عدم وجود تقاضا و بازار برای محصولات ،نداشتن طرح کسب و کار ، ضعف در پیش بینی نحوه تامین منابع مالی و جذب سرمایه گذار از عوامل این گرفتاری است .

وی با اشاره به چالش های پیش روی استارت آپ ها ،شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در ایران ، گفت : از چالش های فناور ، انگیزه نداشتن اعضای هیات علمی به تجاری سازی فناوری است که در کشور تنها ۱۰ درصد اساتید در حوزه تجاری سازی فناوری ورود کرده اند.

وی افزود : کمک به بخش خصوصی پارک های علم و فناوری می بایست جدی گرفته شود و از بخش خصوصی حمایت نمایید و نباید که بخش خصوصی را رد کرد .

وی راز پارک های علم و فناور موفق را برون سپاری کارها و ایجاد کارگزارهای متعدد اعلام کرد و گفت : پارک‌های علم و فناوری باید با توجه به نیاز جامعه کار کند و تیم سازی صورت گیردو کارها بین ایده پردازان پخش کنند .

دکتر خیرالدین اظهار کرد : برنامه زیست بوم کشور در حال تکمیل است و در کل کشور ۲۶۰ مرکز رشد واحدهای فناور و ۵۱ پارک علم و فناوری داریم که ۲۸۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک ها مستقر هستند .

وی در پایان به تخصیص اعتبار ماده ۳۴ ضوابط اجرایی بودجه ۱۴۰۱ به صندوق های پژوهش و فناوری خبرداد و گفت : طبق این ضوابط ۱۰ درصد تملک دارایی استان ها برای طرح های دانش بنیان هزینه می شود که این رقم در کل کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان است که سهم ۱۰ درصدی صندوق قابل توجه است و به روسای پارک های علم و فناوری کشور برای اجرای طرح ها از احداث و تاسیس تا حمایت ابلاغ شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + یک =