اجرای ۲۰۰ برنامه فرهنگی در هفته میراث فرهنگی گیلان

0 2

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از اجرای ۲۰۰ برنامه فرهنگی در هفته میراث فرهنگی گیلان خبرداد و گفت: ثبت جهانی ۲ پرونده منظر فرهنگی – تاریخی ماسوله و تی تی کاروانسرا نیز شهریور امسال در اجلاس یونسکو که در ریاض برگزار می شود، اعلام خواهد شد.

عصر کاسپین/ ولی جهانی در نشست رسانه ای بمنظور پاسداشت هفته موزه و میراث فرهنگی افزود: ۰ ۲۰۰ برنامه بمناسبت این هفته در شهرستان های استان در نظر گرفته شده که در قالب جشنواره، نمایشگاه، معرفی مفاخر و مرمت ارائه می شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از آماده‌سازی بزرگترین موزه مطالعات باستانشناسی شمال کشور در شهرستان رودبار خبر داد و گفت: این موزه که بناست آثاری از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر را به نمایش بگذارد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه ۵ بنای تاریخی استان در هفته میراث فرهنگی در قالب اقامتگاه بومگردی به چرخه اقتصادی باز می‌گردد، تصریح کرد :ثبت جهانی ۲ پرونده منظر فرهنگی – تاریخی ماسوله و تی تی کاروانسرا نیز شهریور امسال در اجلاس یونسکو که در ریاض برگزار می شود، اعلام خواهد شد.

جهانی ادامه داد: اگر چه اعتبارات اندک است اما با همه این احوال ۵۲ بنای تاریخی در استان برای تغییر کاربری به موزه در نظر گرفته شده و برنامه ریزی ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شبی باموزه‌ها برای معرفی مفاخر شهرستان های استان در این هفته برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: همچنین بناست در این هفته دبیرخانه نمایشگاه لمس تاریخ در ارتباط با معرفی آثار تاریخی با نوشتار بریل تشکیل شود.
۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۳۵ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه در استان فعال است که ۱۳ موزه تخصصی در ۲سال اخیر ایجاد شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری خط قرمز در خصوص وضعیت محیط زیستی منطقه تاریخی قلعه رودخان گفت : منطقه تاریخی قلعه رودخان توسط دو نهاد نگهداری می شود که از پای پله تا خود قلعه بر عهده میراث فرهنگی و محدوده خود قلعه بر عهده منابع طبیعی قرار دارد و وجود زباله وبهداشت این محدوده توسط منابع طبیعی مورد پایش قرار می گیرد .

 

گلباران مزا شهدا ، دیدار با خانواده معزز شهدا ، برگزاری جشنواره آلوچه ، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی ، شرکت در نماز جمعه ، تجلیل از پیشکسوتان میراث فرهنگی ، افتتاح اقامگاه بومگردی ، بهره برداری از هتل سه ستاره ، برپایی کارگاه آموزشی صنایع دستی ، دیدار با مجمع نمایندگان ، پاکسازی عمومی مسیر دسترسی به بنای تاریخی قلعه رودخان ، بهره برداری از سه سایت موزه تاریخی ، مسابقه تیراندازی ، رونمایی از سردیس مفاخر گیلان و تجلیل از حامیان و حافظان میراث فهنگی از جمله برنامه های هفته میراث فرهنگی استان گیلان است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − یازده =